Hlavní obsah
Finance

Proč Warren Buffett vlastně tolik investuje do Coca-Coly?!

Foto: Unsplash.com

Kolik značek se vlastně může rovnat Coca-Cole?

Článek

Warren Buffett, často označovaný jako „věštec z Omahy“, má talent podporovat společnosti, které obstojí ve zkoušce časem. Vezměme si například společnost American Express. Jeho firma Berkshire Hathaway poprvé investovala 300 milionů dolarů do této společnosti v srpnu 1991. Během následujících čtyř let Buffett pokračoval v nákupu akcií a do roku 1995 zvýšil celkovou investici na 1,3 miliardy dolarů. Dnes má tento podíl hodnotu více než 36,5 miliardy dolarů a ročně vyplácí dividendy v hodnotě vyšší než počáteční investice před 33 lety.

Coca-Cola Company (KO) je další Buffettovou dlouhodobou sázkou a jednou z jeho nejlepších. V roce 1988 investovala Berkshire do společnosti Coke 1 miliardu dolarů. Dnes má jeho podíl hodnotu 25,3 miliardy dolarů.

Nehledejte skvělé obchody, hledejte skvělé společnosti

Mnozí investoři jsou posedlí hledáním skvělých obchodů a uzavíráním obchodů v pravý čas, ale pokud nás příklad Warrena Buffetta něco učí, pak to, že klíčem k úspěchu je trpělivost - čas na trhu má přednost před jeho načasováním. Jak řekl sám Buffett: „Když najdete opravdu skvělý podnik, držte se ho. Trpělivost se vyplácí.“

Co podle Buffetta dělá podnik skvělým? I když je třeba zvážit mnoho faktorů, jedním z nejdůležitějších a Buffettem oblíbených prvků je „příkop“. Jak říká: „Dynamika kapitalismu zaručuje, že konkurenti budou opakovaně útočit na každý podnikatelský ‚hrad‘, který vydělává vysoké zisky. Proto je pro trvalý úspěch nezbytná impozantní bariéra…“.

Mohutná bariéra, příkop, je základní konkurenční výhodou. Pro některé je to schopnost být výrobcem s nejnižšími náklady, pro jiné je to známá a trvalá značka.

Značka Coca-Cola má svou vlastní niku

Coke se těší téměř bezkonkurenčnímu uznání značky. Je to jedna z nejstarších a nejtrvalejších značek v USA. Je tak zakořeněná v americké kultuře, že ve velké části jižních zemí se „Cola“ používá pro označení všech nealkoholických nápojů. 95 % Američanů „zná“ jak Colu, tak jejího hlavního nealkoholického konkurenta, stejnojmenný nápoj Pepsi [PEP], ale položte si otázku, jak často jste slyšeli číšníka říct: „Je Pepsi v pořádku?“. Může se to zdát banální, ale není tomu tak. Tyto kulturní normy se usazují po generace.

Kvantitativnějším přístupem k měření síly značky je hodnota značky, což je v podstatě hodnota, kterou značka generuje pro společnost. Jedním ze způsobů, jak ji vyhodnotit, je odhadnout náklady, které by konkurent vynaložil na vytvoření a marketing nové značky stejné hodnoty - příkop v dolarech. Nejhodnotnější značkou nealkoholických nápojů na světě je Coke, jejíž hodnota je 35 miliard dolarů, což je o 4,6 % více než v loňském roce. Pepsi měla hodnotu pouze 20,2 miliardy dolarů.

Je důležité poznamenat, že Pepsi vynakládá obrovské prostředky na reklamu, aby tento rozdíl zmenšila. Těchto 20,2 miliardy dolarů je o více než 10 % více než předloni, což je více než dvojnásobek růstu společnosti Coke. Pepsi loni utratila za reklamu 5,7 miliardy dolarů oproti 5 miliardám dolarů společnosti Coke.

Podíváme-li se na to však z jiného úhlu, je to pro Colu další pírko v kapse - důkaz síly značky. Společnost nemusí vynakládat tolik prostředků, aby se udržela v povědomí spotřebitelů. Děje se tak organicky.

Buffett stále věří v Coca-Colu, takže byste měli věřit i vy.

Společnost Coke vykázala za 1. čtvrtletí 2024 11% skok v organických tržbách. To je působivý vzestup na trhu, kde si mnozí utahují opasky. Pepsi vykázala za stejné období pouze 2,7% růst tržeb.

Jak uvedl předseda představenstva a generální ředitel James Quincey, společnost „dosahuje dalšího čtvrtletí růstu objemu, horní linie a zisku v dynamickém prostředí“ a je „připravena na trvalý úspěch“. V odrazu tohoto optimismu společnost zvýšila svůj oficiální výhled a pro rok 2024 očekává až 9% růst tržeb, oproti 7 % stanoveným v předchozí zprávě.

Akcie společnosti Coke zaznamenaly po zveřejnění těchto čísel mírný nárůst, ale v současné době jsou stále relativně dobře oceněny. Poměr ceny k zisku (P/E) společnosti ve výši 25,4 je výrazně nižší než průměr v odvětví (57,1) a nižší než u společnosti PepsiCo (27).

Je třeba si uvědomit, že Coke nepatří mezi akcie s vysokým růstem. Neočekávejte výnos, který by se dal srovnat s tím, co vám mohou přinést technologické akcie. Jedná se o dlouhodobou akcii typu „kup a drž“: blue-chip se zdravou dividendou, která bude pravděpodobně rok co rok přinášet konzistentní, i když skromné výnosy. Pokud však chcete investovat jako Warren Buffett, je to jen dobře.

Jak Buffett uvádí ve své poslední výroční zprávě: „Mohl bych vytvořit lepší celosvětový podnik než [Coke]? Jak vám řekne Bertie: ‚V žádném případě‘.“ Proto Věštec z Omahy již více než deset let neprodal ani jednu ze svých 400 milionů akcií. Vzhledem k tomu, že jeho společnost jen letos získá na dividendách od Coca-Coly 776 milionů dolarů, proč by to dělal?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz