Článek
Na základě negativních titulků v novinách, které obklopují odvětví elektromobilů, by se mohlo zdát, že výkonnost tohoto odvětví na trhu klesá. Nové obavy se objevily v souvislosti s nadcházejícími politickými změnami, které hrozí stažením podpůrných iniciativ pro sektor elektromobilů. Nicméně i přes některé oprávněné důvody k obavám je zásadní si uvědomit, že prodeje elektromobilů nadále rostou, i když o něco pomaleji, než by si investoři možná přáli.
Obrácením scénáře těchto všudypřítomných narativů společnosti jako Lucid Group, která zaznamenala pokles o 6,29 %, a Nio, která zažila pokles o 4,21 %, nedávno dokázaly, že prodeje EV zdaleka nejsou zklamáním, a to díky některým rekordním událostem.
Nio, čínský výrobce automobilů, byl obklopen kontroverzí týkající se přehnaných očekávání, která vedla k tomu, že společnost nesplnila ambiciózní cíle v oblasti dodávek. Silné osmiměsíční výsledky, kdy všechny měsíční dodávky překročily hranici 20 000 kusů, však výrazně obrátily karty. Zavedené značky společnosti prokázaly pozoruhodnou odolnost, zatímco novější subjekty, jako je Onvo, nadále nabírají na síle. Přestože se Onvo vyrábí teprve od konce září loňského roku, pozitivně ovlivňuje prodeje společnosti Nio, což se odráží v jeho prudce rostoucích prosincových statistikách.
V prosinci společnost Nio dodala úctyhodných 31 138 vozů, což představuje 73% nárůst oproti předchozímu roku, a stanovila tak zcela nový měsíční rekord. Dodávky za čtvrté čtvrtletí následně dosáhly mimořádného počtu 72 689 kusů, čímž byl stanoven další rekord pro toto období. Podrobné rozdělení ukázalo, že dodávky vozů Nio činily 20 610 a Onvo 10 528 vozů. Toto rozdělení je obzvláště pozoruhodné, protože společnost Nio předpokládá, že měsíční dodávky Onvo se v podstatě zdvojnásobí, což zvýší prodeje v roce 2025 na přibližně dvojnásobek očekávaných výsledků v roce 2024, což odpovídá téměř 440 000 kusů.
Společnost Nio také nedávno představila svou třetí značku Firefly, která byla oficiálně uvedena na trh koncem prosince. Uvedení na trh by mělo zvýšit růst v roce 2025, což dále posílí pozici společnosti Nio pro výrazný růst dodávek v nadcházejících letech, a rozptýlí tak veškeré obavy z klesajícího růstu v sektoru elektromobilů.
Podobnou trajektorii zažila i americká automobilová společnost Lucid Group. Po náročném roce 2023 se společnosti Lucid podařilo v roce 2024 znovu nabrat dynamiku díky stabilně rostoucím dodávkám. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 společnost Lucid vyrobila 3 386 vozů a dodala 3 099 vozů, což představuje 40% meziroční nárůst výroby. V důsledku toho společnost Lucid splnila svůj cíl pro rok 2024, kterým je výroba 9 000 vozidel. Kromě toho společnost Lucid již čtvrté čtvrtletí po sobě zaznamenala nový rekord v dodávkách, když ročně dodala celkem 10 241 vozidel, což je o 70 % více než v roce 2023.
Pozitivní trend společnosti Lucid bude pokračovat i v roce 2025, kdy společnost nedávno uvedla na trh své premiérové elektrické SUV Gravity. Očekává se, že toto uvedení na trh podpoří roční dodávky, protože výroba se zrychlí, a následné představení nové platformy střední třídy, která je připravena uvést na trh několik levnějších modelů SUV a sedanů.
Co se týče vyhlídek trhu, převládající příběh kolem elektrických vozidel může mít pochmurný nádech, zejména proto, že nová administrativa hrozí zrušením federální daňové úlevy na nákup elektrických vozidel, která v současné době činí až 7 500 USD. Prodej elektromobilů však stále vykazuje zdravou míru růstu, což stratégům trhu poskytuje dostatek příležitostí k objevování úspěšných příběhů, jako jsou příběhy společností Lucid a Nio.
Ačkoli každá ze společností je připravena vykázat silný růst v segmentu dodávek, což by mělo podpořit jejich nejvyšší tržby, zaujímají odlišné tržní prostory – Nio se soustředí na Čínu a Lucid na USA. Tyto společnosti nyní čelí výzvě snížit ztráty a čelit tlaku na marže, protože výrobci automobilů se více spoléhají na pobídky, aby zvýšili míru obratu vozidel.
Společnost Nio se také potýká s tvrdou cenovou válkou v čínském sektoru elektromobilů, která se podle odhadů bude v roce 2025 dále stupňovat. Proto investorům doporučujeme přistupovat k těmto akciím s opatrným optimismem, dokud nebudou k dispozici viditelné důkazy o snížení ztrát. Bez ohledu na tyto problémy nabízí dobré výsledky těchto gigantů v oblasti elektromobilů osvěžující a optimistický pohled na stav odvětví elektromobilů.