Hlavní obsah
Finance

Toto je nejvýkonnější akcie od roku 2000 (a ne, není to Apple)

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Unsplash.com

Jedná se o nedostatečně sledovanou akcii se spotřebitelským produktem, který je dobře známý mnoha lidem po celém světě

Článek

Mnozí investoři vědí, jak dobře se společnosti Apple dařilo od roku 2000. S celkovým výnosem o něco vyšším než 20 000 % od té doby Apple v tomto století dramaticky zvýšil bohatství svých akcionářů.

Přesto je tu ještě jedna známá značka, která se skrývá před očima a která v tomto období překonala Apple (a všechny ostatní americké akcie): Monster Beverage (MNST). Zde se dozvíte, proč tento výrobce energetických nápojů za posledních 20 let rozdrtil trh a jaká budoucnost může čekat tuto málo sledovanou akcii.

Změna spotřebitelských zvyklostí

Společnost Monster Beverage se dříve jmenovala Hansen's Natural a původně vlastnila značky limonád a džusů se stejným názvem. Podnik neměl velkou hodnotu, protože začínal v době velké hospodářské krize, ale na přelomu 90. let a roku 2000 vyvinul produkt, který ho nasměroval ke slávě na burze.

Tehdy byla na trh uvedena značka Monster Energy, drsný energetický nápoj s drsným nádechem, prodávaný ve velkých a barevných plechovkách. Byl to dokonalý protipól k tehdy vedoucímu energetickému nápoji na trhu, Red Bullu, který měl tenké plechovky a marketing zaměřený na movitější zákazníky.

V současné době společnosti Red Bull a Monster dominují v oblasti energetických nápojů a tvoří duopol, který připomíná společnosti Coca-Cola a PepsiCo. V roce 2020 měly obě značky přibližně 40% podíl na celosvětových tržbách z energetických nápojů. Společnost Monster se díky kombinaci rychlého nárůstu podílu na trhu a celkovému odvětví, které od roku 1999 ve Spojených státech zvýšilo tržby o 5 000 %, dostala z obratu necelých 100 milionů dolarů ročně na 6,3 miliardy dolarů v roce 2022.

Společnost Monster Beverage, která se v posledních více než 20 letech svezla na přílivové vlně růstu energetických nápojů po celém světě, se stala (slovní hříčkou) a monstrózní akcií pro akcionáře a od počátku roku 2000 vzrostla o 116 700 %. To znamená, že každý 1 000 USD investovaný do této akcie na začátku roku 2000 má dnes hodnotu více než 1 milion USD.

Proč akcie dosáhly tak dobrých výsledků

Společnost má dvě složky: Trvale silný růst tržeb a mnohonásobná expanze. Společnost Monster Beverage má od roku 2000 obojího dostatek, a to díky masivnímu rozšíření energetických nápojů mezi spotřebiteli po celém světě.

Od roku 2000 rostou tržby o 20 % ročně. Ve stejném období se poměr ceny k tržbám (P/S) zvýšil o více než 1 000 % z méně než 1 na přibližně 9. Proč trh přisuzuje nápojům Monster vyšší P/S? Protože její provozní marže vzrostla z přibližně 10 % v roce 2000 na 25 % v roce 2022.

Rok 2022 byl pro společnost Monster z hlediska zisku slabý. V posledních několika letech před rokem 2022 se její provozní marže pohybovala vysoko nad 30 %. To ukazuje, jak neuvěřitelné ziskové rezervy může akcionářům generovat škálovaný podnik se spotřebním zbožím.

Jaká je budoucnost společnosti Monster?

V současné době, kdy marže klesají, se společnost Monster Beverage obchoduje s poměrem ceny k zisku (P/E) 47, což je výrazně nad průměrem trhu. Nemyslete si však, že to znamená, že jste zmeškali příležitost vlastnit tuto dlouhodobou složku. Trh s energetickými nápoji na celém světě stále každoročně roste a analytici předpokládají, že tržby v tomto odvětví porostou v tomto desetiletí přibližně o 10 % ročně.

Pokud si společnost Monster udrží svůj přibližně 40% podíl na trhu, její příjmy porostou spolu s celkovým objemem odvětví. Marže by se také měly v příštích několika letech vrátit zpět na více než 30 %, protože společnost lépe zvládá inflační vstupy, které v roce 2022 prudce vzrostly a nyní se zdá, že ustoupí. Měla by také pokračovat expanze marží díky úsporám z rozsahu.

Neočekávejte, že by se budoucí výnosy společnosti Monster Beverage blížily tempu posledních 20 let. Myslím si však, že s přední značkou na rostoucím spotřebitelském trhu bude těžké na vlastnictví této akcie dlouhodobě prodělat.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz