Článek
Známe to každý. Zazvoní nám telefon, hovor přijmeme a představí se milý a sympatický bankéř či bankéřka a konverzace začíná. Ve většině případů nám vysvětlují novinky a nové služby, úvěry s nižší úrokovou sazbou nebo další služby. Pokud zrovna nemáme moc času a telefonát nám v tuto dobu nevyhovuje, nabídnou nám, že se ozvou později. Při projeveném nezájmu z naší strany nám pracovník banky popřeje hezký den a konverzace s ním končí.
Absolutně jiná situace nastává, pokud banka zaregistruje jakékoli abnormality na našich účtech. Banky nemají ve zvyku řešit tyto záležitosti telefonicky, pouze nás informují o konkrétním problému a následně si vyžádají osobní setkání v místě pobočky. Tyto situace mohou nastat v případě překročení limitu naší platby, nedostatkem peněz k provedení transakce nebo nepravidelného splácení úvěru. Někdy jen prostě zapomeneme odeslat platbu včas, někdy zapomeneme náš nastavený limit a problém je na světě. Banka se však snaží předejít komplikacím a reaguje velmi rychle prostřednictvím telefonu či emailu. Až do tohoto okamžiku jde o standardní a bezpečnou situaci, nikoli o podvod.
Podvod nastává v situaci, jestliže od nás bankéř požaduje například z důvodu ověření naší osoby přístupové údaje do našeho internetového bankovnictví, PIN k platební kartě, stav našich účtů nebo jiné velmi citlivé údaje. Tento případ představuje relativně jednoduchý podvod zaměřený na jedince vystresované ohledně svých financí. Ti v důsledku strachu o své peníze pak mohou sdělit své údaje cizí osobě a umožnit jí převádět nebo vybírat peníze z jejich účtu. Praví pracovníci banky respektují bezpečnostní postupy a nikdy po nás nemohou vyžadovat citlivé údaje, neboť si uvědomují rizika spojená s jejich sdílením, a to jak pro nás, tak pro samotnou banku.
Méně často se objevují případy podvodu, kdy nám bankéř dost důrazně oznámí, že náš účet byl napaden cizí osobou a je nezbytné provést okamžité zablokování účtu. Aby pracovník banky mohl zablokovat náš účet, bude od nás potřebovat přístupové údaje, PIN nebo další informace. Opět se jedná o lež se stejným cílem jako v prvním případě. Blokace účtu sice ve skutečnosti opravdu existuje, postup však probíhá jiným způsobem. Banka v podezření na možné napadení našeho účtu celý účet ihned zablokuje a pak nás informuje o provedeném úkonu. Vyzve nás k navštívení pobočky, abychom situaci společně u nich vyřešili. I když je tato situace nepříjemná a naše možnosti provádět transakce nebo vybírat peníze z bankomatu jsou dočasně omezeny, neztratili jsme žádné peníze. Bude pouze nutné přístupové údaje, PIN a hesla změnit, aby se minimalizovala rizika dalšího napadení.
Banky se neustále snaží vylepšovat ochranu všech účtů pomocí různých opatření, ale naše vlastní rozhodnutí předat cizí osobě kontrolu nad našimi účty nelze zabezpečit žádným způsobem. Nikdy proto nesmíme vyzrazovat své citlivé údaje žádné cizí osobě! Osobně jsem toho názoru, že bychom neměli své údaje prozrazovat vůbec nikomu. Pokud máme podezření, že jsme se stali obětí podvodu, nejlepším postupem je okamžitě ukončit veškerou komunikaci s dotyčnou osobou a co nejdříve se obrátit na příslušné orgány.