Hlavní obsah
Názory a úvahy

Sexualita seniorů pro mě ve 21. století není ošklivé tabu

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay.com

Stará láska nerezaví

Reaguji na článek paní Štrejbarové, v němž si mě bere do úst v souvislosti s tím, že jsem před časem vyjádřil svůj názor na její představu o sexualitě seniorů v pobytových sociálních zařízeních.

Článek

Ano, zajisté, i senioři mají chuť na sex a právo na lásku. Že k tomu v domovech a ústavech nemají vhodné podmínky a že by bylo lepší, kdyby je měli, to jsem ve svém článku nijak nerozporoval. Bohužel, paní Olga si mou oponenturu vyložila po svém a nyní ji tlumočí dost nešťastným a zavádějícím způsobem. Klasicky vytrhne z kontextu několik vět či odstavců a podle potřeby to uplácá k obrazu svému, aby to vypadalo tak, že jakýsi zlý Pohanka, co nemá rád důchodce, nedopřeje seniorům ani pusu na dobrou noc. Což tak samozřejmě není. Doporučuji přečíst si můj článek celý v originálním znění a udělat si vlastní názor.

Mám velký soucit se starými lidmi a vím, jak je to pro ně v ústavech těžké a deprimující. Několikrát jsem o tom zde i jinde psal a neutěšené poměry v jistých sociálních zařízeních kritizoval.

V předmětném článku jsem se snažil především upozornit na to, že seniory, jak jsem je poznal já, na prvním místě trápí jiné věci, než je případná sexuální deprivace. A to, že paní Štrejbarovou při jejích návštěvách někteří staří pánové osahávali, ještě nic nedokazuje. Já jsem ke starým lidem nechodil jenom na návštěvu, já pro ně několik let pracoval, takže moje zkušenost je poněkud komplexnější.

Tihle a další pánové, pro které byla paní Olga nejspíš až takovým zpestřením a vytržením z každodenní šedi a stereotypu, že si na ni museli sáhnout, aby se přesvědčili, že se jim to nezdá, mi většinou říkali, že touží hlavně po klidu, soukromí a eventuálně i po větší svobodě, než jakou jim pobytová sociální služba dopřává a umožňuje. Což ale nevylučuje, že by zároveň uvítali lepší podmínky pro eventuální citový a sexuální život. I já bych jim lepší a sexuálně přátelštější prostředí přál a považuji to dokonce za potřebné a prospěšné, nikoliv za zbytečné, jak o mně tvrdí paní Štrejbarová, nicméně nyní sexualitu seniorů nepokládám za žhavé téma v oblasti sociálních služeb.

Víte, paní Olgo, od té doby, co u nás některé neziskovky suplují vědecká pracoviště, nějak najednou všelijakým těm alarmujícím studiím a průzkumům na objednávku příliš nevěřím. Ale i kdybychom tedy připustili, že 37 procent mužů a 18 procent žen ve věku 75+ by snad ještě i rádo někdy proměnilo slogan „Sex je náš“ ve skutečnost, pořád nám u obou pohlaví zůstává pohodlná většina těch, kterým sex v tomto věku už nechybí, z čehož vyplývá, že mají jiné a naléhavější potřeby, zájmy a priority. Kdyby se totiž organizace Freya a další zajímaly o skutečné preference klientů, možná by s údivem zjistily, že je u nich často zanedbávána dokonce i základní péče, natož aby se někdo staral o jejich případné libido. Senioři mnohde bývají šizeni ve stravování, nedostává se jim odpovídající osobní hygiena, pitný režim, ležícím klientům není poskytováno důkladné polohování, bývají také ochuzeni o řádný spánek, o dostatek inkontinenčních a rehabilitačních pomůcek, na které mají nárok, a někdy dokonce selhává i starost o jejich bezpečí. A v tomto kontextu mi vaše zajímavá osvětová snaha a péče o lepší sexuální život seniorů, milá paní Olgo, přijde poněkud méně podstatná. Pro jistotu opakuji: rozhodně ne zbytečná, tohle mi, prosím, nepodsouvejte.

Velmi dobře znám váš záslužný projekt „Ježíškova vnoučata“, jehož plody jsem před lety ochutnal v rámci svého pracovního angažmá v nejmenovaném domově pro seniory. A proto mě docela mrzí, že tak šlechetná žena jako vy naznačuje, že seniorům nepřeji fyzické potěšení, respektive city spojené s intimnostmi a láskou. Pokud takto můj článek vyzněl, pak je mi to líto, ale asi jste mě špatně pochopila. Anebo je to možná moje chyba, že jsem se neuměl lépe a srozumitelněji vyjádřit.

Pokud vím, moje úvaha se nesla v tom duchu, že lepší podmínky pro lásku a sex v ústavech pro seniory ANO, ale až tehdy, když bude náležitě postaráno o jejich bazální potřeby, které jsou bohužel v některých zařízeních dost opomíjené, o čemž jakožto člověk z praxe ledacos vím, neboť jsem u ledasčeho byl přítomen.

Se seniory jsem o jejich přáních a potřebách mluvil mnohokrát, ať už z vlastní vůle, anebo v rámci různých dotazníkových šetření, a oni vždy zdůrazňovali, že chtějí a potřebují především klid. O mazlení nebo sexu se nezmiňovali, tedy vyjma oné vámi zmiňované, cca 90leté paní, kterou jsem tak neprozřetelně nazval babičkou. Možná se styděli.

Že o sexu se mnou nehovořili, ještě neznamená, že by na něj a na lásku úplně zanevřeli, ale možná to pro ně není až takové téma, jaké z toho na konferencích, seminářích a v akreditovaných kurzech děláte vy, Freya a další.

Pořád si stojím za tím, že u valné většiny seniorů v pobytových sociálních zařízeních figuruje sex na seznamu jejich přání někde hodně hluboko, pokud se tam vůbec vyskytuje. Mnohem více by ocenili častější kontakt s rodinou nebo to, kdyby se k nim personál choval laskavěji a uctivěji, či kdyby si s někým mohli příležitostně popovídat déle a také o něčem jiném než jen prohodit nezbytných pár slov o chodu domova.

Paní Štrejbarová se ve svém zamyšlení dále pozastavuje nad tím, že jsem v článku pro jednu z klientek použil slovo „babička“. Domnívám se, že v tomto dělá z komára velblouda. Ve službě jsem klienty nikdy neoslovoval „babičko“ nebo „dědo“, to bych se se zlou potázal. Ale nevidím důvod, proč bych starou paní nemohl nazvat babičkou ve svém blogu, když i sama paní Štrejbarová nazývá seniora dědou, byť pravda - dělá to až po čtvrtém pivu, kdy s kolegou vymyslí pracovní název projektu „Ukaž kozy dědovi“. Po mně však vyžaduje korektní a profesionální přístup, ačkoliv v sociálních službách již dávno nepracuji.

Tak aby bylo mezi námi na druhý pokus jasno, vážená paní Olgo. Znovu opakuji, že „mazlírny“ v domovech a ústavech pro seniory, po kterých vy tak voláte, mi nevadí, nezavrhuji je, neodsuzuji je a ani se jich neštítím. Toto téma pro mě není tabu, ale není pro mě ani nijak zásadní. Což ovšem neznamená, že by bylo zbytečné.

Každopádně vašemu projektu držím palce, protože nelze vyloučit, že se v poměrně krátké době stanu jeho aktivním účastníkem coby děda, kterému je potřeba ukázat kozy.

Ještě to sice pár konferencí, seminářů a akreditovaných kurzů o sexualitě seniorů potrvá, než se ledy pohnou výrazněji, nicméně díky takovým, jako jste vy, a díky vaší citlivé a obětavé práci, se jednoho dne možná dočkáme i toho, že občané se přestanou štítit důchodců v sousedství školy, což se nedávno přihodilo v Horní Lidči, kde si v referendu odhlasovali, že seniory vedle vzdělávací instituce, kam chodí jejich děti, nechtějí.

Zdroj:

https://medium.seznam.cz/clanek/oli-strejbarova-delat-ze-senioru-frigidni-a-impotentni-chudacky-je-v-21-stoleti-nepripustne-predsudky-skodi-vsem-93840

https://medium.seznam.cz/clanek/michal-pohanka-klienti-domovu-pro-seniory-touzi-po-klidu-ne-po-sexu-61397

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz