Článek
Skutečně nevím, kdo z vedení Lidlu nastavil současnou obchodní strategii, ale jsem si jistý, že to zákazníky nebaví - den co den se při nakupování naštvávat.
V prostějovské pobočce Lidlu minulý týden šmejdili nějací kontroloři, kteří tam s největší pravděpodobností sbírali data sloužící k optimalizaci provozu a prodeje. To se dělá běžně, jenže Lidl tuto optimalizaci za účelem navýšení zisku vytunil až na dřeň. Ve zkratce jde o to, že se snaží využít své zaměstnance do posledního dechu, což mimo jiné přináší značný diskomfort zákazníkům.
Jak to vypadá v praxi? Třeba takto: Na prodavače u pokladny č.1 se valí zboží, které markuje a posouvá do prostoru, odkud si ho bere zákazník. Během toho odskakuje pomáhat odpadlíkům u samoobslužných pokladen a mezitím přes headset komunikuje s kolegyněmi. Do toho se může objevit zákazník, který přijde něco reklamovat. Fronta u pokladny se prodlužuje, lidé jsou nervózní a nechápou, proč prodavač musí dělat tolik věcí naráz. Já z toho mívám hlavu jak pátrací balón, jen když to vidím. Ke všemu se z reproduktorů neustále ozývá, že právě zavírají nebo otevírají tu či onu kasu, a jednotlivé pokladní volají na dezorientované zákazníky, ať už jim zboží nevyndávají na pás.
Jestliže se u samoobslužných pokladen vyskytuje asistence, tak asistent/ka nahání otrávené zákazníky k automatům. Atmosféra jak na nějakém arabském bazaru. U kasy ani nestačíte pobrat nákup a už do vás lidé strkají, abyste vypadnul. A ten slalom mezi prodavači věčně vybalujícími zboží z palet a krabic taky nesnáším!
Dříve se zboží doplňovalo hlavně před začátkem nebo až po skončení otevírací doby, jenže tak to fungovalo v dobách minulých, kdy byl Lidl ještě ochoten platit svým zaměstnancům hodiny navíc, zatímco dnes se je snaží využít do mrtě. A podle toho se vyčerpaní pracovníci také někdy chovají. Málokdy vám poradí, kde co najdete, spíše jen mávnou rukou a na půl úst vás pošlou tím a tím směrem.
Dnes jsem zažil bizarní příhodu. Fronta klasicky zaseklá na dlouhé minuty, protože zákazník řeší jakousi slevu na Persil přes aplikaci. Mimochodem, když jsme u těch slev, ani v tomto Lidl vůbec není košer, natož aby byl levný, jak kdysi hrdě hlásal. Například v letáku na tento týden nabízí slevu X procent na mražený obalovaný květák, ačkoliv týden předtím stál ten samý květák stejně i bez akce. To samé udělali s ochuceným kefírem. Běžně ho kupuji za 16,90Kč, ale před pár dny se u něj objevila cedule, že je zlevněný ze 26,90Kč. Čili klamavé obchodní praktiky jak vyšité.
Nicméně se vraťme do rostoucí fronty u pokladny číslo jedna. Persil je konečně vyreklamován, fronta se může pohnout, jenže v tom nadřízená přes headset instruuje prodavače, že to má zabalit a jít na přestávku. Prodavač marně namítá, že má u kasy spoustu lidí a že tedy přijde, až je odbaví. Nezájem, musí na přestávku hned, lidi přece počkají. Což tak nějak vůbec nechápu.
V normálně fungující zemi by obchod s takovýmto přístupem k zákazníkům musel dávno zkrachovat. Proč to nikdo z kompetentních osob nechce vidět, že nakupování v Lidlu je horor, to vážně netuším.
„Konkurence“ Lidlu sice ve velkém optimalizuje taky, ale ne tak agresivně. Například Penny, které se mi zdá oproti Lidlu výrazně levnější, a kde klamavé akce, nahánění k samoobslužným pokladnám nebo soustavné prodírání se prodavačů s paleťákem se zbožím v takové míře nezaznamenávám. Je zřejmé, že obchodní politika a firemní kultura je u těchto dvou společností značně odlišná. Penny jde spíše tradiční cestou, která je relativně vlídná k zákazníkům, zatímco Lidl se vydal „moderním“ směrem, který je pro pohodlí nakupujících smrtící. Což mnohé od nákupů v Lidlu odrazuje a rádi by chodili jinam, jenže není kam. Ty tři čtyři nadnárodní řetězce, které u nás provozují drtivou většinu všech super a hypermarketů, konečně dosáhly blaženého stavu odstranění konkurence. A podle toho také vypadají jejich současné ceny, za které může válka a drahé energie jen z menší části. Ještě cca v roce 2009 jsme mohli v Kauflandu koupit čínskou polévku v akci za 1,90 Kč a dnes tam nejlevnější instantní nudlovou seženete za cenu okolo 12 korun.
V Penny mi zase vadí nedostatek místa pro odkládání namarkovaného zboží u kasy. Minimálně v tom prostějovském to tak je.
Velmi nahlas se mluví o tom, že ceny u nás jsou nemravně nadsazené, což je takové české specifikum. Jak změnit to, aby u nás nebylo výrazně dráž než v okolních státech, to netuším, ale rozhodně bych chtěl tímto textem alespoň nepatrně apelovat na občany, aby se uvedeným praktikám marketů nepřizpůsobovali a aby začali dávat najevo svou nespokojenost. Jinak se nikdy nic nezmění.