Hlavní obsah
Lidé a společnost

Bolt může starším a nemocným výrazně usnadnit život a zlevnit jim dopravu. Bohužel nefunguje všude

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay.com

Do včerejška jsem si Bolt spojoval s rozvozem jídla, ale oni provozují i super alternativní taxi! Z Olomouce do Prostějova (cca 24 km) za 370 korun? Když mi tuhle cenu aplikace Bolt vyplivla, zíral jsem na to jak Usain Bolt na svoje první tretry.

Článek

Vůz byl u mě do 5 minut od objednávky a to vůbec není samozřejmé. Na normální taxi jsem týden zpátky čekal půl hodiny, přestože řidič se do telefonu dušoval, že už vyjíždí. Jenom se asi zapomněl zmínit, že vyjíždí z jiného okresního města, a ne z Prostějova, kde jsem taxi objednával. Do telefonu byl navíc velmi neochotný, skoro až nevrlý. Jako by ho obtěžovalo, že mu vůbec volám. Dva další mě předtím odmítli, že prý nemají čas.

Standardní taxi z Olomouce do Prostějova by mě vyšlo tak na trojnásobek toho, co Bolt. Vrtalo mi hlavou, jak to může být tak levné, když jenom benzín z Olomouce do Prostějova (a zpět) vyjde skoro na dvě stovky. A ta cirka hodina práce mladé řidičky Boltu taky není zadarmo. Vždyť tím sotva pokryjí náklady, říkal jsem si.

Zeptal jsem se na to slečny šoférky, ale ona jen pravila, že neví, jak to funguje. Nelámala si s tím hlavu. Prý pro Bolt pouze brigádničí a jinak ještě studuje. No, nakonec i mně to může být vcelku jedno, hlavně že to funguje. Věci jdou dělat levně i v Česku, jak vidno.

Zrovna včera jsem v televizních zprávách viděl reportáž o jednom pánovi, co provozuje stánky s hotovými jídly za cenu i pod 50 korun. Boháč z něj asi nikdy nebude, ale charitu zřejmě taky neprovozuje, když dokonce ještě rozšiřuje podnik.

Zpátky ale k Boltu. Musíte mít aplikaci a jízdu zaplatit kartou předem. Jak to funguje přesně, to nevím, ale to si hravě zjistíte na netu. Z řidičky jsem ale po cestě vytáhl, že Bolt nejezdí všude. Zmínila jen Brno, Prahu, Ostravu a Olomouc.

Čirou náhodou jsem zrovna dnes narazil na inzerát na prace.cz, kde hledají šoféry pro Bolta i pro Prostějov a Přerov, což jsou docela zapadákovy. Takže „taxi firma“ možná rozšiřuje pole působnosti. Což by bylo moc fajn. Každá alternativa je v předraženém Česku vítaná.

Slečna, která mi Bolt doporučila, mi říkala, že z mladých lidí už v Olomouci ani nikdo ničím jiným nejezdí. To jen my staří zaostalí zoufalci furt cálujeme nehorázné sumy za všecko možné; potravinami počínaje a inkontinenčními pomůckami konče.

Řidička Boltu mě bez problémů naložila i s velkou televizí, což by možná normální taxík udělal taky, ale pod 1400 korun by určitě nešel. U Boltu jsem zaplatil neuvěřitelných 370! Auto čisté a nebyl to žádný křáp.

Kdybych k odvezení televize využil nějakou přepravní službu, vyšlo by mě to jen o trochu levněji než klasický taxík. Bolt mi proto příjemně vyrazil dech.

Napoprvé jsem z něj nadšený, a dokud neobjevím nějaké jeho mouchy (tedy mimo to, že zdaleka není k dispozici všude), asi na něj nedám dopustit. 370 korun za taxi? Pane jo! To je přibližně o pouhých 170 korun víc, než kdybych jel autem. A 170 korun je nic, za to si dneska nekoupíte ani dvě Studentské pečetě.

Ještě se vrátím k tomu inzerátu, že v Boltu hledají brigádníky. Nabízejí tam totiž 200-400 korun na hodinu, což na Prostějov či Přerov vůbec není málo. I přesto mají ceny tak nízké, jako kdyby na Hané tryskala ropa z každé zahrádky. Skutečně mi to hlava nebere.

Foto: Michal Pohanka

Screen inzerátu na prace.cz

Sám teď auto ze zdravotních důvodů nepoužívám a tohle mi může dost usnadnit život. Ať už při přepravě těžších nebo větších předmětů, nebo mi to může pomoci dopravit moji špatně chodící mámu například k doktorovi či jinam. Ovšem pokud samozřejmě Bolt bude i v Prostějově. Doprošovat se neochotných, nespolehlivých a drahých taxikářů, to si milerád odpustím.

Ne všichni mají nebo mohou mít řidičák. A ne všichni jsou schopni dojet si na potřebná místa MHD, vlakem či autobusem. Občas jsou tudíž tito lidé nuceni objednat si předraženého taxíka. Jsem jedním z nich, a proto mě tolik potěšilo, že jsem objevil Bolt.

Smůlu bohužel mají lidé z menších obcí, kam se Bolt asi nikdy nedostane, anebo ti, kteří z jakýchkoli důvodů nepoužívají chytrý telefon a  platební kartu. Starším občanům, kteří už se v technologických novinkách příliš neorientují, snad poradí děti, příbuzní nebo známí.

V Izraeli či v Rusku již dlouho provozují jakési „polotaxi“ za cenu jen o málo vyšší, než byste zaplatili za MHD, vlak či autobus. Toto „polotaxi“ jezdí jen v určitou dobu (podle jízdního řádu) a po předem stanovených trasách. Ale zastavit si ho (mávnutím) můžete kdekoliv po trase, a řidič vám také kdekoliv po trase zastaví, když chcete vystoupit. Což je rovněž zajímavá a poměrně levná alternativa k tradičním a  zavedeným způsobům dopravy. Jestli by ale našla využití i u nás, to si netroufám ani odhadovat.

Anketa

Chtěli byste, aby byl Bolt i ve vašem městě, pokud tam není?
Ano, bodlo by mi to
100 %
Ne, rád/a podporuji standardní taxislužbu
0 %
Je mi to šumák, mám auto i řidičák
0 %
Jiná odpověď
0 %
Celkem hlasovali 3 čtenáři.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz