Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Manažerem může být každý, stačí se stát prodavačkou v supermarketu

Foto: Iffany / Pixabay

Uklízečka, jako manažer čistoty podlahových krytin, nebo skladník, jako manažer materiálových toků. Dnešní svět se manažery jen hemží. Co se ale za tím kouzelným slovem „manažer“ vlastně skrývá?

Článek

Když se řekne manažer, většina lidí si představí temperamentního člověka v uhlazeném obleku, který má jeden meeting za druhým, práci deleguje na své podřízené, neustále visí na telefonu a je prakticky od rána do večera zaneprázdněný. Odměnou mu za to jsou vysoký plat, služební auto, telefon i notebook.

V supermarketech se od těchto stereotypů ale můžete klidně oprostit. Tady slovo „manažer“ dostává úplně jiný rozměr. Supermarket je svět, ve kterém se manažerem může stát prakticky kdokoliv, avšak do obleku se rozhodně neoblékne, meeting nejspíš nezažije a dokonce ani podřízení nejsou samozřejmostí. S čím ale může dozajista počítat, je kopa povinností a když se poštěstí, možná dostane služební telefon, aby byl k zastižení i ve svém volnu.

Několik prvních let svého profesního života jsem strávil právě v supermarketech, kde jsem vystřídal hned několik pozic a zjistil, že manažerem se může stát opravdu kdokoliv, respektive „manažer“ se nazývá kdejaká funkce.

Například v jednom řetězci se za mého působení procházelo v jeden okamžik po obchodě vždy alespoň pět manažerů. Pomalu každý regál měl svého vedoucího, který dohlížel na podřízené, kteří vybalovali zboží. Tito manažeři pak nad sebou měli dalšího manažera, který měl nad sebou ještě manažera prodejny. Vskutku propracovaná hierarchie.

Jeden německý supermarket ale zašel s manažerskými pozicemi ještě dál. Kamarádku tu nedávno povýšili na manažera mléčných produktů. Pogratuloval jsem jí a zeptal se, co se tím pro ní změnilo. Její odpověď mě trochu pobavila. Jakou vedoucí mléčných produktů je totiž zodpovědná za to, že v regálu nebude nic prošlého a navíc dostala přidáno necelé dva tisíce korun. Velet může tak maximálně jogurtům, protože žádného podřízeného nemá. Takových manažerů je tam přibližně o tři méně, než je celkový počet zaměstnanců celé pobočky.

Ochuzené o davy manažerů jsou dva obchody, které se pyšní údajně nejlevnějšími potravinami. V těchto prodejnách je často jen jeden manažer, který zastřešuje celou pobočku a jeho cca čtyři zástupci, tzv. vedoucí směn. Chcete-li si tedy váš životopis obohatit o pozici manažera čehokoliv, tady, jsou šance o poznání nižší. Začněte raději jako prodavač/ka ve výše zmíněném řetězci a věřte tomu, že dříve, nebo později se z vás zaručeně manažer stane.

Upřímně jsem z hromady manažerů v obchodních řetězcích trochu rozčarovaný. Zjistil jsem, že manažerem se tady může stát opravdu kdokoliv a není k tomu potřeba kdejaké vzdělání, nebo nadání. Vlastně stačí jen chtít. Bohužel tento typ manažerů nemá nic moc společného s manažery v korporátních společnostech, takže dovednosti, pro ně typické, u nich nehledejte.

Osobní zkušenost mám jen s výše zmíněnými prodejnami. Zajímalo by mě, jak to chodí u jiných řetězců. Máte také zkušenost s místy, kde je „manažerů“ pomalu více než řadových zaměstnanců?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz