Článek
Některé dálkové spoje Českých drah nabízí mimo standardní druhou třídu, také vagony první třídy. Luxus v takovém voze si každý představí trochu jinak. Pravdou ale je, že v 21. století by tyto vozy alespoň trochu na úrovni být mohly, navíc když za místo v něm zaplatíte nemalou přirážku.
O jednu nemilou zkušenost z cesty první třídou vlakem Českých drah se před několika měsíci podělil v příspěvku na Facebooku jeden cestující z Českých Budějovic.
První třída černou ovcí celé soupravy
„Další otřesná zkušenost s Českými Drahami aneb takto si ČD představují bistro vůz první třídy - dnes EC 333,“ píše na úvod svého příspěvku. „Sice se to místnímu fanklubu ČD líbit nebude, ale tento šrot zařadit na spoj EC je naprosto skandální to si snad nedovolí ani v Pákistánu, aby byl vůz první třídy nejhorší z celé soupravy!“ kritizuje silně postoj ČD k pasažérům nespokojený cestující.
Pan Luboš, který ten den cestoval se synovcem, zaplatil za místa 300 Kč navíc oproti běžné jízdence ve druhé třídě. Zatímco ostatní vagóny vypadaly dle jeho slov na české poměry obstojně, ten pro první třídu ani zdaleka nenaplňoval představu o luxusním cestování. To, co má dnes ve standardní výbavě většina vlaků, zde chybělo. Zásuvky na 220 V, USB konektor, klimatizace, nebo Wi-fi, ničím z toho vagón nedisponoval.
Nespokojený cestující Luboš si chtěl během cesty počkat na průvodčího a dožadovat se vrácení části jízdného. Ten se však ve vagónu po celou dobu cesty neobjevil, kromě jednoho rychlého proběhnutí bez kontroly jízdenek. „Musel jsem si ho až skoro na hranicích aktivně vyhledat, aby nám vystavil 4 odškodněnky a přinesl vodu,“ stěžuje si cestující na laxní přístup průvodčího. Na jeho dotaz, proč za celou cestu nepřišel, reagoval slovy: „Já myslel že v Českých Budějovicích nikdo nenastupoval.“
Jelikož nebyl vlak klimatizovaný, bylo v kupé vagónu první třídy po krátké době již nedýchatelno, takže se oba přesunuli do vagónu druhé třídy, v němž strávili zbytek cesty tímto vlakem.
Luboš se svým synovcem cestovali za hranice České republiky směrem do Rakouska, kde pak dle jeho slov zažili skutečně první třídu tak, jak má vypadat v 21. století. „Teď už naštěstí sedím v první třídě Railjetu ÖBB do Vídně a připadám si konečně jako ve 21 století. Doporučuji ČD místo točení trapných reklam s Trojanem poskytovat služby, které si zákazník zaplatí !!“ zakončuje stížnost v příspěvku nespokojený cestující Českých drah.
U fanoušků vlaků pochopení nečekejte
Luboš svůj příspěvek sdílel ve skupině plné nadšenců do vlaků, což se mu vymstilo. Většina komentujících mu totiž nedala za pravdu a spíše obhajovala ČD.
David si například vagóny, na které si Luboš stěžuje, chválí: „Já nevím jak ostatním, ale mě se s vozy typu B, AB, atd. jezdí dobře. Nechápu lidi kterým se nelíbí, když ČD nasadí z nouze starý vůz.“
Petr se pro změnu Luboše zastal: „Není až takový problém, že dopravce nasadí starší vozy jako náhradu, ale personál by na takovéto změny určitě měl patřičně reagovat. Mělo by být samozřejmostí, aby dopravce na takovéto změny reagoval. Všechno je to o komfortu. Pokud si někdo zaplatí 1. třídu, tak ji chce i mít. Já toho pána úplně chápu.“
Lukáš, který pracuje u Českých drah, se k problému také vyjádřil: „On je tak trochu problém, že cestující ty vozy občas ničí, takže je potřeba nasadit nějakou zálohu. Za poslední dva týdny jsem tohle řešil několikrát.“
Vlastimil nespokojenému cestujícímu doporučil si starý vagón užít: „No tak nemají vagon no .. kdybys byl správný fanoušek, tak strávíš cestu s hlavou venku z okna vagonu a můžeš vzpomínat, jak se jezdilo před dvaceti lety.“
Kde je tedy chyba?
Jak píše v komentářích Lukáš, kdyby lidé nové vlaky neničily, nemuselo by se neustále investovat do jejich oprav a možná by se ty staré mohly konečně odebrat do důchodu a my bychom jezdily už jen krásnými a moderními vagóny.