Hlavní obsah
Lidé a společnost

Patříte k 10 % populace, která píše levou rukou? Hrozí vám předčasná smrt

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pexels - Pixabay

Taky se jako leváci potkáváte s nepochopením praváků a trápíte se s pomůckami pro praváky? Přestože se už vyrábí kde co ve variantě pro leváky, často se jedná o nedostatkové zboží.

Článek

Narodil jsem se jako levák v 90. letech 20. století, což pro mě znamenalo neustálý boj s učiteli na základní škole o tom, kterou rukou mám a kterou rukou nemám psát. Jako levákovi mi samozřejmě připadalo nepřirozené držet pero v pravé ruce, ale přeučit jsem se nenechal. Byl jsem však výjimka. Několik mých spolužáků tlaku podlehlo a nechalo kantora utnout jejich přirozenost. Celou první třídu jsem tak byl jediný, kdo měl každý list sešitu ušmudlaný od inkoustu, protože jsem vše napsané okamžitě rozmazával dlaní. Konec buzerace nastal až v dalších ročnících a rozmazané zápisky jsem přestal mít na druhém stupni, kde už nebylo pero povinnou psací pomůckou. Následující studentské i profesní roky jsem se jako levák mezi praváky protloukal bez větších komplikací.

Nedávno mi maminka chtěla udělat radost a k Vánocům mi pořídila nůžky pro leváky. Z dárku jsem byl nadšený až do chvíle, než jsem chtěl něco ustřihnout. Za třicet let používání nůžek pro praváky jsem se je naučil tak dokonale používat, že jsem s nůžkami pro leváky působil jako nemotora. Zaboha jsem nedokázal nic ustřihnout. Papír mi mezi noži prokluzoval, lámal a ohýbal se, ale ne a ne se přestřihnout. Po několika minutách snažení se konečně podařilo, z jednoho listu papíru byly dva. Dva okousané, střapaté a křivé listy papíru. Z výsledku jsem nebyl příliš nadšený, ale zatracovat nůžky pro leváky se mi hned nechtělo. Dám jim šanci příště.

Leváci umírají předčasně

Podle autorů studie z roku 1993, jimiž jsou John P Aggleton, Robert W Kentridge, Nicholas J Neave, mají leváci kratší dobu dožití, a to z důvodu náhodných úmrtí ze snahy vyrovnat se se světem pro praváky. Tato teorie sice nebyla vyvrácena, ale nebyla ani potvrzena. Studie totiž sbírala data od všech ročníků napříč spektrem a čím starší generace se mezi respondenty vyskytla, tím nižší výskyt leváků mezi nimi byl. Data však mohou být zkreslená, jelikož dříve narození byli mnohem častěji přeučováni z leváka na praváka, než je tomu dnes. To znamená, že čím dříve se respondent narodil, tím je pravděpodobnější, že bude pravákem, ač přeučeným. Dalším faktorem může být fakt, že se část leváků během života mění na ambilaterální, tedy že umějí používat obě ruce bez nutnosti, aby jedna dominovala druhé. Faktem také je, že leváci se vyskytují častěji mezi ženami, které se dožívají vyššího věku než muži.

Kde se leváci berou?

Výzkumy ukázaly, že leváctví má částečně genetický základ. Pokud je jeden z rodičů levák, je 25% šance, že i jeho dítě bude levák. Pokud jsou oba rodiče leváci, je šance 50 %. Některé studie naznačují, že na vývoj laterality (stranovosti) může mít vliv i prenatální prostředí, například hladina testosteronu v děloze. Existují i ​​některé teorie, které zdůrazňují vliv faktorů prostředí, jako je poloha plodu v děloze nebo rané používání nástrojů.

Být levákem je cool

Leváci mají obvykle lepší prostorové vnímání a motorické dovednosti levé ruky. Často bývají kreativnější a inovativnější. Mají tendenci k nezávislosti a nekonformitě.

Mezi slavné leváky se řadí například Leonardo da Vinci, Albert Einstein, Marie Curie, Barack Obama a Bill Gates.

Máme svůj den! Ano, leváci mají svůj mezinárodní den a připadá na 13. srpna.

Rozhodně nepřeučovat

Snaha změnit přirozenou lateralitu (stranovost) člověka, ať už z leváctví na praváctví nebo naopak, může mít řadu negativních dopadů. Snaha o změnu dominantní ruky může být pro člověka stresující a úzkostná. Neúspěch v přeučení a frustrace z něj můžou vést k nízkému sebevědomí. V závažných případech může přeučování vést k depresi a úzkostným poruchám. Potlačení dominantní ruky může vést k zhoršení motorických dovedností obou rukou. Přeučování může vést k problémům s koordinací a rovnováhou. Někdy se u přeučovaných osob objevují bolesti hlavy a závratě. Potíže s motorickými dovednostmi a koordinací mohou vést ke zhoršení školního prospěchu a pracovního výkonu. Strach z posměchu a odmítnutí ze strany okolí může vést k sociální izolaci.

Přeučování není v žádném případě vhodné. Neexistují žádné důkazy o tom, že by přeučování mělo nějaké pozitivní dopady. Naopak, může vést k řadě výše uvedených negativních dopadů. Pokud máte levácké dítě, nechte ho používat levou ruku. Nenuťte ho k používání pravé ruky, ať už z důvodu „praktičnosti“ nebo kvůli předsudkům. Leváci se můžou v pravorukém světě bez problémů naučit fungovat a žít plnohodnotný život.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz