Článek
Když kamarádka Martina, která se roky věnuje plánováním svateb, viděla video ze svatby společné kamarádky Dominiky, bylo jí jasné, že musela stát možná až zbytečně moc peněz. Taky že ano, Dominika měla na svatbu vyhrazených přibližně 200 tisíc, které jen díky výzdobě přestřelila skoro o 100 tisíc. „Nechala ses trochu unést, viď?“ Zeptala se Martina Dominiky. „On ten sál vypadal hrozně prázdně, tak jsme objednali ještě několik vázaných květin a nějaké dekorace na zdi,“ Vysvětluje provinile Dominika.
„Domčo, chápu, že jsi chtěla, aby to vypadalo nádherně, ale víš, existuje takové šikovné pravidlo, které by ti pomohlo udržet rozpočet na uzdě,“ začala Martina s klidem. „Spočívá v plánování 50/30/20. V podstatě to znamená, že bys měla zhruba polovinu rozpočtu směřovat na to nejdůležitější, jako je hostina a vše kolem ní, takže v tvém případě těch 100 tisíc. Dalších 30 % rozpočtu by mělo jít na služby, bez kterých se svatba neobejde. Tedy na fotografa, kameramana, kapelu, ale také na šaty, nebo svatební květinu,“ vysvětluje Martina.
„No a kde je výzdoba?“ Zeptala se Dominika. „To je právě to, kam směřuji,“ reaguje na dotaz Martina. „v posledních dvaceti procentech by mělo být to, bez čeho se může svatba obejít, nebo to, na čem by se mohlo něco ušetřit. Květinová výzdoba přeci nemusí být ta nejdražší položka na seznamu,“ vysvětluje.
Pět pravidel na závěr
Pro ty z vás, kteří sou svatbu teprve plánujete, má zkušená Martina několik rad, abyste neskončili s účtem za jeden den v částkách, kam se dostat rozhodně nechcete.
1. Stanovte si pevný rozpočet
Věřte, že limity jsou důležité. Nejen že Vám vaše peněženka poděkuje, ale nebudete tak ani například zbytečně šperkovat sály pro jediný den drahými dekoracemi, které už pak nikdy v životě na nic nepoužijete.
2. Využijte pravidla 50/30/20
Tak, jako radila Martina Dominice, zkuste radit i sami sobě. 50 % rozpočtu směřujte do hostiny a jinak podstatných věcí, bez kterých se svatba neobejde. 30 % by mělo jít na služby, jako je fotograf, kameraman, kapela, atd. A posledních 20 % věnujte všemu, co váš jedinečný den zpestří, ale nejsou pro samotnou svatbu podstatné, takže například výzdoba.
3. Obodujte si položky na seznamu podle důležitosti
Tento bod z části souvisí s bodem č. 2. Ve chvíli, kdy máte položky v rozpočtu rozděleny do tří kategorií 50/30/20, rozdělte si je podle důležitosti. Zamyslete se například nad složením oběda a rautu. Hlavní jídlo pravděpodobně bude někde na vrcholu, ale desátý druh zákusku můžete dát až na konec seznamu. V případě překročení rozpočtu pak bude mnohem jednodušší škrtat.
4. Udělejte si průzkum v místě svatby
Poptejte se známých a oslovte několik firem, než zvolíte tu, která se bude účastnit vaší svatby. Vyberte nejlepší variantu, co v poměru ceny k výkonu. To platí u floristky, fotografa, pronajatého sálu, kapely, atd.
5. Rezerva
Přestože může být rozpočet do posledního detailu naplánovaný a takřka bezchybně zpracovaný, nějaký ten nenadálý výdaj se přeci jen může objevit. Dejte si proto do rozpočtu přibližně 10 % rezervu na nečekané výdaje. Jestli ji nevyužijete, je to jen dobře. Pokud byste ale v rozpočtu žádnou rezervu neměli a nečekaný výdaj se objevil, budete přinejmenším nervózní z toho, že se do rozpočtu nevejdete.