Hlavní obsah
Umění a zábava

Šmejdi: Donutili mě koupit hrnec za 30 tisíc

Foto: https://pixabay.com/cs/photos/mluv%C4%8D%C3%AD-mluvit-mu%C5%BE-mikrofon-etapa-6377627/

Větu, podobnou té z nadpisu článku, jsem slyšel už několikrát od známých vyššího věku. „Když jste to nechtěli, neměli jste to kupovat, ne?“, byla moje reakce. Tak jednoduché to ale není. Oči mi otevřel dokumentární film Šmejdi.

Článek

Pamatuji si, jak ještě začátkem nového tisíciletí v naší schránce alespoň jednou do měsíce přistál nějaký letáček s úžasnou nabídkou celodenního zájezdu do historického zámku, s obědem na místě, v ceně do stokoruny. Dnes jsem rád, že jsme nikdy na podobný zájezd nejeli, protože zvěrstva, která se pak účastníkům dějí, jsou daleko za hranou. V roce 2013 o těchto zájezdech vyšel dokumentární film s názvem Šmejdi. Pojednává o nedůstojných praktikách pořadatelů těchto zájezdů a zachycuje skutečné situace z míst, kam se účastníci zájezdu nakonec dostanou a čemu jsou vystaveni.

Nutno podotknout, že jsou akce tohoto typu cíleny především na důchodce.

Až moc krásné na to, aby to byla pravda

Vše vypadá na první pohled velmi lákavě. Za velice příznivou cenu si dle propagačního letáčku můžete užít celý den plný zážitků a dobrého jídla. Navíc budete vyzvednuti přímo ve vašem městě soukromým autobusem.

Růžové brýle sundáte často už v autobuse

V den zájezdu čekáte na místě vyzvednutí, kam pro vás přijede smluvený autobus. Ten vás, spolu s dalšími účastníky zájezdu, odveze na předem určené místo. Nejedná se ale většinou o zámek, nebo jinou zajímavou atrakci, na kterou letáček ve schránce lákal. Vysadí vás před kulturním domem v nějaké malé vesnici daleko od od vašeho domova. V tuto chvíli se objeví první šmejdi, kteří tvrdí, že před slíbenou prohlídkou se zúčastníte ještě předváděcí akce. Usadíte se tedy do sálu a čekáte co se bude dít.

Zprvu laskavé jednání, náhle obrat

Před skupinu sedící v sále předstoupí milý, upravený, slušně hovořící pán. Snaží se vybudovat v očích posluchačů dojem seriózní firmy. Během svého monologu navazuje kontakt, vtipkuje a buduje přátelský, ačkoliv stále lehce nadřazený vztah.

Po milém úvodu přijde prezentace předražených výrobků (zpravidla se jedná o hrnce, vysavače, deky atd.) s nabídkou jejich koupě hned na místě.

Součástí akce bývá i soutěž o desetitisícové částky. Výherce ale záhy zjistí, že se jedná o slevu z nabízeného zboží, které je i po slevě stále vysoko nad svou reálnou hodnotou.

Dejte mi občanku

V dokumentu vypráví senioři své zkušenosti s těmito šmejdy. Například paní Dana, která vyhrála zmíněnou slevu, byla dotlačena k odevzdání svého občanského průkazu. A to prý kvůli identifikaci, kdyby si rozmyslela vyhranou slevu uplatnit. Bez jejího vědomí však byl sepsán na její jméno splátkový kalendář, který byla posléze donucena podepsat.

Podobnou zkušenost má další výherce, který tak dlouho odmítal vydat svůj průkaz, až prodejci došla trpělivost a důchodce fyzicky napadl.

Dokud si nic nekoupíte, nepojedete domů

Účastníci takových zájezdů jsou často vyloženě donucení koupit předražený výrobek, který vůbec nepotřebují jen proto, aby je prodejci nechali být. Nátlak totiž trvá dlouhé hodiny. Přítomní důchodci často nedostanou ani slíbený oběd a je jim vyhrožováno, že je neodvezou domů. Díky tomu, že prodejní akce trvá často až do pozdního večera, skupina se většinou ani nedostane na prohlídku zámku, která jim byla také přislíbena.

Závislost jako každá jiná

Na závěr dokumentu se zmiňují i možné důvody toho, proč důchodci jezdí na podobné zájezdy i po tom, co už na několika takových byli a mají díky nim doma hromady předražených spotřebičů, které nepotřebují. Odborníci se shodují, že za tím není nic jiného než obyčejná závislost. Stejně, jako může být někdo závislý na drogách, nebo výherních automatech, mohou být senioři závislí na těchto výletech.

Film je se shlédnutí na Streamu zde.

Zdroj: https://www.stream.cz/smejdi

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz