Článek
Jednou nohou se pohybuji v gastro průmyslu. Vesměs narazím vždy na přátelské zákazníky, kteří odcházejí z našeho podniku spokojeni. Někteří si občas přejí nějakou změnu, nebo trochu neobvyklou objednávku. Pokud je to v našich silách, rádi vyhovíme. Pak se ale najdou tací, kteří nebudou spokojeni, ani kdybyste jim snesli modré z nebe, protože jsou jejich požadavky nesmyslně komplikované. S některými mými kolegy z oboru jsme probírali situace, při kterých bychom zákazníka nazvali přinejmenším vykastrovaným býkem. V následujících řádcích se tyto situace pokouším popsat. Jedná se o momenty, fráze nebo činnosti, kterými každého číšníka znamenitě vytočíte. Jelikož ve službách platí přísloví „náš zákazník, náš pán“, málokdy se dozvíte, že děláte něco špatně.
Dej mi dvě piva
Tykáním (pokud nejste přátelé) dáváte najevo nadřazenost. Je to hrubé a velice nevhodné chování. Číšník může být o generaci mladší, než jste vy, a přesto si nemůžete dovolit mu tykat.
Sednete si k nepřipravenému stolu
Pokud je restaurace poloprázdná, vyberte si nachystaný stůl. Pokud si vyberete takový, který potřebuje uklidit, donutíte tím číšníka okamžitě přerušit rozdělanou práci, aby hned běžel k vám a nachystal vámi vybraný stůl. Jiná situace je, když je v restauraci plno a jediný volný stůl je plný nádobí po předchozích hostech. V tu chvíli je přesto dobré nesedat si a vyčkat, než bude stůl uklizen.
A máte taky…?
Žádná restaurace nenabízí jídlo, které nemá v jídelním lístku. Proto jsou otázky na konkrétní jídla, o kterých není nikde ani zmínka, naprosto zbytečné.
Dám si jedno pikolo
Správné pojmenování káv by vydalo na celý článek. Dodnes jsem nezjistil, co host přesně myslí tím pikolem. Stejně tak expreso nebo turecká káva nejsou nijak definované pojmy. Obsluhu tímto většinou nepodráždíte, spíše možná pobavíte.
Cože, to mám platit za vodu z kohoutku?
U nás je sice kohoutková voda zdarma, ale nebývá tomu tak v každé provozovně. A je to samozřejmě v pořádku. Nezapomínejme, že ani voda není dnes zadarmo. Karafu a sklenice po použití bude muset někdo umýt a také vám ji někdo donesl. Tyto všechny služby platíte, ne pouze samotnou vodu.
Spropitné
Každá kultura má jiné zvyky. V české republice je zvykem, pokud jste byli s jídlem a servisem spokojeni, nechat spropitné alespoň 10 %.
Vy už jako zavíráte?
Otevírací doba je předem daná. Číšník nebývá placený za přesčas a po celodenní směně pravděpodobně nebude mít chuť zůstat v práci déle.
Ach ty děti
Nic proti dětem, ale pokud je berete s sebou do restaurace, měli byste zajistit, aby jejich projevy nerušily ostatní hosty. Malé děti často ani nerozumí tomu, proč by nemohly jít za bar, nebo se volně pohybovat po restauraci. Stane se pak klidně, jako nedávno u nás, že se v kuchyni objeví cizí dítě, nebo že číšník vylije nápoje, protože se mu něčí dítě připletlo do cesty.
To jídlo je studené
Samozřejmě se může stát, že dostanete talíř se studeným jídlem. Je v pořádku na to upozornit. Často se ale stává, že po přinesení jídla host odejde kouřit nebo na toaletu, a nebo se jednoduše zapovídá. Minuty běží a jídlo chladne.
Rada na závěr
Zkusme se všichni za každé situace k ostatním chovat tak, jak bychom si přáli, aby se chovali k nám.