Hlavní obsah
Zdraví

První odstranění prsu proběhlo bez narkózy před 200 lety

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixaba

Rakovina prsu je i s dnešními technologiemi strašákem mnoha žen. V současné době je při včasné diagnóze vysoká šance na uzdravení. Příběh Frances Burney se ale odehrává v 18. století. Tehdy si lékaři mohli o dnešních možnostech léčby nechat jen zdát.

Článek

Ačkoliv jsou díla spisovatelky Frances Burney velice zajímavá, nebudeme je v následujících řádcích rozebírat. Tato statečná žena se totiž významně vepsala i do dějin lékařství, a to jako „pokusný králík“ vojenského lékaře Dominiquea Jean Larreyho. Dala základ tomu, co musí v dnešní době podstoupit mnoho žen.

Malá velká spisovatelka

Frances Burney se narodila 13. června 1752, známá byla také pod pseudonymem Fanny Burney a později Madame d'Arblay, byla anglická satirická romanopiskyně, diaristka a dramatička. Po dlouhé spisovatelské kariéře a válečných cestách,kdy byla i na více než deset let uvězněna ve Francii, se usadila v Bath v Anglii. Tam zemřela 6. ledna 1840. Většina jejích her nebyla za jejího života uvedena. Dnes se kritici k jejím románům a hrám vracejí s obnoveným zájmem o její pohled na společenský život a boj žen v převážně mužsky orientované kultuře.

Foto: Edward Francis Burney - https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6364465

Portrét Francis Burney

Hrůzná diagnóza a ještě horší prognóza

V srpnu 1810 se u Frances objevily bolesti v prsou. Její manžel měl podezření, že by mohly být způsobeny rakovinou prsu. Byla vyšetřena několika odborníky, kteří se shodli na stejné diagnóze. Jednalo se podle nich skutečně o rakovinu prsu a byla nutná operace. Léčena byla několika předními lékaři, ale zvrat přišel o rok později, 30. září 1811, kdy podstoupila jako jedna z prvních mastektomii, tedy odebrání prsu. V té době se jednalo o velmi náročnou operaci. Musíme si uvědomit, že anestetikum bylo vyvinuto o mnoho let později, takže pacient byl po celou dobu operace při vědomí a cítil každý řez. Úmrtí z šoku během operace, nebo po operaci následkem infekce, byla celkem častým jevem. Frances si ale uvědomovala závažnost své diagnózy a riziko podstoupila. Měla ale přece jen trochu štěstí! Operovala ji skutečná kapacita svého oboru – vojenský lékař Dominique Jean Larrey, jehož provázelo renomé mimořádně schopného odborníka i velmi empatického člověka.

Den, kdy proběhla operace, měla Frances vrytý do paměti jistě velmi silně až do konce života.

Vše při plném vědomí a bez anestetik

Frances Burney sama popsala průběh operace: Nasedla jsem bez vyzvání na postel – a M. Dubois (jeden z týmu chirurgů) mě položil na matraci a na obličej mi rozprostřel kambrický kapesník. Byl však průhledný a já jsem skrz něj viděla, že postel byla okamžitě obklopena sedmi muži a jednou sestrou. Když jsem přes kapesník zahlédla třpyt leštěné oceli – zavřela jsem oči. Měla jsem křečovitý strach z představy jak hrozný řez skalpel způsobí. Když byla ta strašlivá ocel ponořena do prsou, prořezávala žíly, tepny, maso a nervy, nedokázala jsem uposlechnout příkazům, abych utlumila své výkřiky. Začala jsem ječet. Řev nepřetržitě trval po celou dobu řezu a skoro se divím, že mi ještě nezvoní v uších. Tak mučivá to byla agónie. Když byla rána kompletní a nástroj byl odložen, bolest neutichala, protože vzduch, který se náhle vřítil do těch jemných částí, jsem vnímala jako masu drobných, ale ostrých a rozechvělých mečů, které trhaly okraje rány. Usoudila jsem, že operace je u konce. Ach ne! Najednou bylo to hrozné řezání obnoveno – a ještě horší než kdy předtím. Započalo oddělování žláz od částí, ke kterým přiléhaly. Pak jsem cítila, jak se nůž dotýká hrudní kosti a škrábe po ní!

Toto vyprávění zůstává jedním z nejpřesvědčivějších časných popisů mastektomie. Dnes není možné zjistit, zda odstraněný prs byl skutečně rakovinný. Frances zákrok jako jedna z mála, které ho podstoupily, přežila a ve zdraví se dožila, na svou dobu úctyhodných, 87 let.

Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Frances_Burney

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz