Hlavní obsah
Internet a technologie

„Nejmilejší dítě komunistické strany“. Co spojuje TikTok a provládní média v Číně

Foto: Shutterstock

Americký Forbes prozkoumal několik účtů na sociální síti LinkedIn a objevil spojení mezi čínskou společností ByteDance, která vlastní populární platformu TikTok, a propagandistickými médii v Číně.

Článek

Novináři americké redakce časopisu Forbes zanalyzovali profily na profesní sociální síti LinkedIn a zjistili, že 300 zaměstnanců TikTok a jeho mateřské společnosti ByteDance dříve pracovalo v čínských státních médiích. 23 z těchto profilů zřejmě patří současným manažerům ByteDance, jež jsou nyní v čele oddělení, která se zabývají popularizací obsahu, public relations, otázkami korporátní etiky a sociální odpovědnosti i spoluprací s jinými médii.

Všichni všechno vědí, nikdo nekomentuje

Navíc u 15 účtů je zřejmé,  že jejich vlastníci - současní zaměstnanci ByteDance, zároveň pracují pro čínská státní média, včetně zpravodajské agentury Xinhua, mezinárodní čínské rozhlasové stanice (CRI) a Čínské centrální televize (CCTV) spolu s dceřinou společností China Global Television Network (CGTN). V roce 2020 americké ministerstvo zahraničí označilo všechny tyto organizace za „oficiální představitele cizích států“.

Dále 50 účtů patří osobám, které pracují pro TikTok na plný nebo částečný úvazek, včetně manažera pro strategii obsahu, jenž dříve pracoval jako hlavní redaktor v čínské Xinhua.

Podle Forbesu data z LinkedInu dokazují, že existují rozsáhlé vazby mezi společností ByteDance (vlastníkem populární platformy TikTok) a propagandistickým křídlem čínské vlády, které věnuje velkou pozornost sociálním sítím a šíří dezinformace ve prospěch Komunistické strany Číny. Nicméně účty, které patří čínským provládním médiím, TikTok zatím neoznačuje - na rozdíl od jiných platforem.

Společnosti ByteDance a TikTok nijak nepopíraly informaci, že 300 účtů na LinkedIn patří současným zaměstnancům ani jejich vazby na čínská státní média. Na přímý dotaz novinářů z Forbes se však nevyjádřili.

Nárůst oblíbenosti TikToku

Dnes uživatelé internetu tráví v TikToku více času než v jakékoliv jiné aplikaci či sociální síti. V poslední době se z této platformy vyvinul důležitý kanál pro popularizaci americké kultury a rychle se stal významným hráčem v americkém volebním a občanském diskurzu. Proto profily na LinkedIn vyvolávají obavy, že Čína může využít široký kulturní vliv TikToku v USA a Evropě pro dosažení vlastních cílů. V roce 2019 tento strach vedl řadu amerických politiků (včetně bývalého prezidenta Donalda Trumpa) ke vznesení návrhu na zákaz této sociální sítě.

James Lewis ze Centra pro strategická a mezinárodní studia v USA prohlásil, že situaci je potřeba nadále sledovat, není radno ji zlehčovat ale ani příliš dramatizovat. Dle jeho názoru čínská vláda se zřejmě teprve učí v novém prostředí fungovat a snaží se pochopit, jak lze populární profily na TikToku využít k šíření propagand mezi sledujícími z Evropy a USA. Zdůraznil ale, že tato situace musí být pro ByteDance velice nepříjemná a podezření z napojení na čínskou vládu společnosti nijak neprospívá: „Komunistická strana TikTok miluje a jsem si jistý, že chtějí zjistit, jak s ním pracovat. Pro ByteDance to není dobrá zpráva, protože být „oblíbeným dítětem“ čínské komunistické strany znamená být v centru pozornosti.“

Kvůli rozsáhlým vazbám na čínská státní média a chybějící možnosti pro označování politického obsahu v aplikaci TikToku se společnost ByteDance stává bílou vránou mezi sociálními sítěmi. Je fér zmínit, že společnosti Google a Meta rovněž najímají zaměstnance, kteří dříve pracovali v čínských státních médiích, jejich počty se ale razantní liší od těch, co dělají pro TikTok.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz