Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Česká televize si nepřeje říkat lidem pravdu nejen o elektromobilitě, ale i podléhá tlaku politiků

Foto: Pixel-Aletec z Pixabay

Majitel automobilky Tesla Elon Musk zaznamenává zničující 47% propad hodnoty elektromobilů po tříletém provozu

Politici zvaní do České televize zjevně určují, kdo (ne)smí přijít do debaty na ožehavé téma. Autor článku byl potvrzen jako účastník publicistického pořadu Máte slovo, který se 20. března věnuje elektromobilitě. Redakce ČT jeho účast zrušila.

Článek

V úterý 18. března večer autorovi tohoto článku zavolal Jan Smrž, dramaturg sledovaného publicistického pořadu Máte slovo moderátorky Michaely Jílkové. Přestože asi před 14 dny kývl na Smržovu nabídku, aby byl spolu s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS) jedním z hlavních účastníků diskuse (tzv. na stojáka za pultíkem) na téma elektromobilita, kterou 20. března ČT1 pořádá, nyní mu dramaturg sdělil, že „bohužel redakce rozhodla jinak“ a že může být „jen v publiku“. Stoupenci totalitně prosazované elektromobility mají být v Máte slovo zastupováni šéfem pofidérní asociace elektromobility Lukášem Hatašem, poněkud později získala redakce pro účast ještě bývalého europoslance za Piráty Mikuláše Peksu. Ten v tomto týdnu oznámil odchod z podle něj „málo levicové“ pirátské strany s tím, že se zapojí do levičáckého evropského projektu Volt.

Autor tohoto článku si určitě nedělá nárok, že má v elektromobilitě „patent na rozum“. Působí ale v automobilovém sektoru 33 let a z toho v letech 1992 až 2002 jako mluvčí Škoda Auto. Nicméně právě v Máte slovo opakovaně vystoupil a podrobil mj. zdrcující kritice ideologickou předpojatost tehdejšího europoslance Peksy, očividně škodícího zájmům České republiky. Laskavý čtenář si může tento díl najít v archívu ČT na adrese https://www.ceskatelevize.cz/porady/10175540660-mate-slovo-s-m-jilkovou/223411030520007/. Místo autora článku bude „za pultíkem“ dle informace pana Smrže stát nějaký testovací jezdec. Nabídku, aby byl v publiku ve studiu, autor článku odmítl.

Moderátorka pořadu M. Jílková opakovaně tvrdila, že agendu pořadu neurčují politici. Ale nyní tento personální zákaz svědčí o opaku. Je jedno, jestli se Milan Smutný nelíbí bývalému pirátovi Peksovi či ministru dopravy ČR Kupkovi. Česká televize, která by měla nastolovat i ožehavá témata, aby si divák ČT a občan ČR sám mohl udělat správný závěr, nyní očividně diskusi cenzuruje politiky určovaným výběrem účastníků předem. Právě v době, kdy se vedení České televize v kontextu zvýšení a rozšíření koncesionářských poplatků doslova zapřísahá na svou nezávislost a násilně prý z ekonomických důvodů ruší některé publicistické pořady, je to skandální selhání role velmi drahého veřejnoprávního média. Tak to je ta naše „objektivní“, „nestranná“ a „vyvážená“ veřejnoprávní Česká televize, která nepřipustí vyhrocená stanoviska na ostře sledované téma?

Autor tudíž alespoň touto formou článku přiblíží čtenářům to, co se mohli na téma elektromobility napřímo a živě dozvědět statisíce diváků sledujících pravidelně pořad Máte slovo a co večer 20. března zřejmě nezazní.

Totální a totalitně prosazovaná elektromobilita

Vedle stigmatizovaného uhlí se pro ideology zelené tranzice Evropské unie staly právě auta se spalovacími motory symbolem „minulého fosilního světa“. Byl vytvořen program velmi rychlé totalitní likvidace aut se spalovacími motory, donedávna výkladní skříně evropského i českého průmyslu. Vše bylo schváleno za aktivního evropského předsednictví vlády premiéra Petra Fialy v druhé polovině roku 2022 v podobě legislativního balíčku Fit for 55, tedy reálného naplnění ideologického plánu EU z roku 2019, který za ČR rámcově odsouhlasil tehdejší premiér Andrej Babiš. I když se vládní koalice a opoziční ANO vzájemně obviňují za to, kdo nese vinu za akceptaci Green Dealu, vinu mají obě vlády. Současná Fialova vláda o to větší, že se teď aspoň rétoricky vymezuje proti tomu, co před 2-3 roky bez jakýchkoli námitek či připomínek schválila. Tedy i program totálního přechodu na elektromobily od roku 2035 s totalitním nástrojem postupné likvidace výroby a prodeje nových aut se spalovacími motory.

Ministra Kupka a europoslanec Alexander Vondra (oba ODS) nyní tvrdě odmítají zákaz výroby a prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035, který ale v posledních dnech znovu potvrdila šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová. Dosáhli sice spolu s dalšími státy EU dílčího úspěchu, když se hned od 1. ledna 2025 nemusí platit emisní pokuty do pokladny EK za to, že flotilové emise aut prodávaných v EU nesplní hraniční limit 93,6 gramu CO₂ za km jízdy. Ale odložení pokut do roku 2027 nic neřeší, protože je zcela iluzorní, že by se mezitím prodeje plně elektrických aut zmátořily. Na konci roku 2027 tak mohou na evropské automobilky včetně Škoda Auto klidně čekat kumulativní pokuty kolem 50 miliard eur (cca 1,25 bilionu korun).

Elektrická auta přitom zdaleka nejsou bezemisní. Jde o zdroje elektřiny, které v řadě zemí EU včetně Česka, Polska, ale také Německa spoléhají stále klíčově na uhelné či také emisní plynové zdroje. Přitom je třeba souhlasit s tím, že malá elektrická auta dávají jako městská či příměstská vozidla smysl pro omezení lokálních městských zplodin. Nikoli ale velké elektrické křižníky, které s obtížemi zvládnou trasu Praha-Brno. Největším problémem je výroba baterie, které s podílem 80 % na světové výrobě produkuje Čína. To je nejen otázka strategické bezpečnosti, ale i faktu, že nesmírně surovinově a energeticky náročná a emisně špinavá výroba akumulátoru znamená, že za běžnou životnost se elektrický automobil emisně nevyrovná autu se spalovacím motorem. Vždyť na každou dnes 500kg baterii ve vozech VW id. či Škoda Enyaq je zapotřebí vytěžit a zpracovat 500 000 kg surovin a materiálu. To se veřejnosti cíleně utajuje.

Emisní limity zničí spalovací motory už v roce 2030

Je třeba si uvědomit, že koncern VW i jeho 100% dcera Škoda Auto mají za loňský rok jen 8% podíl plně elektrických aut na celkových prodejích. Od letoška by musely mít podíl plnou čtvrtinu, aby neplatily zničující pokuty. To je zcela iluzorní. Ovšem dle tvrdě stupňovaného programu EU nastane konec prodeje nových aut se spalovacími motory nikoli v roce 2035, ale už v roce 2030. Tehdy totiž začne platit nový emisní limit 30 gramů CO₂/km, což v prodejích bez pokut vyžaduje naprostou dominanci elektrických aut. To česká vláda v úsilí o odvrácení emisních pokut zcela opomíjí.

Katastrofální dopad nových emisních povolenek na pohonné hmoty a mobilitu

V roce 2027 přitom začne platit pod sankcemi za neplnění nařízení Evropské komise již před lety schválené Fialovou vládou, že se zavedou nové emisní povolenky, tedy ekologické daně mj. na benzín a naftu, aby vznikl ještě větší ekonomický tlak na zákaz spalovacích motorů a donutili zákazníky přejít na elektromobily. Zdražení PHM má být s emisními povolenkami 45 eur za tunu CO₂, tedy pro začátek kolem zdražení asi o 12 %, cílem je ale násobně vyšší cena benzínu a nafty, mluví se až o 300 eurech za tunu CO₂.

Ostatně ministerstva životního prostředí, dopravy i místního rozvoje mají meziresortní komisi, kterou vede vedoucí oddělení politiky a strategií MŽP Jaroslav Kepka a která se na očekávanou dopravní chudobu českých občanů připravuje. Vzhledem k očekávané nedostupnosti osobní dopravy vinou drahých PHM je hlavním doporučovaným nástrojem této komise na dotace pořízené elektrické kolo, které si občané obce budou pro nákupy či návštěvu doktora apod. sdílet. Pro bohatší obce prosazuje člen komise Lukáš Hataš (tedy účastník pořadu Máte slovo v ČT) za miliardy pořízení dotovaného elektromobilu, podle něj nepochybně nejlépe vozu Tesla, který by opět občané plánovitě sdíleli v excelovské tabulce. Samozřejmě další miliardové dotace musí dostat veřejná doprava, aby i s dražší naftou udržela minimální dopravní obslužnost. Nový systém emisních povolenek ETS2 už většina zemí EU implementovala do své legislativy a od ledna 2027 ho zavedou. Fialova vláda nyní tvrdí, že tak neučiní. To bude ovšem problém až pro budoucí vládu vzešlou z parlamentních voleb na podzim 2025. Za zaznamenání stojí varování polského premiéra Donalda Tuska, že zavedení emisních povolenek ETS2 bude znamenat konec demokratických vlád v Evropě.

Elektromobilům bez dotací došly zákazníci

Realita evropského trhu, v němž se v důsledku zadlužených států zhroutil systém velkorysých dotací na elektromobily, je katastrofou pro ekonomiku evropských automobilek. Z vůle politiků nainvestovaly stamiliardy investičně nenávratných eur do slibované vize totální elektromobility a registrují katastrofální ekonomické výsledky, když ne přímo dluhy. Přestože v EU se už roky masivně ruší principy tržní ekonomiky a více než polovina ekonomiky je ovlivněna rakovinově rozbujelými dotacemi a podporami, zákazníci auta na baterie masově odmítají, protože pro ně nepředstavují vhodné řešení jejich mobility. Za velkorysé vládní dotace (např. v Německu celkově do prosince 2023 za 10 miliard eur/250 miliard korun) si nějaké e-auto pořídili zejména bohatí zákazníci jako 2. či 3. auto do rodiny. V Česku si za firemní dotace placené z fondů EU pořídili podnikatelé hlavně modely Tesla, většinově vyráběné v Šanghaji. Jak to pomohlo ekonomice Česka? To je typické i pro opěvované Norsko, kde se podle zjištění švýcarské banky UBS ani s dominantní penetrací e-aut na trhu jen marginálně snížila spotřeba benzínu a nafty. Takže elektrická auta v Norsku jezdí hlavně „kolem komína“, na dálkové jízdy zmrzlou norskou krajinou musí být spolehlivá auta se spalovacími motory i pro vyhřátí kabiny. Tento zdroj klientů se ale všude nasytil a vyschl.

Ekonomická nerentabilita obchodu s elektrickými vozy

Všechny velké světové autopůjčovny se zbavily s obřími ztrátami elektrických vozů, protože zjistily, že pokles jejich hodnoty jim nezajistí rentabilitu. Etalon elektromobility značka Tesla typicky po třech letech provozu ztrácí až 47 % své hodnoty. Jinými slovy, první tři roky stojí majitele Tesly amortizace ceny vozu kolem 20 tisíc korun měsíčně. Takže pohádky o „levném provozu“ a nabíjení si jejich majitelé musejí nechat tak pro naivky či pro Ovčí babičku. Hodnota vozu pro další prodej jako ojetiny (anglicky: residual value, německy: Wiederverkaufswert) je klíčová pro většinu zákazníků, kteří si nekupují auto s cílem jezdit s ním až do konce jeho životnosti. Auto se spalovacím motorem je atraktivním produktem pro další přeprodej, což dokazuje statistika, že nejprodávanější českou ojetinou je Škoda Octavia stará 10 let s nájezdem 180 tisíc km a cenou kolem 230 tisíc korun, která má před sebou při správné údržbě ještě dalších 10 let jízdy. To je realita kupní síly v Česku, nikoli drahá elektrická ojetina, kterou si žádný majitel rodinného domu, ale ani obyvatel nájemního bytu na sídlišti (kde by ho tam nabíjel?) dozajista nekoupí, i kdyby věřil, což se neděje, že baterie e-aut vydrží 10 let bez podstatného ztráty výkonu.

Pro veřejnost se přitom hraje tragikomická hra. Na jedné straně se politici navzájem ujišťují, že elektromobilita je budoucnost, ale ve skutečnosti spolu s manažery automobilek mnoho z nich věří, že tento ideologický konstrukt se brzy implozivně zhroutí. Mezitím mohou jako politici i manažeři automobilek nadále zastávat své dobře či dokonce skvěle placené posty, každý měsíc či rok je dobrý, že. Dokonale o tom svědčí obrat o 180 stupňů, které předvedl například šéf prodeje Škoda Auto Martin Jahn. Z někdejšího horlivého zastánce aut na baterky se najednou v konfrontaci s trhem stal realista. V rozhovoru pro Deník N nyní dokonce Jahn vyjádřil přesvědčení, že Škoda Auto bude vyrábět a prodávat spalovací auta i po roce 2035. Takže elektromobilní ideologie EU zajde na úbytě?

Čína jako připravený vítěz totálního přechodu na elektromobilitu v EU

Ta nečistá hra má ale v pozadí účastníka, který žádostivě čeká na svou příležitost. Jsou to čínské automobilky, které se spolu s dalšími firmami orientovanými na zelenou tranzici zemí Evropské unie a dodavateli technologií na solární a větrnou technologii strategicky skvěle připravily na ovládnutí této oblasti. Celý evropský automobilový průmysl je po bankrotu švédské továrny Northvolt (kde mj. VW utopil svou investici 500 milionů eur) na baterie plně odkázán na čínské lithiové akumulátory, které prodávají se špičkovou marží i české škodovce. Ale proč by měly prodávat baterii, když mohou prodat s daleko větším ziskem celé čínské auto?

V letošním roce začne mj. v Maďarsku vyrábět elektrická auta čínská firma BYD, která nyní ovládla i čínský trh a porazila po desetiletích dominance značku VW. Až úřady zemí EU vyhlásí výběrové řízení na e-auto, jak budou moci z hlediska zákonů o hospodárnosti odmítnout čínský vůz vyráběný v EU za cenu, které očividně nebude konkurovat ani značkou VW slibované auto za 20 000 eur, které přitom má dorazit na trh až za dva roky? Přitom už samotná komunikace produktu, který je dvakrát levnější než současný, ničí nynější prodeje VW a dokládá zničující pravdu o tzv. Osborneově principu. Ukazuje se, že budoucnost značky a loajalita zákazníků je daleko menší potřeba managementu automobilek než přežití několik příštích kvartálů či dokonce vysněných roků. Po nás potopa.

Emisní tanky nebo elektromobily v EU?

Země EU včetně Británie nyní v konfrontaci s deklarovanou menší vojenskou angažovaností USA v rétorice prezidenta Donalda Trumpa začínají hovořit o obrovském navýšení rozpočtů na obranu. Půjde o tisíce nových tanků, dalších obrněných vozidel, děl, letadel, jiné techniky a munice. Tu musí ale vyrobit silný těžký a strojírenský průmysl, který je nyní podvázán dekarbonizačními pravidly a limity zelené udržitelnosti ESG. Jistě jen v rovině špatných vtipů se mluví o pohonech válečných obrněnců na elektřinu. Nebo budeme čekat, až nám jediná zbývající česká ocelárna, Třinecké železárny, dodá po miliardové investici v eurech do roku 2030 pro snížení emisí CO₂ drahou „zelenou“ ocel pro výrobu zbraní a munice? 100 milionů tun podstatně levnější oceli nám nyní do EU každoročně dodává Čína, která si s nějakými drahými normami ESG hlavu lámat nemusí.

S pohledem na tuto epizodu očekávaného horečného zbrojení Česka i dalších evropských států NATO a členů EU téma elektromobility nabylo ještě více absurdnější rozměr. Pokud si opravdu někdo vážně myslí, že můžeme v EU stále investovat bilion eur ročně na zelenou tranzici včetně likvidace moderních spalovacích aut a současně také intenzivně zbrojit, a to v obou případech na dluh, tak fakticky vrací Evropu do 30. let. Tehdy se pokračující hospodářská a politická krize započatá v roce 2029 plynule přeměnila v největší válečný konflikt v dějinách. Chceme opravdu podobně takto vyřešit naše současné problémy?

https://denikn.cz/1681452/ze-netezime-lithium-cesko-ma-spoustu-jinych-problemu-rika-manazer-skody-jahn/

https://euractiv.cz/section/eurovolby-2019/linksdossier/ceske-predsednictvi-v-eu-2022-prehled-nejdulezitejsich-informaci/

https://oenergetice.cz/emise-co2/cena-emisnich-povolenek-v-ets-2-by-se-behem-prvnich-3-let-mohla-temer-zdvojnasobit

https://www.auto.cz/svedsky-northvolt-krachuje-mizi-nadeje-na-elektromobilitu-s-evropskymi-bateriemi-154800

https://www.auto.cz/elektromobily-po-3-letech-ztraceji-temer-az-polovinu-hodnoty-tesly-jsou-na-tom-nejhure-156090

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz