Hlavní obsah
Zdraví

Movendi: Odhalení predátorských praktik alkoprůmyslu

Foto: Movendi International, Ministr zdraví

Reklama na alkohol je všudypřítomná, hlavně na sítích, v TV a při sportu. Podle analýzy Movendi International: Big Alcohol Exposed 2024, alkoholový průmysl upřednostňuje zisk před zdravím, což ohrožuje zejména mladé. Česko patří mezi nejpostiženější.

Článek

Reklama na alkohol je všudypřítomná, nejčastěji se s ní setkáme na sociálních sítích, v televizi a na sportovních stadionech. Marketingová strategie alkohoprůmyslu je však mnohem širší a promyšlenější, jak upozorňuje analýza Big Alcohol Exposed 2024, kterou vydalo globální hnutí Movendi International. Zpráva mapuje způsoby, jakými si alkoprůmysl hledá cestičky do našich životů, přičemž podle ní mnohdy upřednostňuje vlastní zisky před zdravím lidí. To platí zejména u dětí a mladistvých. S problémem se výrazně potýká i Česko, které je v konzumaci alkoholu na prvních světových příčkách.

I proto vznikla ve spolupráci think tanků Ministr zdraví a Racionální politiky závislosti se Světovou zdravotnickou organizací (WHO) Výzva k omezení dostupnosti alkoholu, kterou zatím podpořilo 25 signatářů – od Movendi přes Českou lékařskou komoru až po Sokola. A další se již připojují. Výzva mimo jiné navrhuje posílení regulace reklamy na alkohol – především s ohledem na děti a mládež.

Je čas jasně říci, že jediné množství alkoholu, které prospívá zdraví člověka, je nula – a přestat ho romantizovat. Pokud budeme dál spoléhat na samoregulaci nebo mýtus zodpovědného pití, bude náš účet za umístění na předních příčkách žebříčku spotřeby jen narůstat.
Kateřina Hellebrandová, ředitelka think-tanku Ministr zdraví

Znepokojivý vliv alkoholové lobby

Zpráva „Big Alcohol Exposed 2024: From Sports to Screens – Exposing Big Alcohol's Predatory Practices upozorňuje na taktiky, kterými se alkoholový průmysl snaží alkohol normalizovat, ukotvit v každodenním životě a zatraktivnit pro mladou generaci.

Hlavními taktikami podle odborníků jsou:

  • Sportovní sponzoring – Příklad? Olympiáda 2024 v Paříži. Alkoholové značky se zde prezentovaly jako synonymum zdraví, výkonu a kultury. Tedy zavádějícím způsobem jako symbol úspěchu.
  • Digitální marketing – Průmysl podle studie naplno využívá toho, že má online reklama leckdy nejasná pravidla a připomíná „Divoký západ“. Zaměřuje se tak na mladé skrz influencery, streamovací platformy a hypercílené reklamy na sítích.
  • Strategie „zdravého životního stylu“ – Nealko piva a podobné produkty slouží podle expertů jako vstupenka k budování loajality ke značce. Přitom se šíří iluze, že „střídmá konzumace“ je v pořádku – navzdory výzkumům, které tvrdí pravý opak: že bezpečná dávka alkoholu prostě neexistuje.

Podívejte se na příklady reklamy na alkohol: Mediář - Galerie reklamy

Foto: Ministr zdraví

Strategie průmyslu: Peníze přednější než zdraví?

Analýza Movendi zároveň varuje, že se zisky velkých alkoholových firem opírají o intenzivní konzumaci alkoholu a spotřebu mezi mladistvými. Výzkumná skupina v Německu například zjistila, že 50,4 % prodeje alkoholu v hodnotě 5,82 miliardy eur pochází z rizikového užívání alkoholu.

To podle Movendi potvrzuje zásadní střet zájmů mezi průmyslem, jehož cílem je zisk, a vládami, které se snaží omezit spotřebu alkoholu v zájmu veřejného zdraví. „Důkazy v naší zprávě jsou natolik přesvědčivé, že žádáme Světovou zdravotnickou organizaci, aby zastavila každoroční jednání se zástupci velkých alkoholových společností.“  – Kristína Šperková a Pubudu Sumanasekara, vedoucí Movendi International.

Česko vzorovou zemí?

Zatímco Movendi mapuje, jak se alkohol „vkrádá“ do sportu i reklam, v Česku už má otevřeno dokořán, jak potvrzují tvrdé statistiky.

🚸 73 % patnáctiletých má zkušenost s alkoholem.
🚸 Téměř polovina středoškoláků přiznává nadměrné pití (5+ drinků za večer v posledních 30 dnech).
🚸 Denně pije 6–11 % dospělých.

Přesto je reklama na alkohol téměř všude. Cílí na vaše dítě. Na vašeho žáka. Na vašeho zaměstnance. V hospodách, na stadionu, na sítích.

Společně s dalšími experty tak Ministr zdraví vyzval politiky, aby přijali opatření založená na datech a ověřené zahraniční praxi. Konkrétně navrhuje zakáz reklamy na alkohol v digitálních a OOH médiích, její omezení v televizi a rozhlase (od 22 h) a na sportovních či kulturních akcích.

„V otázkách negativního dopadu reklamy využívá průmysl osvědčené strategie tabákových výrobců. Je čas jasně říci, že jediné množství alkoholu, které prospívá zdraví člověka, je nula – a přestat ho romantizovat. Pokud budeme dál spoléhat na samoregulaci nebo mýtus zodpovědného pití, bude náš účet za umístění na předních příčkách žebříčku spotřeby jen narůstat.“  – Kateřina Hellebrandová, ředitelka think-tanku Ministr zdraví.

Foto: Ministr zdraví

Vedle zmíněné Výzvy připravil Ministr zdraví i evidence-based přehled praxe současné reklamy na alkohol v Česku. Materiál dostal Odbor protidrogové politiky jako podklad pro připravovaná opatření, která budou předložena Radě vlády.

Tento článek předkládá závěry zprávy Big Alcohol Exposed 2024, kterou připravila organizace Movendi International s podporou iniciativy RESET Alcohol Initiative. Je doplněná o česká data a ukázky.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz