Článek
Volby do Poslanecké sněmovny nás čekají sice až příští rok, předseda hnutí ANO Andrej Babiš ale nezahálí. Snaží se posilovat svoje již tak nejsilnější šance na zvolení a křeslo staronového premiéra české vlády. Seniory a lidi středního věku už má z velké části nakloněné na svoji stranu a tak se jeho hledáček posouvá dál. Na voliče nejmladší, které zatím do svých sítí nechytil.
Anketa
Předvolební průzkumy českých agentur se víceméně shodují, že hnutí ANO boduje nejméně právě u nejmladších voličů. Například podle průzkumu agentury STEM z října 2024 by hnutí ANO volilo pouhých 12% mladých ve věku 18-29 let. Zatímco mezi lidmi věku 60+ preferuje Babišovu stranu 45% z nich.
A tak Babiš aktuálně roztáčí kolečka marketingové a PR mašinérie ve vodách mládí, jak jen to jde. Už před časem se vrcholové tváře hnutí ANO včetně Babiše přesunuly také na sociální síť TikTok, kterou preferují nejvíce právě mladí. Co na tom, že se jedná o kontroverzní čínskou aplikaci spadající pod bůhvíjakou legislativu a je pravděpodobně napojen na čínskou vládu, která jej využívá k politickým účelům. Co na tom, že Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost bere TikTok jako bezpečnostní hrozbu. Mladí jsou hlavně zde, je tedy potřeba jít za nimi. A tak politici ANO natáčí videa, kde tancují nebo nám v kostýmu hranolek kritizují současnou vládu a loví mladé dušičky do svých volebních hrníčků.
Na začátku prosince začal Andrej Babiš dokonce s aktivním náborem mladých lidí do jeho týmu. Minimálně na sociální síti Instagram se objevilo krátké video s jakousi slečnou Viki z generace Z. Babiš jí peskuje za odhalené bříško, protože jsou venku mínusové teploty, podivuje se, co má dívka v nose za drát a informuje národ, že Viki točí videa, že ANO není jen pro staré lidi a kdo z mladých se chce přidat k Viki a točit také příspěvky na podporu jeho strany, ať napíše na uvedený email.
Ať už si o Babišovi myslíme cokoliv, jedno se mu upřít opravdu nedá. Má pro svoje hnutí jeden z nejlepších marketingových a PR plánů ze všech politických stran a prostě na jakou skupinu lidí si ukáže, tu si časem získá. Dokáže se spojit s výbornými marketéry, kteří se dobře orientují na současném trhu a vědí, na koho a jak správně zacílit. A zejména u mladých by to nemusel mít ani tak těžké, ti ještě celkem snadno podléhají různým tlakům a trendům a ač si myslí, že už mají rozum, my starší víme svoje. Také nám bylo dvacet a pamatujeme si dobře, čemu všemu jsme naletěli.
Dřívějšího spolupracovníka ve věcech propagace Marka Prchala nahradily aktuálně tři nové mladé tváře. O Viki už víme podle Instagramu Andreje Babiše, že je ráda na sítích a nebojí se, točí a sdílí videa a přibere k sobě nové mladé kamarády, co si také rádi zahrají na influencery a budou točit cool videa a reelsy. Marketingově dokonalá strategie, která má nejspíše za cíl, aby se nám sítě více zahltily omladinou, která bude točit, sdílet a propagovat osobu Andreje Babiše, který rozumí starým i mladým. Za účelem získat nové body a překlopit ostatní mladé voliče pod křídla ANO.
Druhou tváří je Babišova staronová údajná více než kamarádka Aneta Zicklerová. Ta se po provalení domnělých blízkých vztahů k šéfovi ANO na několik měsíců stáhla veřejnosti z očí, ale už je zase zpět. Však Babiš zná lidi přeci dobře a rozumí jim. A nejvíce rozumí tomu, jak je paměť mnohých lidí krátká, stačí se na chvíli odklidit a počkat, až se zapomene a triumfálně se vrátit. A tak je mladá sexy zrzka Aneta zase zpět a točí jedno video na sociální sítě za druhým. Neváhá kritizovat kroky současné vlády, ale ani ukázat se v bikinách v Dubaji nebo se svůdně kroutit při karaoke zpěvu. A přitom má k cílové skupině, kterou má oslovovat, poměrně daleko. Je jí totiž 33 let, je vdaná a má syna. To už se více mladým přibližuje její tchýně Jana Zicklerová, která se letos zúčastnila jako jedna ze soutěžících v reality show Survivor.
Třetí novou tváří je mladý muž, o kterém média hovoří jako o novém Markovi Prchalovi. Jmenuje se Adam Knedlhans, a pokud má Úřad městské části Praha 2 aktualizované webové stránky, měl by zde být zaměstnán jako asistent na odboru školství. Spolupráci s ANO má zatím v plenkách (pouze necelých šestset sledujících na Instagramu k začátku prosince 2024), ale nejspíš o něm brzy uslyšíme více, jak se volby do Poslanecké sněmovny budou více a více blížit. A nejenom o něm. Jistě se teď Andrejem Babišem inzerovaná emailová schránka už plní dalšími mladými zájemci o spolupráci a další nová cool videa už jsou na cestě.
Sám jsem dosti zvědavý, jak nové kampaně cílené na Babišovu nejslabší základnu podporovatelů zaberou. A zdali mu naopak neuberou z jeho starších a věrných voličů, u kterých mohou ztřeštěná videa, tanečky, pitvoření a podlézání mladým vyvolat ztrátu důstojnosti, důvěry a respektu. A také by mne zajímalo, až jednou Viki nebude mladou slečnou, ale zralou dámou Viktorií Kalivodovou, jak bude na toto období vzpomínat. Pyšně a s hrdostí nebo se studem a lítostí?
Související články:
Sepsáno s podporou zdrojů:
https://www.stem.cz/volebni-tendence-ceske-verejnosti-rijen-2024/
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-babis-slavi-uspech-u-deti-na-tiktoku-budou-ho-jednou-volit-235447
https://www.echo24.cz/a/Het84/zpravy-domov-mladi-prebihaji-babis-fiala-vlada-politiku-nedela
Instagram Andreje Babiše