Článek
Co je supervize
Jedná se o původně psychoterapeutický nástroj, který se hojně využívá u pomáhajících profesí, zejména v sociálních službách a zdravotnictví, a který se naštěstí dostává větší měrou už i do školství.
Hlavním smyslem supervize je nalezení řešení problému nezávislým odborníkem v nezaujatém, přátelském a bezpečném prostředí. Jedná se zjednodušeně o kombinaci terapie a diskuze, kdy na jedné straně figuruje osoba supervizora (odborník se specifickým vzděláním, praxí a osobnostními předpoklady, výcviky a kurzy) a na druhé straně zaměstnanci dané instituce v případě nejčastěji využívané supervize skupinové, nebo jeden konkrétní zaměstnanec v rámci supervize individuální.
Supervizor je vždy vázán smlouvou, mlčenlivostí a etickým kodexem, aby se supervidovaní nemuseli obávat prosáknutí informací směrem k vedení / dotčeným kolegům, klientům, pacientům, žákům a jejich rodičům apod. Klíčovou rolí supervizora je tedy nastolení vzájemné důvěry tak, aby se účastníci sezení plně otevřeli a bez obalu na rovinu ze sebe dostali vše, co je potřeba.
Co všechno řeší supervize
Nejčastěji slouží supervize ke stanovení problémových témat všeho druhu, jejich následnému diskutování a navrhování řešení. Zároveň dochází k vypovídání účastníků a k jejich psychické úlevě. U skupinových supervizí se také běžně sdílí a účastníci se navzájem inspirují. Ať už v příkladech dobré praxe, kdy si navzájem sdělují funkční ověřené postupy, aby je mohli zapracovat a začít používat i ostatní členové týmu, tak i v příkladech špatné praxe, které mohou posloužit jako prevence pro ostatní a nebo k uvědomění ostatních, že na problém nejsou sami. Supervize také prohlubuje a měla by ideálně zlepšovat vztahy v pracovních týmech. Některá témata se řeší během jednoho sezení, jiná jsou určená pro kontinuální řešení a vyhodnocování jejich aktuálního stavu a hlavně progresu - kam jsme se v dané věci posunuli, jestli se posouváme správným směrem a jak na tom pracovat dále do dalšího sezení. Obecně supervize přispívají velkou měrou k další motivaci zaměstanců a chuti pokračovat dál a zpomalují nebo zamezují syndromu vyhoření, který je v pomáhajících profesích běžným jevem.
Jak často používat supervize
Skupinové supervize se zpravidla konají pravidelně během celého roku, někde každý měsíc, jinde každý kvartál nebo každý půlrok. Každá instituce by si periodicitu měla nastavit sama podle charakteru a náročnosti profesí zaměstnanců.
Individuální supervize by měl každý zaměstnanec využívat podle aktuální potřeby a měla by mu být poskytnuta, když si jí vyžádá.
Skupinové supervize by alespoň jednou do roka měly být povinné pro všechny zaměstnance v daných týmech. Ideální je zapojení maxima kolegů v maximálním počtu termínů.
V čem jsou dobré supervize pro učitele
Obecný přínos popsaný výše a platný pro všechny zatížené pomáhající profese, včetně učitelů, je myslím jasně patrný a pochopitelný. Konkrétně řeší učitelé nejčastěji problematické žáky nebo rodiče, problémy uvnitř pedagogického týmu, syndrom vyhoření, nesoulad s tím, co chce vedení a kam školu směřuje. Dále pak sdílí příklady dobré praxe, jak pracovat se žáky tak, aby maximalizovali jejich zájem o studium a minimalizovali problémové situace ve třídě. Oceňují pocit, že nejsou v obtížích sami a že si mohou říci, že nejde o jejich subjektivní selhání, ale objektivní stav věcí, které řeší i jiní kolegové. Nároky dnešní doby, vzrůstající potřeba využívání moderních technologí, liberální výchova a její dopad na žáky a často školu nepodporující rodiče znamenají pro učitele mnohem větší zátěž než dříve a aby bylo do budoucna dostatek učitelů, je třeba co nejdříve situaci podchytit a nabídnout jim účinné nástroje, aby se jim lépe pracovalo. Supervize je jedním z nich a sice je za minutku dvanáct, možná už i po dvanácté a já přeji všem pedagogům, aby jejich škola využívání supervizí podpořila a zavedla je do harmonogramu pravidelných akcí.
Článek je sepsán na základě osobních letitých zkušeností autora se supervizemi z různých organizací na straně přijímajícího a s použitím zdroje:
https://nevypustdusi.cz/2019/09/12/supervize-a-intervize-ve-skole/