Článek
Ačkoli se Karibik nalézal tisíce kilometrů daleko od válečného dění v Evropě, pro Spojence představoval strategicky důležité místo z několika důvodů. Na jihozápadě to byl Panamský průplav a na jihovýchodě zase bohatá venezuelská ropná naleziště. Většina žádané suroviny putovala do Velké Británie, která v prvních válečných letech potřebovala čtyři naplněné ropné tankery denně. Ke zpracování ropy hlavně docházelo na nizozemských ostrovech Curaçao a Aruba, které Britové po pádu Nizozemska v květnu 1940 preventivně posílili svými jednotkami. Existovalo reálné nebezpečí, že francouzský Martinik pod kontrolou vichistického režimu poslouží jako odrazový můstek pro možný německý vpád. V únoru 1942 nakonec do Karibského moře připlulo šest německých a pět italských ponorek v rámci operace Neuland.
Útok na Arubu a případ vybuchlého děla
Po několika dnech hlídkování přešly ponorky do útoku a potopily nebo poškodily několik ropných tankerů. U-156 pod velením Kapitänleutnanta Wernera Hartensteina u pobřeží Aruby úspěšně torpédovala lodě Pedernales, Oranjestad a Arkansas a poté si vyhlédla větší cíl v podobě místní rafinerie Lago. Mezitím skupiny zvědavých Arubanů přispěchaly k pobřeží, aby mohly ponorku spatřit na vlastní oči. Někteří dokonce osvětlovaly noční hladinu oceánu dálkovými světly svých automobilů. Po vynoření na hladinu velitel nařídil pálit 10,5 cm námořním dělem SK C/32, ale obsluha dvou mužů zapomněla odstranit z hlavně vodní uzávěr, a tak při výstřelu granát explodoval. Střelec Heinrich Büssinger byl těžce raněn a o několik hodin později zemřel. Důstojník dělostřelectva Dietrich von dem Borne na místě přišel o nohu. Záhy Hartenstein zavelel střílet na cíl slabším protileteckým 37 mm kanonem. Bylo vypáleno celkem šestnáct nábojů, které ale nezpůsobily žádné větší škody. Nešťastník s amputovanou nohou byl později vysazen na nedalekém francouzském Martiniku, kde se ho ujali v tamní vojenské nemocnici.
Torpédovaný ropný tanker Pedernales
Obyvatelé Aruby měli velkou dávku štěstí, protože v ten den v přístavu San Nicolas kotvila i loď s nákladem stovek tun dynamitu. Následující den při likvidaci nevybuchlého torpéda na pobřeží zahynuli čtyři nizozemští vojáci. Události způsobily mezi Arubany paniku a část z nich raději opustila své domovy. Dorazivší americké jednotky ostrov ještě více opevnily a postavily na něm vojenské letiště.
Příběh vybuchlého německého děla nečekaně ožil po konci války. Jeden z amerických zaměstnanců rafinerie Lago se rozhodl strávit dovolenou v Evropě a jak bylo v té době zvykem, nechal si lodí dopravit i svůj automobil. Když projížděl Německem, zastavil se u jedné čerpací stanice. Tam potkal jakéhosi kulhajícího muže, který když spatřil vůz s poznávací značkou Aruby, tak zvolal: „Ach, tam jsem přišel o nohu!“
Úspěšný rok 1942 pro ponorky Osy
Dne 19. dubna 1942 zaútočila ponorka U-130 kapitána Ernsta Kalse na největší ropnou rafinerii ve své době na ostrově Curaçao. Avšak dříve než plavidlo stihlo nadělat škody, bylo zpozorováno nizozemskou pobřežní baterií a palbou 120 mm jejích děl zahnáno do hlubin. I když se ani tento hladinový útok na rafinerii nezdařil, německé a italské ponorky v Karibiku přesto slavily úspěch. Tak povedená koordinace ozbrojených složek Německa a Itálie byla za druhé světové války ale spíše výjimečná. Jenom za rok 1942 Spojenci ztratili 336 plavidel o celkové tonáži 1,5 milionu tun. Narušení exportu ropy z Venezuely do Evropy se tak částečně zdařilo. Pozoruhodný výkon podala například ponorka U-161, která odvážným průnikem do přístavu Castries na Svaté Lucii a potopení dvou nákladních lodí vzdáleně připomněla legendární útok Günthera Priena na Scapa Flow v říjnu 1939.
Prameny:
HRBEK, Ivan, HRBEK, Jaroslav. Salvy nad vlnami. Od výstřelů na Westerplatte po zkázu Bismarcku
CHURCHILL, Winston. S. Druhá světová válka. IV. díl. Karta se obrací
http://www.historiadiaruba.aw