Hlavní obsah

Bába Tutovka – fenomén devadesátek, který přikoval k obrazovkám miliony Čechů

Foto: Erkoc A/pexels.com

Češi měli k televizním soutěžím blízko už za socialismu. Oblíbené byly pořady jako Šest ran do klobouku, Videostop nebo Deset stupňů ke zlaté. Po roce 1989 se televizní zábava změnila. Naprosto změnila.

Článek

Nová doba přinesla šanci vyhrávat skutečně velké peníze. Potencionální výhry byly takové, že by Vám i Vaší rodině změnily život od základů. A právě tehdy přišla na scénu Tutovka, loterie, která se stala symbolem raných devadesátých let.

Když se v lednu 1992 objevila na obrazovkách, okamžitě přitáhla miliony diváků. Během nedělních večerů ji sledovalo až čtyři miliony lidí, což z ní udělalo nejsledovanější soutěž tehdejší éry. Důvodů bylo více. Zaprvé tehdy ještě Československá televize neměla žádnou konkurenci, protože televize Nova, první komerční televize u nás, začala vysílat až 4. února 1994. Internet byl v plenkách. Ale hlavně - v tutovce šlo vyhrát až milion korun, a to pouhým otočením velkého kola, v němž poskakovala kulička. V době, kdy průměrný plat činil asi 3500 korun a za milion bylo možné pořídit pěkný rodinný dům, působila taková výhra jako sen.

Pořad uváděl nejprve Přemek Podlaha, známý z Receptáře, ale formát mu příliš neseděl. Brzy ho proto vystřídal Petr Jančařík, který se s Tutovkou spojoval déle.

Neodmyslitelnou součástí soutěže se ale stala především Valerie Kaplanová, herečka známá z komedií Zdeňka Trošky Slunce, seno…. V Tutovce vystupovala jako bláznivá „Bába Tutovka“ a stala se jejím maskotem i reklamní tváří. Téměř osmdesátiletá Kaplanová byla v každém díle přítomná u losování a její postava dodávala pořadu nezaměnitelnou tvář.

Cesta k účasti byla jednoduchá – stačilo si koupit stírací los za deset korun. Po setření se hráč dozvěděl, zda vyhrál peníze přímo, nebo zda získal pozvánku do televizního losování. A šanci měli i ti, kteří neuspěli. „Nevyhrané“ losy se totiž mohly poslat zpět organizátorům a všechny pak mířily do velkého bubnu. Na konci každého přenosu z něj padlo jméno šťastlivce, který získal stejnou výhru jako soutěžící u kola štěstí.

Tutovka se vysílala celých pět let a za tu dobu se prodalo neuvěřitelných téměř čtvrt miliardy losů. Tutovka opravdu neměla konkurenci a stala se absolutním fenoménem, který nelze překonat.

Na obrazovkách sice skončila už v polovině devadesátých let, ale dodnes patří k nejvýraznějším symbolům televizní zábavy po sametové revoluci. A „Bába Tutovka“ zůstává v paměti jako tvář, která české domácnosti na několik let spojila s nadějí na milionový sen.

Zdroj:

RADOVANOVIČ, D., Svobodná a divoká 90.léta, rok vydání 2017, ISBN 978-80-87530-15-3

web:

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/porady-stastne-pondeli-jindricha-sidla-jak-baba-tutovka-rozdavala-miliony-a-miliony-lidi-na-to-koukaly-205563

https://www.idnes.cz/technet/pred-100-lety/pred-100-lety-baba-tutovka-velerie-kaplanova.A170911_202357_pred-100-lety_vojt

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz