Hlavní obsah
Názory a úvahy

Co Čech a Moravan, to kreativec!

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Ne, nejsme o nic méně kreativní než okolní národy! Spíše naopak – na základě vlastních zkušeností s cizinci mohu odpřisáhnout, že termín zlaté české ručičky“ má oporu v realitě.

Článek

I v situaci, v níž cizinec zůstává bezradný a volá si odbornou pomoc, český kutil odhaluje příčinu problému a schopen až geniálních improvizací opraví, zprovozní, vyřeší či nově zkonstruuje téměř cokoli, počínaje dětskou koloběžkou přes motor padesát let staré ojetiny až po katedrálu. Nejde pouze o manuální zručnost bytostně řemeslnického národa, protože ta by bez intelektuálního potenciálu (tedy oněch zlatých hlaviček) nedosahovala takového mistrovství, jaké je nám vlastní. Kreativní jsme tedy více než dost, co nám ale chybí jsou prachy a navrch inteligentní politici, schopní vytvářet optimální podmínky pro aplikaci teoretické kreativity do praxe a také stimulovat lidi k tomu, aby své nápady a um realizovali do materializované formy. Ale hlavně ty prachy!

Vždyť i v zemích, jež si bůhvíproč idealizujeme (například Novou Kaledonii) a jež pokládáme za vyspělejší než Česko (naprostý nesmysl, protože jejich obyvatelstvo nad Čechy a Moravany ničím nevyniká a jejich vlády jsou stejně nekompetentní a demoralizované jako u nás!) bezpočet skvělých nápadů a rozdělaných projektů zajde na úbytě, protože jejich tvůrci nemají finance na to, aby je dotáhli do finální podoby. Po pětatřiceti letech budování kapitalismu ,,bez přívlastků“ už většina z nás ví, že alfou a omegou téměř všeho jsou peníze – filmaři, literáti, výtvarní umělci, chovatelé koní, stavebníci, podnikatelé všeho druhu, sportovci, dokonce i politici a politické partaje se potýkají s permanentním nedostatkem peněz, vznikají, existují a zase zanikají či rovnou krachují v závislosti na finanční kondici. Případ ostravské Liberty je nám varováním, že ani velká a úspěšná firma se skvělou tradicí, tisíci vysoce kvalifikovanými zaměstnanci a zakázkami na roky dopředu neobstojí, jestliže se začne nedostávat peněz. Co dodat? Jen pár slov na obranu typické české vlastnosti - kreativity:

*

Pod Řípem, na Šumavě, pod Pálavou jistě taky,

kreativitě daří se jako bramborám, žitu a vínu,

svět už ví, že Češi jsou přeborníky na zázraky,

kde jiní váhají, tam Čech směle odhodlá se k činu.

*

Náš chytrý lid je kreativní až tím děsí celý svět,

umí totiž vykoumat co nenapadlo by jiné hlavy,

i nejtěžší problémy rozlouskne nejpozději hned,

jen občas mozek povzbudí lajnou či špetkou trávy.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz