Článek
Vždy jsem si myslel, a dodnes zastávám názor, že pošta je tu především proto, aby poskytovala poštovní služby. Tedy doručování dopisů, balíků, poukázek a důchodů.
Pošta je dlouhodobě ve ztrátě, to je holý fakt. Pověřený ředitel Miroslav Štěpán se snaží různými zákroky poštu ze ztráty dostat.
Řeší to hlavně nepopulárními opatřeními jako je rušení poboček a propouštěním zaměstnanců. Dále se prodlužují lhůty doručení. Těmito opatřeními vznikají druhotné problémy jako je například nedostupnost poboček nebo tvoření front na pobočkách.
Aby toho nebylo málo, plánuje se, že pošta bude pro stát zařizovat také některé věci ze sociální oblasti, jako je příjem žádostí o dávky. Když pomineme fakt, že pošta to dodavatelsky zvládne levněji! než stát samotný, vyvstává další problém, a tím je zahlcení už tak vytížených poboček.
Nedovedu si představit, že se vám na pobočku nahrne najednou byť jen pár lidí s žádostmi o sociální dávky. Tam, kde jste čekali hodinu, budete čekat dvakrát déle.
A když příjemce neví, že má čekat dopis, tak mu je to v podstatě jedno, zda to bude o den déle.
Pan ředitel si myslí, že doba prodloužení doručení o jeden (v reálu jde ale většinou o víc než jeden den) je každému jedno. Už si ale neuvědomuje, že doručují také zásilky od úřadů, kde občas záleží na každém dni, aby člověk stihl zákonné lhůty. A že jsou kupodivu také lidé, kteří o dopisech ví dopředu a očekávají ho co nejdříve.
Autorská poznámka z mé vlastní zkušenosti: Dopis z deset kilometrů vzdálené obce mi šel téměř týden. Obsahoval zápočtový list a další dokumenty potřebné do dalšího zaměstnání. Vyšlo by levněji a rychleji si pro ně zajet.
Myslím, že propouštěním zaměstnanců se nic nevyřeší. Propustilo se mnoho lidí, aby se vzápětí nabrali brigádníci. Ruší se pobočky, aby si vzápětí mohla města a obce otevřít Poštu Partner.
Možná by bylo lepší a efektivnější, kdyby pošta přestala nabízet nesmyslné doplňkové služby jako pojištění, spoření, prodej hraček a plyšáků apod. (nechala to bankám a spořitelnám a nenastavovala nesmyslné kvóty jejich prodeje) a věnovala se primárně zásilkám a balíkům.
Zásadním předpokladem je kvalitní manažerské řízení. To je základ, na kterém můžete stavět další opatření.
Dále by měla pošta zlepšit prostředí pro zaměstnance na pobočkách (lidštější přístup nadřízených, pokuty za nesplnění nereálných plánů) a v neposlední řadě navýšit platy, aby lidé neutíkali za lepším.
V neposlední řadě by pošta měla zůstat státní, s vědomím, že zisková nebude. A z podstaty věci ani být nemůže.
Pošta je hlavně služba pro občany a jako taková by měla být dotovaná státem. Jsou služby , které ze zákona nikdo jiný provádět nemůže a budou vždy ztrátové.