Článek
V některých zemích, zejména ve východní Evropě, má palubní kameru každý. Je to dáno tím, že v případě, že kameru máte, máte také výrazné slevy na povinném ručení. A jak jistě mnoho z nás ví, zejména Rusko a Ukrajina tuto kameru velmi potřebují, protože to, co se děje na tamních silnicích, je občas těžko k uvěření.
U nás je situace složitější. Palubní kameru mít můžete, zákon to nezakazuje, ale záznam z ní můžete použít pouze pro svou obhajobu nebo jako důkaz pro Policii či pojišťovnu jen v případě, že jste poškození a dokazujete tím svou nevinu. V žádné případě tento záznam nemůžete použít v opačném případě. Tedy například, že natočíte někoho, jak spáchá přestupek a chtěli byste ho na základě tohoto záznamu obvinit. Například v Rakousku je zakázáno mít palubní kameru i ve voze nainstalovanou, natož s ní natáčet. Pokuta za to je až 10 000 Euro!
Protože u nás jsou zákony takové, jaké jsou, a také proto, že se v současné době velmi dbá na ochranu osobnosti, osobních údajů apod., tak takové záznamy nelze ani veřejně publikovat. Tedy vlastně lze, ale pouze za určitých podmínek, a tím se dostávám k tomu, proč tato úvaha vlastně vznikla.
Na kanále YouTube se doslova roztrhl pytel s různými „DashCamery“, kteří jezdí, natáčejí okolní provoz a potom v sestříhaných videích upozorňují na různé přestupky ostatních, zejména na takové, které se jich osobně dotýkají nebo i na „přestupky“ resp. „omezení“, která jsou ovšem velmi často jejich osobou na druhých vynucena jen pro ten správný záběr do videa. Ale k tomu se dostanu.
Shlédl jsem videa od mnohých z této komunity a došel jsem k definici takového člověka:
- Je to osoba, která tráví v autě většinu svého času
- Je to osoba, která velmi ráda upozorňuje na chyby ostatních a „vychovává“ je, i když sama takové přestupky páchá a občas si je i schválně vynucuje
- Čím více sprostých nadávek ve videu, tím větší sledovanost a oblíbenost takového člověka
- Tato osoba je vždy „neznámá“, videa jsou „neznámá“ a pokud je někdy na videu záběr, kde by mohla být vidět, je vždy rozostřen, aby nebyla možnost identifikace
- Ostatní účastníci provozu jsou ve videu vždy vidět a jsou identifikovatelní (porušení zákona - k tomu se také dostanu)
- Klakson - ve videích často označovaný jako „trubka“ - je v autorových rukách v permanenci, houká téměř nepřetržitě na kohokoliv a kdykoliv
- Jsou zbabělí. Mají „vítr“ z Policie, ale za zády se jí vysmívají
Jednotlivé body bych teď rozebral podrobněji.
Anketa
Ad 1)
Je to osoba, která je v autě téměř pořád. Je to logické, pokud má být dostatek videí, je nutné natočit mnoho materiálu a z něj vybrat ty nejlepší záběry. Občas jde o řidiče z povolání - to jsou většinou ti slušnější - a nebo o lidi, kteří se prostě jen tak toulají městem a loví záběry.
Ad 2)
Zastávám názor, že pokud už chci upozorňovat na chyby a přestupky ostatních, měl bych sám jezdit tak, aby mi ty samé chyby nemohly být vyčítány. 99 % autorů těchto videí jezdí jako čuníci. Jejich chyby jsou však vždy buď přehlíženy a nebo zlehčovány. Toto je vždy přiživováno v komentářích fanoušky autora, kteří mu vždy pochlebují a píší jaký je borec a jací jsou ostatní… Doplňte si vhodná slova podle sebe.
Někteří, když nemají dostatek záběrů, tak jezdí a takové záběry schválně vytvářejí. Typický případ: jede v pohodě v pravém pruhu. Před ním jedoucí auto začne předjíždět pomaleji jedoucí automobil před ním, ale předjíždí déle a pomaleji, než by se autorovi zdálo. Tedy, aniž by k tomu měl důvod, přejede do levého pruhu, zrychlí, dojede „předjížděče“ a začne zběsile vyblikávat a troubit, aby mu předjížděč uvolnil cestu. Začátek akce samozřejmě ve výsledném videu není a autor je opět oslavován za to, jak toho „šneka“ vychoval. Fakt, že to bylo jednak zbytečné, že ho nikdo ani neomezoval, ani neohrožoval a v neposlední řadě to, že člověk, který předjížděl jel třeba sto dvacet a autor musel zrychlit třeba na sto padesát (čím sám porušil zákon), se ve videu neobjevuje, nebo je vysvětlen tím, že autor byl přeci v právu. S tím souvisí také to, že většinou (jsou i výjimky), mají autoři videí na záběrech buď rozostřené nebo zakryté a nebo úplně vypnuté různé ukazatele rychlosti. Pokud chtějí někoho vychovávat, tak samozřejmě nesmí být vidět, že jedou jak čuníci.
Ad 3)
Drtivá většina autorů takových videí je sprostá jak dlaždič. Ano, každý si za volantem zanadáváme, ale pro tyto lidi je každý okolo hned to nebo ono jen proto, že udělal chybu nebo je třeba jen v cizím městě a nevyzná se v něm, tak trochu zazmatkuje. Čím sprostější řidič, tím větší sledovanost a tím více fanoušků (polovina z nich ze stejné komunity). Je pár slušných výjimek, ale jen mizivé procento.
Ad 4) a 5)
Toto je zřejmě největší průšvih takových videí. Porušování ochrany osobnosti, osobnostních práv a nařízení GDPR, kdy člověk, který s tím výslovně nesouhlasí, nesmí být veřejně publikován, pokud se nejedná o veřejné akce, zpravodajství nebo umělecké video. Když už někde na fotce či videu je a nejedná se výjimky viz výše, nesmí jít tuto osobu identifikovat. Tedy správné video, pokud ho chci zveřejňovat, musí mít minimálně rozostřené obličeje a RZ. Jinak se autor stává zpracovatelem osobních údajů a jako takový se musí chovat a dodržovat zákon. Za uveřejnění záběrů bez anonymizace, tedy takových, kde lze identifikovat osoby, hrozí pokuta v řádu až desetitisíců korun. To v žádném českém videu není!
Autoři se to snaží obcházet hláškami na začátku videí, že autor není znám, že videa byla upraven a jsou jen pro potřeby YT apod. Už si ale neuvědomují, že i kdyby byl autor videa kdokoliv, odpovědnost nese ten, kdo toto video na stránkách vystavil. Tedy autor YT kanálu.
S tím souvisí i anonymita autorů. Na žádném videu není možné identifikovat ani je, ani automobily. I když v jejich fanouškovských skupinách a v komunitě jsou známí. Vysvětluji si to tím, že jednak autoři moc dobře vědí, že to, co dělají, je nezákonné (alespoň v té podobě, v jaké to prezentují), tak jednak mají strach. „Vytrubkovávají“ a nadávají komukoliv, kdo se nechová podle nich. V případě, že pak někdo shlédne video a nebude se mu líbit, jak ho tam ukázali, a autor bude znám, nejspíš by netrvalo dlouho a někdo by si to s ním přišel ručně vyřídit.
Ad 6)
Klakson v jejich rukách se stává permanentní zbraní. V drtivé většině případů, se však autoři videí sami dopouštějí porušení zákona č. 361/2000 Sb., § 31, kde je výslovně psáno: „Je-li to nutné k odvrácení hrozícího nebezpečí, dává řidič zvukové výstražné znamení. Mimo obec může řidič dávat zvukové výstražné znamení i tehdy, je-li to nutné k upozornění řidiče předjížděného vozidla.“ Pokud na někoho troubí až po akci, aby mu dal najevo jaký je, už se nejedná o odvrácení hrozícího nebezpečí a tedy použití klaksonu je zbytečné.
Ad 7)
Z policie mají většinou jen legraci. Nicméně pokud je zahlédnou za jízdy, okamžitě zpomalují na povolenou rychlost, což samo o sobě svědčí o tom, že předpisy porušují. Zajímavé je, že pokud je na záběrech vidět policista, VŽDY má rozostřený obličej a není identifikovatelný. Zřejmě jsou si ve videích někteří lidé rovnější.
Na druhou stranu musím ale tyto řidiče pochválit za to, že jejich auta mají vždy v naprostém pořádku a nejezdí pod vlivem čehokoliv. Při každé publikované kontrole vždy každý bez problémů prošel. Tedy alespoň v těch, které byly publikovány.
Závěrem…
Tento článek se nemusí každému líbit. Je to jen můj subjektivní pohled na věc. Také občas někdy něco poruším, když není zbytí a je to v zájmu plynulosti dopravy, ale právě proto, že vím, že nejsem neomylný (a nikdo z nás není), nepranýřuji ostatní veřejně.
Mimochodem pokud shlédnete dostatek takových videí, zjistíte, že takových 80 % chyb a přestupků, na které autoři upozorňují, vlastně žádnými přestupky nejsou. Pouze si v tu chvíli autor (velmi subjektivně) myslel, že je nějak omezován, i když to tak (objektivně) není.
Všichni víme, že naše silnice jsou plné čuníků, kteří jsou sobečtí a vidí jen sebe a deset metrů před auto. Nicméně nikdo není neomylný. Člověk, který je poprvé v cizím městě, může zmatkovat a bloudit, může udělat chybu. Za to si však nezaslouží být pranýřován veřejně a označován všemi možnými nadávkami nějakým jedincem, kterého momentálně někdo na vteřinu omezil.
Zamysleme se nad sebou. Buďme ohleduplní a shovívaví k ostatním. Řídit v dnešním provozu není žádný med a měli bychom si mezi sebou spíš pomáhat.
Zdroj:
- Zpracováno na základě různých YT kanálů a osobních zkušeností