Článek
Mentor
Co bude muset splňovat mentor?
- musí mít řidičák více než 10 let a zároveň ho musí mít nepřetržitě posledních 5 let
- v posledních 5 letech neměl zákaz řízení
- nemá žádný bod
- v době zapsání do registru řidičů nemá zadržený řidičský průkaz
To tedy znamená, že mentorem může být v podstatě každý, kdo na silnici nezlobí a je vlastníkem ŘP dostatečně dlouho. Tedy i vaše babička nebo dědeček, kteří si řidičák udržují pouze pro případ „co kdyby“ a za volantem třeba několik let neseděli, nebo jezdí jenom každou neděli 2 km do marketu na nákup. Těžko vám takový člověk může dobře radit, jak jezdit v dnešním provozu.
Nevím jestli jsou tato pravidla nastavená dobře nebo ne. Pravdou je, že jako soukromá osoba budete těžko dokazovat, že autem pravidelně jezdíte. Možná by stálo za to každého řidiče, který se hlásí na místo mentora, prověřit. Malý testík z aktuálních předpisů a třeba dvacetiminutová jízda.
Samozřejmě, že pokud by mentor neprošel, tak by to pro něj neznamenalo žádný postih, ale měl by zákaz jako „dohlížitel“ působit.
Asi namítnete, kolik by to stálo času a peněz. Ale pokud chce mít někdo výhodu, že chce jezdit autem už od 17 let, tak zaplacení testu a jedné jízdy pro něj nejspíš nebude problém. Samozřejmě by to neplatil stát, ale buď uchazeč o mentora nebo řidič, který bude mentorován.
Změny v bodovém systému
Nově se zavádí tři stupně bodového „ohodnocení“, a to 2, 4 nebo 6 bodů.
Nebudu zde jednotlivé kategorie vypisovat, naleznete je třeba tady.
Pokud si jednotlivé přestupky projdu, několik z nich mi přijde trochu nelogických.
Například přešvihnete termín technické o jeden den. Auto máte v naprostém pořádku, ale prostě jste to nestihli. Ano, auto je podle zákona nezpůsobilé provozu, ale pouze teoreticky, chybí vám pouze razítko. Ale za tuto nedbalost dostanete 6 bodů, chytí vás druhý den, dalších 6 bodů a jste bez řidičáku.
Naproti tomu nedání přednosti v jízdě, kdy můžete řidiče jedoucího po hlavní silnici nejen omezit, ale i ohrozit nebo například držení telefonu za jízdy (telefonování, nevěnování se provozu), které může skončit velmi špatně, je ohodnoceno pouze 4 body.
Jízda se zadrženým řidičákem nebo také jízda v případě, že řidičák vůbec nevlastníte, také pouze 4 body. Když se nad tím člověk zamyslí, tak řidičák se bere z nějakého důvodu a většinou za závažné přestupky (pokud se nevybodujete). Pokud ho vůbec nemáte, tak jste opět daleko nebezpečnější než někdo v autě, které je v pořádku a pouze má papírově propadlou technickou.
A za mě bych přidal ještě jednu kategorii, a to 12 bodů, a do té bych zařadil jízdu pod vlivem alkoholu nebo drog a také odmítnutí jejich otestování. Alkohol ani drogy za volant nepatří a bez pardonu za to okamžitě 12 bodů a zabavit řidičák.
V bodové kategorii mi chybí kromě předjíždění na zákazu také nebezpečné předjíždění, kdy auta v protisměru musí „jít na brzdy“, aby se čelně nestřetly s protijedoucím „hovadem“, které pospíchá a ohrožuje ostatní. Dnes v době palubních kamer je usvědčení takového člověka velmi jednoduché a většinou pokud takový manévr nevyjde, tak to většinou odnášejí nevinní.
Jsou to pouze mé názory a nejspíš budete mít opačné nebo zcela odlišné, a kategorie a přestupky byste seřadili úplně jinak. Já vycházím z toho, co zažívám denně na silnici a co podle mě nejvíc ohrožuje bezpečnosti provozu.