Článek
Několik dní zpátky – neustálý déšť, všude mokro. Ráno byl jeden stupeň, na mostech předpokládám méně, takže je vysoce pravděpodobné, že mosty budou namrzat.
Prvním předpokladem řešení takové situace je technický stav vozu. Funkční brzdy a zimní pneumatiky. Druhým předpokladem je přizpůsobit jízdu stavu a povaze vozovky a předvídat. Mosty prostě mohou být v tuto dobu namrzlé. A nejen mosty, ale také místa kde se drží vlhkost a nesvítí na ně slunce. Typicky lesní porosty, ale také otevřené silnice mezi poli. Tato místa jsou většinou označena modrými patníky, které řidiče upozorňují právě na místo možné tvorby námrazy.
A dostáváme se k jádru věci. Proč při těchto povětrnostních podmínkách a předpokladech silničáři preventivně nevyjedou a kritická místa neošetří? Opět zaspali a v půlce listopadu nepředpokládali, že může mrznout?
Stejná situace se opakuje rok co rok. Ano, jiná situace je, pokud je chumelenice na větším území a silničáři opravdu nestíhají. To se dá pochopit, protože první se ošetřují hlavní tahy a údržbářských vozidel je málo.
Jenže tohle je jiná situace. Nikde poblíž nesněží, auta by měla být vzhledem k datu v plné pohotovosti a řidiči připraveni vyjet, tak proč nedostanou pokyn a nevyjedou?
Tím samozřejmě nelze omluvit chyby řidičů, jako je nedodržení bezpečné vzdálenosti nebo nepřizpůsobení jízdy stavu a povaze vozovky. Ale pokud je možnost těmto situacím předcházet, tak proč to nedělat.
Plno lidí, záchranářů, řidičů a jiných dotčených osob by si ušetřilo nervy, zdraví, čas i plechy.
Nezbývá než doufat, jako každý rok, že se to u nás údržba silnic konečně naučí.