Hlavní obsah
Lidé a společnost

Celý život jsem pracovala, ale na důchod nemám nárok, říká Božena (65)

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay/public domain

Božena seděla v kuchyni svého skromného bytu a dívala se z okna na ruch malého města. Venku se proháněly děti, lidé spěchali do práce, a slunce jemně hřálo. Božena se zamyslela nad svým životem, který byl plný práce a fyzické námahy.

Článek

„Celý život jsem pracovala, ale na důchod nemám nárok,“ říká Božena, která nedávno oslavila své 65. narozeniny. Vzpomínám si, jak jsem za komunistů pracovala u soukromníka. Byla to těžká práce, ale jiná možnost tehdy nebyla. Každý den jsem dřela, od rána do večera, abych si vydělala na živobytí. Nebyl to snadný život, ale musela jsem se nějak postarat o rodinu. Kdo nepracoval, byl příživník, a to jsem opravdu nechtěla.

Na důchod nemám nárok

Po revoluci jsem přešla do státní firmy, kde jsem strávila dalších dvacet let. Doufala jsem, že až přijde čas na důchod, budu mít něco, na co se mohu spolehnout. Tím měla být jistota a klid. Když jsem šla žádat o důchod, bylo mi řečeno, že na něj nemám nárok, protože za mě nebylo odváděno sociální pojištění v době, kdy jsem pracovala u soukromníka. To jsem zůstala stát jako opařená.

Nemohla jsem tomu uvěřit. Celý život jsem poctivě pracovala, a teď mi stát říká, že nemám nárok na svůj důchod, protože v minulosti za mě nikdo neplatil povinné odvody. Cítím se podvedená a zklamaná. Moje práce nebyla jednoduchá, ale dělala jsem ji s vědomím, že si tím zajistím lepší budoucnost. Teď vidím, že to byla jen iluze.

Celý život jsem pracovala

Žiji z úspor a občas mi pomohou děti, ale není to jednoduché. Přemýšlím, co bude dál, jak se postarám sama o sebe. Přála bych si, aby se něco změnilo, aby lidé jako já nebyli na stará kolena opomíjeni a zapomenuti. Potřebujeme systém, který uzná naši práci a oběti, které jsme přinesli. Já zřejmě ve svém věku budu muset chodit po brigádách a budu se modlit, aby mě vůbec někde vzali a sloužilo mi zdraví. Pokud nebudu zdravá, nebudu moci pracovat. A to je špatně.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz