Hlavní obsah
Finance

Senioři si berou půjčky, ale splácet je nedokážou. Teď mají na krku vymahače a neví, co dělat

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay/Public domain

V poslední době se důchodci potýkají s velkou finanční krizí. Tu se snaží řešit nesmyslnými půjčkami, které však nesplácí. Podělím se s vámi o skutečný příběh, který mě zasáhl u srdce.

Článek

Poslední dva měsíce neustále dokola slýcháme o tom, že důchodci jsou na tom finančně hodně špatně. Napovídá tomu i fakt, že senioři své finanční problémy řeší velmi často půjčkami, a to především od nedůvěryhodných lidí. Banky totiž starším lidem půjčky velmi často neposkytnou, a to kvůli velkému riziku úmrtí a následné nemožnosti splácení. Bohužel senioři se dostávají do velmi špatné situace a berou si půjčky i na to, aby svým dětem mohli koupit dárky na Vánoce. Přesvědčila jsem se o tom během jednoho rozhovoru se svou sousedkou, která mi řekla, co špatného ve svém životě udělala.

Půjčit si peníze je sranda, splácet problém

„Začalo to v listopadu tohoto roku, když jsem zjistila, že z mého důchodu nemám šanci na to, abych svým dětem a vnoučatům mohla koupit nějaké dárky. Bylo mi z toho smutno, a tak jsem na internetu našla nějaké půjčky online, kde vám pošlou peníze do pár minut na účet. Tam jsem vyplnila všechny své údaje, zadala jsem číslo účtu a čekala jsem, že ke mně domů přijde někdo, kdo si mě prověří. Vše ale bylo hrozně rychlé. Během půl hodiny mi pípla sms zpráva a banka mi napsala, že na můj účet bylo připsáno 20 000 korun,“ začala vyprávět sousedka, která se dostala do velkých problémů. „Tak jsem začala nakupovat vánoční dárky, a ještě něco mi zbylo. To jsem chtěla ihned vrátit zpět a myslela jsem, že celou částku splatím velmi snadno. Druhý den mi přišel email, ve kterém mě upozorňují na to, že do konce roku 2023 musím vrátit 45 000 korun. Jsou v tom údajné poplatky. Udělalo se mi špatně, ale nemohu to říct dětem, to nejde,“ dodala dále ve svém vyprávění.

Když volala do společnosti, od které si půjčila, bylo ji řečeno, že se u ní doma zastaví někdo z pracovníků. Ten také následující týden dorazil a seniorku upozornil na to, že pokud do konce listopadu nezaplatí polovinu půjčených peněz, přijde o byt a peníze mohou být vymáhány i jinou cestou. Seniorka měla strach a nevěděla, co má dělat. Své rodině to říct nemůže, protože by se na ni všichni zlobili. Má strach, že by především dcera přestala za svou maminkou jezdit. A tak přemýšlela o tom, že půjde na brigádu, nejlépe s výplatou ihned. Jenže pokud by jí někde zaměstnali, peníze dostane až následující měsíc. Situace je tak zcela neřešitelná.

Dobří lidé pomáhají

Když mi sousedka o svém případu řekla, bylo mi jí líto. Za listopad nějak dokázala částku zaplatit, ale nezbyla jí jediná koruna. Proto téměř čtrnáct dnů byla o čisté vodě, čaji a suchém rohlíku. Nemohla si nic nakoupit, ale své rodině o pomoc neřekla. Teď je polovina prosince a sousedka do konce měsíce musí zaplatit další část peněz. Vše na to půjde z jejího důchodu a na obživu ji nezbyde ani koruna. Nedokázala jsem se na tuto situaci dívat a rozhodla jsem se, že 25 000 korun za svou sousedku zaplatím. Mám něco našetřeno a může mi to třeba po tisícovce splácet. Já na to nespěchám, ale tyto vymahačské firmy mohou člověku doslova zničit život. Sousedka je nyní v situaci, kdy se naštěstí takové firmy zbavila. Ale co ostatní? Ti se nebojí brát si půjčku, ale vůbec jim nedochází, že by se mohli dostat do velkých problémů. Je třeba být obezřetný a dávat si pozor na to, kde a od koho si půjčujete.

Zdroj článku: autorský text zpracovaný na základě vlastního rozhovoru se sousedkou

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz