Hlavní obsah

Syn donesl pětku. Prý se umí naučit lépe, tak to nemám řešit

Foto: Copilot-generováno pomocí Ai

Včera jsem zažila něco, co mě vytočilo do nepříčetnosti. Syn přinesl ze školy pětku z testu. A víte, co mi řekl? „Mami, já to vlastně umím, ale umím to líp než jsem to napsal.“ V tu chvíli jsem měla co dělat, abych zachovala klid.

Článek

Je to neuvěřitelné, s jakou lehkostí dnešní děti přistupují ke škole. Pětka už není tragédie, není to průšvih, je to jen však já to umím líp. Jako by nestačilo něco umět, ale člověk to musí také předvést, když je to potřeba. To je jako říct šéfovi já tu práci umím, jen jsem ji neudělal dobře, protože jsem nechtěl.

A ty jejich výmluvy? Učitelka to chtěla jinak. Já to věděl, jen jsem to špatně napsal. Příště to napíšu líp. Tohle není přístup k životu, to je výsměch zodpovědnosti. Když něco umím, tak to přece dokážu, když je potřeba. Ne až příště, ne nějak jinak - prostě teď a tady. Nejhorší je ta naprostá absence sebereflexe. Žádné pokazil jsem to, žádné měl jsem se víc učit. Jen to věčné já to umím líp. Jako by známka nebyla odrazem toho, co skutečně předvedli, ale jen nějaká náhoda, která se jim zrovna nepovedla.

Kde se v dětech bere tahle mentalita? Že není důležité, co skutečně předvedou, ale co si myslí, že umí? V reálném životě nikoho nebude zajímat, že něco umíme líp. Zajímá je jen to, co skutečně dokážeme, když je to potřeba. A co teprve ty řeči o tom, jak je škola nespravedlivá? Jak učitelé nechápou jejich skutečné znalosti? Přitom je to jednoduché - buď něco umím a dokážu to předvést, nebo to neumím. Žádné umím to líp neexistuje. Je jen výsledek, který jsem právě teď schopen podat.

Je to smutný obraz toho, jak některé děti přistupují ke svým povinnostem. Místo aby přiznaly chybu a poučily se z ní, hledají výmluvy a schovávají se za to, co by mohly dokázat, kdyby chtěly. Jenže život nefunguje na kdyby. Příště, až mi syn přinese špatnou známku s tím, že to umí líp, asi mu vysvětlím, že v životě se počítá jen to, co skutečně předvedeme. Ne to, co si myslíme, že umíme. Protože s takovým přístupem daleko nedojde.

A než mi někdo začne vyčítat, že jsem příliš přísná - není to o přísnosti. Je to o zodpovědnosti. O tom naučit děti, že jejich výsledky jsou odrazem jejich skutečných schopností a snahy, ne nějakých imaginárních lepších verzí jich samých. Je to tvrdá lekce, ale čím dřív ji pochopí, tím lépe pro ně. Protože v reálném životě nikdo nebude zajímat, co všechno by mohli dokázat. Budou se počítat jen skutečné výsledky. A na ty se výmluva umím to líp používat nedá.

Zdroje: autorský text

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz