Hlavní obsah
Nakupování

Proč jsme popelnicí Eropy?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pexels

Stále dokola se u nás řeší, že se u nás prodává horší zboží než v Německu a že je dražší, ale můžeme si za to tak trochu sami, tím co nakupujeme.

Článek

Stačí se projít na parkovišti u supermarketu a dívat se lidem do košíků. Majonéza, kterou nejčastěji nakupují je ta, na kterou vidí v televizi reklamu (Hellman‘s), čokoláda je Orion nebo Figaro, kečup je Otma, Hellmann’s, Kand a podobně… Přitom by stačilo málo, stačilo by si číst složení potravin. Rozhodně neříkám, že „značkové“ potraviny jsou kvalitnější nebo méně kvalitní, ale proč v nákupních košících nevidíme častěji nějaké privátní značky? Například Lidl má celý obchod založen téměř na privátních značkách a rozhodně se nedá říci, že by byly méně kvalitní.

Například Majonéza. Ta „značková“ od Hellmann’s má 3% vaječných žloutků a 1Kg stojí zhruba 120 Kč. Zatímco „neznačková“ Poličanka od firmy Agricol stojí 85 Kč za kilo a obsahuje stejné množství žloutků. Privátní majonéza v Penny stojí dokonce 75 Kč/kg. V Lidlu má majonéza Kania 10% vaječných žloutků a stojí 86 Kč/kg. Pro úplnost dodávám, že ceny jsou brané v akční slevě.

U kečupů nás zase může zajímat jako objektivní měřítko kvality to, kolik kilogramů rajčat bylo použito na kilogram kečupu. Vyhláška říká, že minimálně 1,4 kilo rajčat na kilo kečupu. Kečupy Otma Gurmán obsahují 2,4 kilo rajčat na kilo kečupu a stojí 80-90 korun za kilo kečupu v akci. „Obyčejný“ kečup od stejné firmy stojí v akci kolem 50 korun za kilo, ale obsahuje jen 1,4 kilo rajčat na kilo kečupu. Kečup Tesco (nikoli Tesco value) obsahuje také 2,4 kilo rajčat na kilo kečupu, ale stojí v akci 83 Kč/kg když NENÍ V AKCI.

Takhle bychom mohli pokračovat dál. Co mají tedy „značkové“ produkty navíc, když bývají dražší? Snad jen nějaký punc exkluzivity. Vlastně si stačí přečíst etiketu a zvolit levnější a často také kvalitnější variantu produktu, jen to nebude „značkové“. Na druhou stranu chápu, že například Coca Cola bude chtunat lépe, než neznačková, která stojí čtvrtinu té značkové, to je ale dáno exkluzivitou složení.

Pokud si tedy stále stěžujeme na nekvalitní potraviny, nebylo by lepší hledat lepší alternativy i ve svém obchodě a dát tím najevo výrobcům a prodejcům co vlastně chceme? Takhle jim opravdu jen říkáme, že chceme něco nekvalitního a drahého.

Anketa

Nakupujete zboží privátních značek
Ano, nakupuji, pokud se to vyplatí
68 %
Ano, nakupuji běžně
20 %
Ne nenakupuji, příjde mi méně kvalitní
0 %
Ne, nenakupuji, raději si připlatím za exkluzivitu značkového zboží
0 %
Ne, nenakupuji, nikdy jsem je nekupoval
12 %
Celkem hlasovalo 25 čtenářů.

Anketa

ČTETE SI SLOŽENÍ POTRAVIN?
Ano, čtu
76 %
Ano, čtu, ale nerozumím co se tam píše
0 %
Ne, nečtu, je to ztráta času
12 %
Ne, nečtu, protože "papír snese všechno"
12 %
Ne, nečtu, protože tomu nerozumím
0 %
Ne, nečtu, protože mě nezajímá
0 %
Celkem hlasovalo 25 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz