Hlavní obsah
Názory a úvahy

Monarchie a demokracie

Foto: K. Pacovský/https://commons.wikimedia.org/wiki/File:CrownBohemia2.jpg

Ilustrační obrázek

Monarchie a demokracie, vylučují se tyto systémy nebo se naopak můžou doplňovat a existovat současně? To bude zodpovězeno v tomto článku.

Článek

Vylučuje se monarchie s demokracií?

Monarchie je opakem republiky, ale nikoliv demokracie. Proč?

Opakem demokracie je totiž ze státovědného hlediska autokracie a případně hybridní režim, tj. neúplná demokracie.

Demokracie se definuje jako systém, kde:

1. Všichni, kdo mají oficiální poltickou moc, jsou odpovědni voličům bud přímo, nebo na základě faktu, že byli ustanoveni zvolenými zástupci.

  • V evropských konstitučních monarchiích jsou všichni političtí hodnostáři odpovědní přímo voličům (parlament) či nepřímo skrze volené zástupce (vláda, ale právě i panovník). Panovníkova moc hlavy státu vychází skrze psanou či nepsanou ústavu. V monarchiích může existovat spousta mechanismů, které zajistí, že se občané také můžou rozhodnout pro změnu státního zřízení na republiku.

2. Zvolený parlament má značnou legislativní a deliberativní odpovědnost.

  • V evropských konstitučních monarchiích je v naprosté většině ustaven parlament, který má právě legislativní část moci.

3. Všichni svéprávní občané představují voličstvo.

  • V evropských konstitučních monarchiích jsou všichni svéprávní občané voliči.

4. Volby se konají v častých intervalech, nejsou zmanipulovány.

  • V evropských konstitučních monarchiích se volby konají v častých intervalech a zmanipulované nejsou.

5. Je dostatečná úroveň občanských svobod, ale také možnost zakládat politické strany.

  • Evropské konstituční monarchie jsou jako jakýkoliv jiný stát zavázány dodržovat základní lidská práva a svobody, také umožňují zakládat politické strany.

Úroveň demokratičnosti monarchií ve světě

V této části článku, oproti té předchozí, se bude věnovat datům a konkrétním příkladům.

Na světě existuje mnoho modelů, které se snaží mapovat demokratičnost jednotlivých zemí. Ty největší budou níže představeny a bude primárně řešeno zařazení monarchií.

Index demokracie (The Economist)

Jedná se o model britské společnosti The Economist Newspaper Limited, jenž vydává liberální týdeník The Economist.

Podle Indexu demokracie z roku 2023 byl státem s nejdokonalejší demokracií Norské království.

Mezi plné demokracie patřily tyto státy (tučně jsou monarchie):

  1. Norské království
  2. Nový Zéland
  3. Island
  4. Švédské království
  5. Finská republika
  6. Dánské království
  7. Irská republika
  8. Švýcarská konfederace
  9. Nizozemské království
  10. Čínská republika (Tchaj-wan)
  11. Lucemburské velkovévodství
  12. Spolková republika Německo
  13. Kanada
  14. Uruguayská východní republika
  15. Australské společenství
  16. Japonsko
  17. Kostarická republika
  18. Rakouská republika
  19. Spojené království Velké Británie a Severního Irska
  20. Řecká republika
  21. Mauricijská republika
  22. Korejská republika (Jižní Korea)
  23. Francouzská republika
  24. Španělské království

Nejdříve si musíme uvědomit, že na světě je 43 států monarchií z 190 suverénních států bez zpochybnění suverenity. 8 států má někým zpochybněnou suverenitu, jedná se o ruské loutkové státy Abcházie, Jižní Osetie a Podněstří, o turecký loutkový stát Severní Kypr, dále o Západní Saharu, Somaliland, Kosovo a Tchaj-wan. Index demokracie dále neměřil malé státy jako Lichtenštejnsko, Monako apod. Celkově bylo měřeno 167 států.

Plnými demokraciemi je tedy 11 monarchií, což dělá cca 46 % všech plných demokracií a cca 26 % monarchií. 6 monarchií je demokraciemi s chybami. To znamená, že cca 40 % monarchií je demokraciemi. V kontrastu toho je cca 36 % republik demokracií.

Index demokracie (V-Dem)

Jedná se o index od Institutu V-Dem, který byl založen v roce 2014 švédským politologem Staffanem I. Lindbergem. V tomto indexu nejsou státy řazeny jako v předchozím do kategorií úplná demokracie, demokracie s chybami, hybridní režim a autoritářský režim. Uvádí pouze skóre jednotlivých států.

Podle tohoto indexu z roku 2023 patří do prvních dvaceti států, tj. ty nejdemokratičtější, tyto státy v tomto pořadí (tučně jsou monarchie):

  1. Dánské království
  2. Irská republika
  3. Estonská republika
  4. Belgické království
  5. Švýcarská konfederace
  6. Nový Zéland
  7. Norské království
  8. Švédské království
  9. Lucemburské velkovévodství
  10. Francouzská republika
  11. Česká republika
  12. Kostarická republika
  13. Finská republika
  14. Kanada
  15. Spolková republika Německo
  16. Australské společenství
  17. Nizozemské království
  18. Spojené království Velké Británie a Severního Irska
  19. Lotyšská republika
  20. Spojené státy americké

V tomto indexu nebyly zahrnuty státy jako např. Lichtenštejnsko, Monako, San Marino apod., stejně jako v předchozím indexu, celkově bylo měřeno 179 států.

Z prvních dvaceti států je 10 monarchiemi. Z prvních sto států, stým je Maďarsko, je monarchiemi 18 států.

Freedom in the World

Jedná se o index od amerického nevládního výzkumného institutu Freedom House.

Podle tohoto indexu z roku 2024, v tento rok bylo měřeno 194 států, patří mezi svobodné státy tyto státy (tučně jsou monarchie):

  1. Finská republika
  2. Švédské království a Nový Zéland
  3. Norské království
  4. Kanada, Irská republika, Dánské království, Nizozemské království, Lucemburské velkovévodství, Republika San Marino
  5. Uruguayská východní republika, Portugalská republika, Slovinská republika, Švýcarská konfederace, Japonsko
  6. Australské společenství, Estonská republika
  7. Barbados, Chile, Čínská republika (Tchaj-wan), Island, Česká republika
  8. Lichtenštejnské knížectví, Rakouská republika, Tuvalu, Spolková republika Německo, Dominické společenství, Andorrské knížectví
  9. Kyperská republika, Kapverdská republika, Federativní státy Mikronésie, republika Palau, Svatá Lucie
  10. Spojené království Velké Británie a Severního Irska, Kostarická republika, Bahamské společenství
  11. Španělské království, Italská republika, Svatý Vincenc a Grenadiny, Slovenská republika
  12. Francouzská republika, Litevská republika, Grenada, Federace Svatý Kryštof a Nevis
  13. Lotyšská republika
  14. Belize, Maltská republika
  15. Argentinská republika, Antigua a Barbuda, Řecká republika, Mauricijská republika
  16. Nezávislý stát Samoa (sporné, jestli se jedná o republiku nebo monarchii), Demokratická republika Svatý Tomáš a Princův ostrov, Mongolsko
  17. Spojené státy americké, Korejská republika, Panamská republika, Rumunská republika, Chorvatská republika
  18. Republika Vanuatu, Republika Trinidad a Tobago
  19. Polská republika, Jamajka, Ghanská republika
  20. Jihoafrická republika, Surinamská republika
  21. Namibijská republika
  22. Severokyperská turecká republika (neuznaný loutkový stát Turecka)
  23. Šalamounovy ostrovy
  24. Stát Izrael
  25. Guaynaská kooperativní republika
  26. Brazilská federativní republika, Demokratická republika Východní Timor, Botswanská republika
  27. Kolumbijská republika
  28. Lesothské království

Svobodnými státy je 25 monarchií. To znamená, že cca 58 % monarchií je demokraciemi.

Shrnutí indexů

Když tyto indexy shrneme, tak vychází, že evropské monarchie se drží na vrcholu dokonalosti demokracie, zároveň je podle výše zmíněných indexů procentuálně více monarchií demokraciemi, než jsou republiky.

Tyto data nám absolutně vyvrací tvrzení, že monarchie je v rozporu s demokracií. Někdy můžou monarchie demokracii i posilovat.

Monarchie jako opora demokracie

Jak bylo výše ukázáno, monarchie se nevylučuje s demokracií a nebrání tomu, aby byl daný stát jedním z nejdemokratičtějších. V této části bude představeno, že monarchie se nejen nevylučuje s demokracií, ale může být dokonce oporou demokracie.

Výhody monarchie

Nevolenost úřadu hlavy státu způsobuje, že panovník nemusí nijak získávat sponzory pro zisk úřadu a nemusí používat marketingové tahy, aby se při volbách zalíbil. Hlavou státu se tedy nemůžou stát političtí prospěcháři a manipulátoři, kterým jde o moc a slávu. Panovník má i větší odpovědnost díky doživotnosti funkce, musí se tedy celé své období chovat, co nejlépe reprezentativně a nemůže se jako prezident v druhém funkčním období začít chovat svévolně. Monarchu navíc ještě svazuje rodina a dědičný princip, je tlačen k tomu, aby nepoškodil rodinu a své potomky. Je tedy přinucen chovat se nekonfrontačně a reprezentativně. Pokud by se stal nepopulárním, tak většinou abdikuje (v nejzazším scénáři je možné, aby parlament panovníka zbavil pravomocí, které by udělil následníkovi trůnu jako regentovi). Instituce monarchie řeší i praktické politické problémy, neboť panovník díky své politické nezávislosti může hrát lepší roli ústavní pojistky. Následník trůnu je již od dětství veden a školen k budoucí roli hlavy státu, po dosažení plnoletosti často přebírá některé pravomoci panovníka, stává se tak státníkem-profesionálem.

Ve zkratce má konstituční monarchie oproti republice tyto výhody:

  1. Hlava státu není od počátku populistický prospěchář.
  2. Hlava státu je opravdu politicky nezávislá a více nestranná.
  3. Hlava státu je dlouhodobě připravována pro svůj úřad.
  4. Hlava státu je pod větší kontrolou, nemůže si dělat, co chce.

Panovník a jeho demokratický mandát

Ačkoliv panovník se stává panovníkem na základě monarchického principu, tak přesto může svůj úřad vykonávat pomocí demokratického mandátu. Panovník je totiž hlavou státu pouze na základě faktu, že ho tak většina obyvatelstva bere. Panovníkova moc vychází z ústavy, kterou sepsali a schválili volení zástupci lidu. Panovník se zodpovídá ústavě, nikoliv mocenským strukturám. Je samozřejmě možné, že si monarchie zústavní proces, jenž by potenciálně mohl monarchii demokraticky odstranit. Demokratický mandát panovníka tedy spočívá v tom, že moc monarchovi uděluje demokratická ústava a pouze na lidu záleží, jestli bude chtít mít jako hlavu státu panovníka.

Panovník jako součást systému brzd a protivah

Systém brzd a protivah je nezbytná součást každé demokracie, je to totiž její imunitní systém. Jedná se o obranné mechanismy proti autoritářství a totalitarismu.

Panovník může být důležitou a zásadní součástí tohoto systému. To díky tomu, že jeho úřad není volený, ale dědičný. Prezident volený parlamentem z principu toho, kým je zvolen, nemůže hrát žádnou vyvažující roli. Prezident volený přímo má zase za sebou různé sponzory s vlastními zájmy a je zvolen s podporou nějaké politické síly, s níž více či méně souhlasí. To znamená, že ani přímo volený prezident nedokáže být vyvažujícím prvkem vůči parlamentu a vládě.

Oproti tomu panovník není hlavou státu, protože by populisticky sliboval hory doly, měl sponzory a podporu politických stran. Dědičný panovník dokáže být tedy více nezávislý, žádný kandidát na prezidenta nemůže být nezávislý, což mu umožňuje být opravdovým vyvažujícím a kontrolním ústavním prvkem. V důsledku tedy panovník může umožnit, aby orgány kontrolující politiky nebyly ovládány politiky. Může lépe dohlížet na to, aby do soudů nebyli jmenováni soudci pouze poplatní současné vládě. V případě, že by panovník měl právo veta na ústavní zákony, toto právo samozřejmě nemusí mít, tak může v nejzazším momentě potenciálně zabránit ústavnímu převratu a nastolení autoritářského režimu. Je možné, že by vetovaný ústavní zákon mohl přehlasovat pouze lid v referendu.

Zajisté není dědičný panovník stoprocentní zárukou, ale oproti volenému prezidentovi je rozhodně větší.

Závěr

Vylučuje se tedy monarchie s demokracií, odpověď je jasné ne. Opakem monarchie není demokracie, ale republika. Synonymem pro republiku zase není demokracie. Naopak výše uvedené skutečnosti dokazují, že monarchie nemusí být v rozporu s demokracií, ale může ji i chránit a posilovat.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz