Hlavní obsah
Názory a úvahy

Hledal jsem dezoláty, našel jsem jen lidi

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: MUDr. Jiří Hrabák

Václavské náměstí 16.9.2023 13:47

S přenosnými mikrofony v ruce jsem položil deset stejných otázek sedmi různým lidem na Václavském náměstí 16.9.2023, abych zjistil, co je přimělo k účasti a jaké mají názory.

Článek

Jsem zvídavý člověk, žádný obor mi není cizí, a co je lidské mě zajímá, nezajímá mě však kdo, kde s kým a za kolik, to je zvědavost – výsada nejen dam z mých mladých let, které seděly, jako čerstvé padesátnice, na lavičkách před domem a protože se nudily už v důchodu, tak z dlouhé chvíle všechny pomlouvaly a vytvářely o nich fantaskní příběhy, dnes moderně nazývané dezinformace. Proto je třeba rozlišovat mezí zvídavostí a zvědavostí. To druhé je velmi prosté, a přináší pozornost celebritám oslovovat masy, nevyžaduje žádnou energii, je to pasivní činnost založená na emocích, na stejné vlně jede propaganda. Zvídavost je zájem o pochopení jevů v jejich podstatě, hledání skrytých vzorců, které nejsou na první pohled zjevné.

Zvídavost je skutečná snaha pochopit, nikoliv se spokojit s povrchní zkratkou, jednoduchým vysvětlením komplexních jevů. Proto jsem už podruhé vyrazil na demonstraci pořádanou anti-systémovou stranou, která jako mnohé jiné, těží z lidského strachu, závisti a předsudečné nenávisti. Chtěl jsem účastníky pochopit. Nikoliv je dehumanizovat, což je přesný opak hodnot které mám. Nejhorší co můžeme pro mezilidské vztahy dělat je odmítnout se s druhými bavit, nebo komunikaci omezit jen na osobní útoky a urážky.

Tentokrát jsem se nešel na demonstraci jen podívat, ale i si s lidmi povídat. Respektive vzal své přenosné mikrofony, sepsal deset otázek a ty jsem celkem sedmi lidem úspěšně položil a oni na ně každý za sebe odpověděli. A ten záznam s vámi chci sdílet.

Každý si tedy může poslechnout sám, co na stejné otázky odpověděli, jak lidé „pod koněm“ tak ti „nad koněm“. Bez zkrácení, bez úpravy. S limitem, že těch pár lidí nemůže definovat celou skupinu. Je to jen povrchní sonda, pár kamínků, takže nemohou odrážet složení celé hory, mějte to na paměti při hodnocení a závěrech.

https://youtu.be/FCqbunIT9cQ

Musím konstatovat, že jsem se bavil s lidmi, kterým nejsou události a výzvy současnosti lhostejné, ale zároveň se cítí nejistě a hledají uklidnění v nějakém výkladu světa. Hledají pevný bod v nejistém a složitém světě, hledají příběh, který jim bude dávat smysl. Viděl jsem, že lidé řečnící na tribuně jeden takový příběh nabízí. Nabízí příběh, kterému sami rozumí, který jim zapadá do toho co znají, do toho co slyšeli a viděli, takový který se jim i hodí pro osobní ambice a cíle, jakkoliv je to spíš pohádka než příběh odpovídající skutečnosti.

Myslím, že všem by prospělo být méně proti a více pro, ale malými písmeny, neb to pro napsané velkými písmeny je jen pro, kde se schválně nepíše -ti.

Ničit je snadné, to zvládne každý prosťáček, k tomu není třeba nic. Budovat a především rekonstruovat je úplně něco jiného. Volání po změně systému, formou jak je prezentováno pořadateli demonstrací je podobné stížnostem na netěsnící okna v domě, kdy jako řešení se nabízí je vymlátit kladivem, avšak bez nových připravených na jejich místo. Nepotřebuje kladiva, ale tmel, a časem nová okna. Nabízené demoliční řešení skončí jen domem bez oken, kde se skutečně nebude dát žít.

Šanci stále jako společnost máme, udělat tolik potřebnou rekonstrukci státu i vztahů, stačí spolu mluvit a naslouchat si, nikoliv přes socilální sítě, dávajíc si ještě navzájem nálepky libtard, dezolát, fastenec, havloid aj., přes falešné účty. Kdo to dělá je součást problému, nikoliv jeho řešením.

Nakonec mi nezbývá připomenout, více než kdy jindy aktuální, slova našeho prezidenta Václava Havla.

„Žádám vás snažně, abyste nepodpořili ty, kteří vám slibují, že všechno vyřeší za vás. Takoví lidé chtějí, abyste jen mlčeli, poslouchali a drželi krok. Žádám vás snažně, abyste nepodpořili ty, kteří mají diktátorské sklony, příliš často mění názory, nejsou schopni se domluvit s jinými, nabízejí různá dobrodružná, nepromyšlená a neodpovědná řešení a kteří by se nejraději vrátili k centralistickému řízení všech našich společných věcí.“

Společnost vnitřně rozdělená je oslabená, myslete na to, až budete nadávat na souseda, nebo mu dokonce ztrpčovat život, protože třetímu tím děláte možná velkou radost, neb čeká až bude váš byt či dům a nebo souseda k prodeji se slevou, nejde mu o nic jiného, než levně získat a draze panovat.

Buďte zdrávi!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz