Hlavní obsah
Jídlo a pití

Bio a veganské jídlo je drahé, bohužel upřednostním párek z kuřecího separátu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Ráda bych se stravovala zdravěji, vařila z biopotravin a omezila maso tím, že ho budu střídat s rostlinnými náhražkami. Jenže moje peněženka trpí při pohledu na nákup, který tyto produkty obsahuje. Asi si zase koupím levný párek z kuřecího separátu.

Článek

Vždycky si na dovolené na jihu Evropy užívám zdejší způsob stravování. V pokrmech je více ryb a zeleniny a naopak méně mouky, tuku nebo červeného masa. Celkově jsou to lehčí a stravitelnější jídla, než naše svíčkové, výpečky nebo vepřová kolena. Mám to ráda, ale nemusím tyto pokrmy jíst pořád.

I při pohledu na to, jak jsme na tom oproti jižanským národům hůře se zdravím, bych se ráda poohlédla po alternativách. Český způsob stravování totiž není zdaleka ideální a stále tady máme mnohem větší výskyt rakoviny tlustého střeva, který s tím souvisí. Proto jsem chtěla svůj jídelníček změnit a začlenit do něj více zdravější zeleniny a nemasových alternativ. Například třikrát týdně maso, jednou týdně rybu a třikrát veganskou alternativu. A ke každému jídlu aspoň trochu zeleniny.

Samozřejmě že v Česku, kde mnoho lidí považuje zeleninovou oblohu na talíři pouze za ozdobu a vidličkou se jí ani nedotknou, to může působit podivně a možná až nepochopitelně. Základem dne je přece vepřový řízek nebo hovězí plec a jakékoliv hrachové, sójové nebo tofu alternativy nemají na zdejší hodovní tabuli místo.

Cena je neúnosná

Jenže důvodem možná nebude jen to, že by lidé rostlinné alternativy, ryby nebo více zeleniny nechtěli. Problém bude spíše v tom, že tyto potraviny jsou tak drahé, že si je běžný člověk nemůže dovolit. Cenovky těchto produktů jsou naprosto nemilosrdné.

Zkusila jsem se měsíc stravovat podle svých představ, ale narazila jsem. Když jsem si koupila řízek vyrobený z hrachové bílkoviny, zaplatila jsem téměř trojnásobek ceny oproti kuřecímu masu. Když jsem si chtěla pořídit alternativní rostlinný párek, čekala na mě cenovka dvojnásobná. Ještě větší rozdíl byl, když jsem porovnávala cenu levného párku vyrobeného z kuřecího separátu. Je těžké se rozhodovat, když za cenu jednoho veganského párku můžete pořídit čtyři nebo pět běžných kuřecích párků.

Neslavně jsem pochodila také u zeleniny. Už to, že jsem chtěla do jídelníčku zařadit více paprik, rajčat nebo květáku, udělalo vítr v mých měsíčních financích určených na jídlo. Úplné rozčarování pak přišlo ve chvíli, kdy jsem do košíku vložila například rajče v bio kvalitě. A mohla bych pokračovat, protože prakticky všechny bio produkty jsou mnohem dražší.

Návrat k levnější stravě

Po měsíci jsem došla k tomu, že podobný způsob stravování, tedy více bio zeleniny a ryb a méně masa, zkrátka finančně neutáhnu. Moc ráda bych si veganské alternativy dopřávala častěji, i kvůli tomu, abych byla šetrnější k planetě, ale mé ambice musím výrazně potlačit.

Dokud tyto potraviny nezlevní na snesitelnou úroveň, aby si je mohla dovolit i běžná rodina s napjatějším rozpočtem, nic se nezmění. Párek z kuřecího separátu nebo mražená pizza bude běžnou volbou pro rychlou večeři v pracovních dnech. A o víkendu si opečeme vepřovou kýtu, protože ji nyní v supermarketu mají za třetinovou cenu oproti rostlinnému nemasovému řízku.

Anketa

Kupovali byste si více bio zeleniny a rostlinných alternativ masa, kdyby to bylo levnější?
Ano, snížení ceny by bylo skvělé.
70,1 %
Ne, maso je základ a alternativy odmítám.
19,3 %
Na cenu nehledím a kupuji to i dnes.
10,6 %
Celkem hlasovalo 461 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz