Článek
Na úvod bych rád uvedl, že proti elektromobilům nic nemám. Dokonce jeden takový menší skoro vlastním. Mám ho jako firemní auto, papírový dojezd má 330 kilometrů. Už v tuhle chvíli slyším hatery, jak říkají, že téhle hodnoty nikdo nedosáhne, že jde o dojezd dle WLTP, za ideálních podmínek. Ano, to je pravda. Stejně, jako plug in hybridy při normálním použití nejezdí za litr, nebo benzíňáky pod 5. Prostě jde o papírovou ideální hodnotu, kterou je třeba brát s rezervou. Jak u elektromobilu, tak u spalováku. To ví i malé dítě.
Jak je to s tím topením?
Zatímco u spalováku je na vytápění interiéru využito zbytkové teplo z motoru, u elektromotoru musí být využita elektrická energie. U modernějších aut už je součástí tepelné čerpadlo, které může nabídnout slušnou spotřebu, díky čemuž je takové auto přece jenom energeticky méně náročné. To ale pořád neznamená, že by si z vašeho dojezdu neukrojilo kolem patnácti procent. Zní to jako vysoké číslo, ale matematika je neúprosná.
Jak rychle a jak dlouho?
Jaká je naše průměrná rychlost, pokud se vyhýbáme dálnicím a kombinujeme především město a okresky? Bude se vám to zdát jako málo, ale schválně se podívejte i na své palubní počítače. Budete tam mít informaci o průměrné rychlosti, která se bude pohybovat kolem 40 kilometrů v hodině. Přesně tolik tam svítí i mě. Denně jezdím 20 + 20 kilometrů do práce, po silnicích s maximální povolenou rychlostí 90 a 50 km/h. A přiznám se, že ně vždy jsem opravdu vzorný řidič.
V praxi to znamená, že při průměrné rychlosti 40 kilometrů v hodině, ujedete sto kilometrů za 2,5 hodiny. To znamená, že si elektromotor vašeho vozu, ať se nám to dobře počítá, vezme 15 kWh právě za 2,5 hodiny času.
Ale tepelné čerpadlo, které bere, ať se nám to také dobře počítá, 1 kWh, nezajímá, kolik ujedete, ale jak dlouho jedete. A to jsou v tu chvíli dané dvě hodiny času, takže celkem si za vaši stokilometrovou jízdu tento systém vytápěné vezme 2,5 kWh.
Sečteno, potvrzeno
Jednoduchá matematika. Při průměrné rychlosti 40 km/h, která je opravdu běžným jevem v případě kombinace vesnic a okresek, bude auto na ujetí 100 kilometrů potřebovat v ideálním případě, s lehkou nohou, 15 kWh. A na to, aby byla celá jízda trvající 2,5 hodiny komfortní, vezme si tepelné čerpadlo z akumulátoru 2,5 kWh. Na první pohled se to zdá málo, ale převedeno na procenta je to 16–17 procent. V tu chvíli tedy reálná spotřeba není ideálních 15, ale je 17,5. Jen proto, že topíte.
Je to tak
Jde o věc, se kterou je při zimním provozu elektromobilu třeba počítat. Taková je realita. Přesto si myslím, že elektromobil dává mnoha lidem, včetně mě, smysl. Na těch maximálně 200 kilometrů denně plně dostačuje i v zimě a hlavně, každé ráno ho mám v garáži připravený s plnou baterkou, kterou když projedu, jezdím za částku pod 1 korunu na kilometr.