Hlavní obsah
Lidé a společnost

Dotovaná veřejná doprava je pro zbohatlíky. Chudý lid jezdí výhodněji autem

Foto: Freepik

Veřejná doprava, ačkoliv je dotovaná, je pořád drahá. Cesta vlastním autem vychází podstatně levněji.

Článek

Dalo by se očekávat, že když už je veřejná doprava štědře dotována, že bude opravdu motivovat lidi k tomu, aby doma nechali své auto a vyrazili vlakem, autobusem a vozy MHD. Kdo ale začne plánovat konkrétní výlet, brzy zjistí, že i přes financování veřejné dopravy, nevychází tato varianta nijak výhodně. Naopak.

Rodinný výlet

Představte si, že jste rodina. Dva dospělí, dvě děti. A chcete vyrazit na výlet. Nikam daleko. Ze svého maloměsta třeba do krajského města. V mém případě je to 21 kilometrů. Pokud využiji vlakové spojení, zaplatím za jízdenku přesně 55 Kč. Tu stejnou částku zaplatí i moje manželka. Děti naštěstí cestují zdarma. I tak to ale máme za zpáteční cestu vlakem 220 Kč. No, nic levného.

Abych byl objektivní, je možné cestovat na jízdenku v rámci integrovaného dopravního systému, v takovém případě by vlaková jízdenka pro dospělého vyšla na 44 Kč. Tolik by vyšel i lístek na autobus, pokud bychom zvolili tuto formu cestování. Pro dvě dospělé tedy, v případě zpáteční cesty, 176 Kč. Je to méně než plnocenná jízdenka, ale pořád nic levného.

Na kolik vyjde auto?

A teď porovnání s naším autem. Rád bych připomenul, že auto prostě máme. Nekoupili jsme ho kvůli tomuto výletu. Stojí nám před barákem a výdaje, jako jsou pojistky a pravidelný servis na něj platíme, ať s ním najedeme 15, nebo 15 tisíc kilometrů ročně. Stejně tak platíme stále stejnou splátku leasingu, bez ohledu na to, jestli to auto jede, nebo stojí. Takže když se nabízí ta možnost jeho využití, proč bychom do něj nesedli?

A na kolik nás to vyjde? Při poslední kontrole palubního počítače, ukazoval spotřebu 7 litrů na sto. Vzhledem k průměrné ceně benzínu, která je 38,32 Kč to znamená, že kilometr ujetý s naším autem vyjde na 2,68 Kč. Náš výlet, od domu do cíle, má vzdálenost 25 kilometrů. Zpáteční cesta tedy vyjde na 134 Kč.

Jsou tu i další náklady, ale i výhody

Ať jsem skutečně objektivní. Při jízdě veřejnou dopravou musím myslet i na to, že se v krajském městě nevyhneme využití MHD. To je dvakrát 25 Kč za jízdu tam, to stejné za jízdu zpět. Dohromady stokoruna za dva dospělé. Děti naštěstí opět zdarma.

V případě vlastního auta mám sice výhodu toho, že zaparkuji až v cíli cesty, ale musím počítat s parkovným. 20 Kč za hodinu ale není nic hrozného, zvlášť když se plánujeme zdržet kolem dvou hodin. Když to přeženu, počítám s padesátikorunou na parkovném.

Jak nám to vyšlo?

Počty na závěr. V případě veřejné dopravy a využití jízdenky integrovaného systému, vyšel náš výlet na 276 Kč a byl spojen s určitým diskomfortem, kdy jsme se museli podřídit jízdním řádům, dojít na nádraží, využít MHD a při návratu se z nádraží vrátit domů.

U vlastního auta vychází stejný výlet na 184 Kč i s parkováním. A s benefitem toho, že nastoupíme do auta před domem a vystoupíme přímo v cíli naší cesty. A to nám na rozdíl od veřejné dopravy ani parkování, ani palivo nikdo nedotuje. Tak jaká je motivace jezdit vlakem a autobusem, když je to zbytečné utrácení?

Anketa

Jaké cestování preferujete?
Veřejnou dopravou
12,8 %
Vlastním autem
64,1 %
Vždy záleží na okolnostech
23,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 2516 čtenářů.

Zdroj: https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6677587, https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-ceny-paliv-v-cesku-stoupaji-natural-i-nafta-zdrazili-o-nekolik-haleru-255177, Mapy.cz, Idos.cz

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz