Článek
Je řada aut, která jsou dostupná jak ve spalovací, tak i ve elektrické verzi. A právě tyto vozy mohou jasně ukázat, jaké konkrétní rozdíly jsou v cenách. Není novinkou, že elektromobily jsou oproti spalovací konfiguraci dražší. A právě vyšší cena je pro mnoho lidí překážkou. Zcela logickou překážkou, protože proč by si někdo kupoval dobrovolně něco, co je dražší?
Žádná ekologie
Mám ve svém okolí řadu příznivců elektromobility. Někteří elektromobil i vlastní. A od nikoho z nich jsem neslyšel, že by si ho koupil kvůli ekologii. Ta je všem volná. Hlavním důvodem jsou především jízdní vlastnosti a často i nižší náklady na jeden ujetý kilometr. Maximálně se v souvislosti s elektromobilem zmíní lokální emise. A ty nelze rozporovat. Jít vedle kolony elektromobilů je prostě příjemnější, než jít vedle kolony nafťáků a benziňáků.
Srovnají se ceny?
V případě pořízení elektromobilu je prostě potřeba sáhnout do peněženky hlouběji než v případě koupě stejné spalovací verze. Tento rozdíl lze ale určitým způsobem smáznou. Přece jenom, u elektromobilu se dá ušetřit na servisních prohlídkách (výměny olejů, brzdy…) a také na nákladech na jeden ujetý kilometr. V praxi by byl ale potřeba opravdu znatelný kilometrový nájezd, aby se rozdíl snížil na minimum. Ale velký nájezd znamená nutnost být stále na cestách. A bude v takovém případě elektromobil vyhovovat? Asi moc ne.
Tak trhu trochu pomůžeme
Když něco nejde samo, tak tomu prostě trochu pomůžeme. V případě elektromobilů třeba dotací, která pomůže snížit jejich cenu. U té aktuálně vypsané je možné získat „od státu“ částku až 200 tisíc korun na jedno elektrické auto. No, najednou už ten cenový rozdíl není až tak hrozný. A podpořit prodej těch ekologicky dokonalých aut můžou i samotné automobilky. Tím, že začnou cenu spalováků šponovat nahoru. A nejednou to nebudou stovky tisíc v rozdílu ceny, ale maximálně desítky tisíc. A tady už lze mluvit o tom, že úsporou na nákladech se ceny srovnají a elektrické auto se může začít vyplácet.
Je to správná cesta?
Samozřejmě, že to správná cesta není. Ale na druhou stranu, není ani neobvyklá. Ve světě obchodů je to běžná praxe. Pokud potřebujete získat odbyt pro dražší výrobek, který se neprodává, logicky zdražíte ten levnější. Cenový rozdíl už nebude tak markantní a zákazník získá pocit, že to dražší se mu najednou mnohem více vyplatí. A že nákupem neprohloupil. A že to křiví trh? To je ve chvíli, kdy jsou dotace všude kolem nás, už úplně jedno.