Článek
Kdo má největší právo na to, kritizovat špatné jídlo? Ten, který sám umí vařit a zná veškeré úsilí, které za přípravou stojí, nebo naopak ten, který doslova spálí i čaj? Jistě jste si doposud mysleli, že ten první, ten, který ovládá kuchařské řemeslo. Ale ono je to jinak. Nárok na kritiku jídla má primárně ten, co doma nikdy nezapnul sporák.
Stalo se vám někdy…
I když si umíte uvařit, určitě jste někdy zašli do restaurace na oběd nebo večeři, objednali si asijské jídlo, pizzu, nebo něco jiného. Čas od času každý člověk využije toho, aby za něj uvařil někdo jiný. Často potom porovnává, jak jídlo chutná s jeho domácí kuchyní. A protože ví, že uvařit dobrý pokrm není vždy jednoduché, je často až extrémně tolerantní k tomu, když výsledek není takový, jaký očekával. Ale toleruje to, chápe, že ne vždy se něco povede. A to je špatně.
U někoho je to standard
Zatímco ten, kdo umí vařit, si jídlo objednává sporadicky, jiná situace nastane u toho, kdo vařit neumí. Ten je neustále odkázaný na druhé. Na restaurace, bistra, rozvážkové služby. Vše, co během dne jí, nepřipravil on, ale někdo jiný. A proto má v tu chvíli největší právo na to, kritizovat špatné jídlo. Má totiž porovnání, takové, jaké domácí kuchař nikdy mít nebude.
Jak to, že to jde?
Jak je možné, že maso ve školní jídelně je tuhé, když kantýna u nás ve firmě vaří podobný počet jídel a s masem problém není. Jak je možné, že pizza není dostatečně křupavá, když v jiné pizzerii tento problém nemají. Proč je jídlo dovezeno studené, když z jiných podniků sídlících dále, dokáže přijít skoro horké? Proč někde má i hodinu po doručení jídlo dobrou konzistenci, zatímco odjinud je zralé jen na vylití do záchodu?
Má porovnání
Ano, člověk, který doma nikdy nevařil a vždy byl odkázán jen na ostatní, má jedinečnou možnost porovnání. To bude domácímu kuchaři vždy chybět. Pokud vidí, že jinde je jídlo v pořádku, zatímco to jeho aktuální není, je to jedinou věcí. Šlendriánem a neschopností daného kuchaře. Protože když stejné jídlo někdo dokáže jinde udělat bez problémů, je logické, že stejnou kvalitu chceme všude.
Myslete na to
Až někdy dostanete špatné jídlo, myslete na to. A nebojte se ho reklamovat. Pokud jste někdy měli srovnatelný pokrm v lepší kvalitě, znamená to jenom to, že kuchař, který uvařil to současné, je neschopný. Nebojte se mu to říct, vždyť je to člověk, který vám vědomě naservíroval hnus, doufajíc že ho mlčky, bez protestu sníte!