Článek
Doba, kdy byly interiéry aut plné tlačítek, je dávno pryč. Dnes, když nahlédneme do interiéru moderního auta, zaujme designová čistota. A středobod ovládání, v podobě displeje infotainmentu. Občas nějaké to tlačítko na volantu, někdy možná mechanické ovládání klimatizace a tím to končí. Je to správně? Samozřejmě, že ano. Tlačítka jsou zbytečná.
Ano, mají své výhody
Mechanická tlačítka své výhody samozřejmě mají. Kdo takové auto ještě vlastní, najde daný ovladač i poslepu. Může se stále věnovat řízení, sledovat provoz před sebou a rukou jednoduše nahmatá a aktivuje to, co potřebuje. U dotykových displejů je to skutečně složitější, tam už nelze jít naslepo, jenom po hmatu. Displej je třeba sledovat a stisknout to, co je potřeba. Téhle argumentaci není co vyčíst, je pravdivá.
Opravdu je potřebujeme?
Otázka ale nestojí na tom, co je jednodušší. Otázkou je, jestli ty tlačítka během jízdy opravdu potřebujeme? Jestli skutečně půl cesty z bodu A do bodu B děláme to, že ve voze aktivujeme nebo deaktivujeme různé funkce. A odpověď je jasná. Ne, nepotřebujeme je. Možná pár funkcí auta chceme aktivovat nebo deaktivovat hned po usednutí, po nastartování. To nám je ale úplně jedno, jestli to děláme mechanickým tlačítkem, nebo skrz dotykový displej. Auto ještě není v pohybu, takže k žádnému ohrožení bezpečnosti nedochází.
Co vše za jízdy mačkáte?
Sednu si do auta, zapnu pás, nastartuji. Zařadím na voliči převodovky „D“, pouštím brzdu a vyrážím. Klimatizace je nastavena od minulé jízdy na vyhovující teplotu, rádio hraje. Světlomety se rozsvěcí samy, s ohledem na počasí. Jízdní režim je v paměti od minulé jízdy. Sedadlo je taktéž nastaveno do vyhovující polohy.
Vyjíždím, ujel jsem jeden kilometr, deset kilometrů. V autě už sedím desítky minut, za sebou desítky kilometrů a pořád nepřišla ta potřeba hledat nějaká tlačítka nebo funkce. Auto jede, rádio hraje, klimatizace udržuje teplotu, světla svítí. Co víc během mé cesty potřebuji? Nic, absolutně nic. Dojíždím do cíle, řadím „P“, zhasínám motor. Vystupuji, zamykám, odcházím. Během celé cesty jsem neměl potřebu použít ani jedno jediné tlačítko.
Dokážu pochopit, že někdo si možná před jízdou nastaví jízdní režim, nebo si vypne start / stop systém. Ale obojí je věc, která se realizuje hned po usednutí a nastartování. Před jízdou. Dále už není důvod cokoliv měnit. Už nejezdíme v autech s manuální klimatizací, kde bylo doslova nemožné udržet v autě optimální teplotu. Už nejezdíme v autech, kde je třeba řešit sytič, stejně jako nejezdíme v závodních monopostech, kde je třeba s každým kilometrem upravovat nastavení auta.