Článek
Písek ze Sahary krátkodobě ovlivnil naše životy. Na některých místech jeho množství vedlo až k vyhlašování smogových situací. Prach, který na nás dopadal z nebes, byl viditelný třeba na našich autech i dalších větších plochách. Podle meteorologů bylo takové množství ojedinělým jevem. Dříve se totiž daný prach obvykle pohyboval ve vyšších vrstvách atmosféry. Nyní ve větším množstvím spadl až na zem.
Kolik ho bylo?
Nebyla to jenom Česká republika, kam se písek ze Sahary dostal. Problémy hlásily i jiné země. Třeba Německo, Švýcarsko, nebo také Slovensko. Od našich východních sousedů také přichází informace, že množství spadaného saharského prachu na jeden metr čtverečný, má být v množství 1 až 20 gramů. Švýcaři mají spočítáno, že na jejich zemi spadlo 180 000 tun saharského prachu.
Beru v úvahu, že u nás se čísla až tak nerozcházela, a i tady na jeden metr čtverečný dopadlo 1 až 20 gramů saharského prachu. Budu se držet opravdu té nejnižší hodnoty, tedy 1 gramu. Ať se nám to dobře počítá. Rozloha České republiky je 78 867 km², tedy, pokud na jeden čtverečný metr spadl jeden gram, tak na celou zemi spadlo celkem 78 867 tun saharského písku.
Kdo ho sypal?
Podle konspirátorů to nebyl písek ze Sahary, ale něco, co na nás sypaly letadla. Tím aktuálně největším a nejnovějším letadlem je Boeing 747-8, který ve své cargo verzi dokáže uvézt až 140 tun nákladu.
Zpět k množství písku, které na nás dopadlo. Bylo to 78 867 tun. Jednoduchou matematikou se dopočítáme toho, že na vysypání takhle ohromného nákladu na celou Českou republiku, by bylo potřeba 563 takových letadel. Prach padal dva dny, takže do vzduchu by muselo přes 280 letadel denně.
Jen pro představu, největší české letiště, tedy Letiště Václava Havla Praha, má denně kolem 400 pohybů letadel. To znamená, že k tomuto letovému provozu by se denně přidalo dalších 560 pohybů letadel (jeden pohyb letadla = vzlet nebo přistání). Ano, máme samozřejmě i jiná letiště. Třeba Brno, které je tak vytížené, že denně odletí a přiletí zhruba jen tři letadla. To znamená do deseti pohybů „osobních“ letadel denně. Na podobná čísla se dostává i Ostrava. Pardubice, ty mají denně jen jednotky pohybů.
Je to reálné?
Od začátku počítám s tím, že na jeden metr spadl pouze gram saharského písku. Už s těmito hodnotami to vychází na z letadel vysypaných skoro 79 tisíc tun písku, během dvou dní. Denně by ho muselo vysypat 280 těch aktuálně kapacitně největších letadel. Ale jsou i jiná letadla. Jiný Boeing 737 však může mít kapacitu o poznání menší. Verze 737-300 ji má poloviční. To by najednou znamenalo ne 280, ale denně 560 letadel. Nebo verze 737-100, která pojme jenom necelých 30 tun. To by denně znamenalo 1 300 letadel.
Opravdu jste přesvědčeni, že by bylo něco takového reálné a někdo na nás z letadel něco sype? A jestli vám přijde nemožné, že sem vítr dokáže přivát skoro 80 tisíc tun písku, uvědomte si, že v průměrném mraku je 500 tun vody.