Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Proč už není na autech označení motorizací? Protože by se jim každý smál

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Freepik

Pamatujete dřívější auta, která měla na zádi také označení motoru, který je pod kapotou? U současných aut tohle nenajdete. Důvod je logický. Bylo by to směšné.

Článek

Projděte se po parkovišti a podívejte se na auta. Na jejich zádě a jejich označení. U starších aut najdete logo automobilky, název modelu a obvykle také označení motorizace, která se nachází pod kapotou. Když se ale podíváte na nějaké novější auto, najdete tam obvykle pouze logo automobilky a název modelu. Po informacích o motorizaci ani stopa. Proč? Důvod je zcela pochopitelný.

Benefity starších aut

Do kategorie starších aut řadím ty, které se vyráběly ještě v době, kdo slovo downsizing nikdo neznal. Tohle označení je určitým synonymem pro boj s emisemi, ve směru snižování objemu samotných motorů, používaných v autech. Úvahy o tom, že takový motor je mnohem méně výkonný, přitom jeho spotřeba je stejná nebo dokonce vyšší než něco pořádného, ponechme raději stranou. V tom bychom žádnou logiku nenašli.

Krásná čísla

Projděte se kolem zádí starších aut a na víku zavazadelníku uvidíte ta krásná označení. I na úplně běžných, v podstatě rodinných autech, nejdete zajímavé informace. V zadních partiích vozu se nádherně vyjímají označení, jako V6, 2.0, nebo také 3.0. Ano, dříve bylo úplně normální, že v běžných autech byly dvoulitry, třílitry, nebo také šestiválce. A podle toho takové auto i jelo, či bylo slyšet.

A dnes?

Trend downsizingu vrcholí a automobilky se snaží vyhovět stále přísnějším emisním limitům. A to tak, že snižují objemy svých motorů. Ve vozech, klidně i tech rodinných, tak můžeme najít tříválcové motorizace, jejichž objem je klidně litrový, nebo i menší.

A teď si představte, že by automobilka tohle vítězoslavně umístila na své auta. Kde by bylo hrdě napsáno V3, nebo třeba 1.0, v trochu lepším případě 1.2. A tohle je dnes realita automobilového trhu. Nikdo by si takový motor dobrovolně nekoupil, ale nemá jinou možnost. A jsem přesvědčen, že kdo by měl tohle označení na kapotě, hned po příjezdu ze salonu by ho radši seškrábal.

Mizí i zkratky

Nejenom, že pomalu mizí i označení objemu motoru, nebo počtu válců. Postupně mizí i samotné zkratky motorů. Taktéž z důvodu, že je to pro mnohé potupa. A tak je velmi pravděpodobné, že i známé zkratky jako TDI, MPi, TSI, HTP, CRDi, DCi, JTD, TDCi a další, postupně zmizí v zapomnění. A až budete chtít vědět, jakou motorizaci má daný vůz pod kontrolou, budete si muset poznamenat jeho VIN, nebo se zeptat majitele.

Anketa

Chybí vám v autech pořádné motory?
Ano, chybí
87,2 %
Ne, nechybí
6,5 %
Je mi to jedno
6,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 383 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz