Hlavní obsah
Cestování

Nejznámější pražská kaple, kde se psaly dějiny

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Wikimedia Commons

Betlémská kaple na rytině J. D. Hubera z 18. století

Tato kaple je velký unikát. Nejenže v ní vzplanul boj za pravdu v podání Mistra Jana Husa, ale zároveň byla jako jeden z mála svatostánků u nás plně obnovena za komunistického režimu.

Článek

Vše to začalo jednoho sobotního odpoledne. Na domluvenou schůzku jsem jako vždy vyrazil o něco dříve, ale dle všeho to bylo až příliš moc brzy. Když ke mně tato informace doputovala, byl jsem již na Karlově náměstí.  V tu chvíli mi hlavou proběhla myšlenka, co bych mohl udělat s volným časem. Byl by velká ostuda ho nevyužít, a tak jsem se vydal do Betlémské kaple, ve které jsem nikdy předtím nebyl.

Po pár minutách chůze z Karlova náměstí jsem ke kapli dorazil, a poté si naplno vychutnával pohled na bílou fasádu kaple, která v jasném slunečním světle doslova zářila. Okolo této kaple jsem v životě prošel mnohokrát, dokonce jsem zde byl i na krásné vánoční výstavě betlémů. Což mě přivádí k úvaze, že dodnes nechápu, proč mi trvalo tolik let, než jsem se vydal dovnitř a konečně si prohlédl prostory, ve kterých působil samotný Mistr Jan Hus.

Foto: Vito K

Zde je zachycena část majestátnosti kaple s novými varhanami

Po vstupu do obrovského prostoru kaple vám místní průvodkyně poví pár slov o největších zajímavostech z její historie. Zbytek informací si můžete přečíst z natištěných letáků, které jsou k dispozici v nejrůznějších jazycích. Já měl velké štěstí, že jsem kapli navštívil ještě v době covidové, takže v sále byla jen menší skupinka cizinců. Díky tomu jsem měl možnost si naplno vychutnat majestátnost tohoto rozlehlého prostoru.

Z původních zdí se dochovala pouze torza tří ze čtyř. Zbytky zdí přežily i stavbu třípodlažního činžovního domu, který na místě rozbořené kaple vzniknul v letech 1836–1837. Dnes můžeme vidět zdi opět všechny čtyři takřka v původní podobě. Jsou na nich kresby korespondující s husitskou dobou. K obnovení kaple došlo počátkem padesátých let. Komunistická strana si vybrala husitství za vzor boje lidu proti mocným, a tak si na rekonstrukci dala opravdu záležet. To ale neznamená, že se soudruzi nevyhnuli jedné zásadní chybě. V průčelí kaple bylo původně oken šest, ale oni jich tam vsadili pouze pět.

Foto: Vito K

Jedno okno se soudruhům při rekonstrukci kaple někam zatoulalo

Doporučuji si prohlédnout každý detail kaple, která dnes slouží primárně jako koncertní síň. Věřím, že díky její rozlehlosti v ní bude úžasná akustika. Třeba se sem někdy v budoucnu na nějaký ten koncert vydám, to ukáže čas. Za pozornost samozřejmě stojí i kazatelna, která stojí v místech, ze kterých Mistr Jan k českému lidu promlouval o pravdě a nedostatcích tehdejší církve.

Rozhodně nesmím zapomenout zmínit nové píšťalové varhany. Ty byly do kaple instalovány v roce 2021 a vyrobil je renomovaný varhanář Vladimír Šlajch. V době mé návštěvy zde byla expozice o výrobě zmíněných varhan. Byl jsem moc rád, že krom pohledu na ně jsem se také mohl něco o tomto úchvatném nástroji a jeho výrobě dozvědět.

Foto: Vito K

Jak jste si na fotografii již jistě přečetli, právě toto bývalo bydliště Mistra Jana

Součástí prohlídky vás čeká ještě výstup do prvního patra v prostorách přilehlých ke kapli. Právě v nich bydlel mistr Jan Hus, který na počátku 15. století ve svých kázáních tvrdě vystupoval proti tehdejšímu fungování katolické církve. O tom, jak dopadl, jistě víte. Nicméně i v těchto prostorách je zajímavá expozice o jeho životě a tehdejší době. Tu jsem já osobně prolétl poměrně rychle. Zajímavější byl ten pocit octnout se v místnosti, ve které bydlel.

Právě zde na mě teprve dolehla celá historie spjatá s touto kaplí. Jsem moc rád, že se mi povedlo navštívit Betlémskou kapli. Každý nový zážitek se počítá. Navíc se konečně nemusím cítit zahanben tím, že jsem v tomto historicky velmi důležitém místě nikdy nebyl.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz