Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Tabákové společnosti i přes zákaz stále do týmů Formule 1 pumpují peníze

Foto: amandes, pixabay.com, volné dílo

Marlboro dlouhé roky zákaz na monopostech Ferrari obcházelo zobrazením čárkového kódu připomínajícího jejich logo.

Na první pohled by se mohlo zdát, že společnosti vyrábějící cigarety ze světa královny motorsportu zmizely, jenže skutečnost je trochu jiná.

Článek

Loňská sezóna Formule 1 je již dávnou minulostí. Pro titul v poháru jezdců si v Las Vegas dojel Max Verstappen a uzmul tak osmý jezdecký titul pro závodní stáj, kterou téměř 20 let provozuje a samozřejmě platí výrobce energetických nápojů Red Bull. Jejich červeného býka jsme měli poprvé možnost spatřit na monopostech Sauber C14 v roce 1995. Partnerství vydrželo až do konce sezóny 2004, než se limonádový gigant rozhodl provozovat vlastní stáj. Jako třešničku na dortu o rok později přihodil ještě druhý tým, jenž za roky existence několikrát změnil název a víceméně slouží jako hledač adeptů na mistrovský titul pro hlavní tým.

Vítězství v poháru konstruktérů se letos po dlouhých 26 letech dočkal tým McLaren. Naposledy se o podobný úspěch postarala dvojice Mika Häkinnen a David Coulthard, kteří tehdy hájili barvy týmu, který se kvůli tabákovým sponzorům na dlouhé dekády vzdal pro něj tradiční oranžové barvy na svých monopostech. Nicméně i přes návrat této barvy jsme na vozech McLaren měli opět možnost shlédnout reklamní nápis Velo. Loni byl viditelný na bezpečnostní konstrukci Halo během každého záběru zaměřeného na kokpit závodního jezdce. Nutno dodat, že společnost Velo vyrábí nikotinové sáčky a spadá do portfolia tabákového giganta British American Tobacco.

Tato společnost tým z britského Wokingu sponzoruje již od roku 2019. Než legislativa Evropské unie, potažmo automobilové federace FIA přitvrdila, tak monoposty McLaren propagovaly různé technologie e-cigaret jako jsou značky Vuse a Vype. Tabákové dolary jsou ve Formuli 1 zakořeněny podstatně hlouběji, jelikož společnost BAT svého času bez výrazných úspěchů dokonce provozovala vlastní tým, když za 30 miliónů USD před sezónou 1998 odkoupila licenci od legendární stáje Tyrell. V barvách týmu propagujícího cigarety Lucky Strike dokonce několik let startoval i kanadský šampion královny motorsportu Jacques Villeneuve.

Foto: Nat Lockwood, flikcr.com, volné dílo

Společnost British American Tobacco provozovala vlastní tým, za který několik let závodil i mistr světa F1 Jacques Villeneuve.

Ten mistrovský titul získal v roce 1997 díky stáji Williams sponzorované značkou cigaret Rothmans, která pro následující rok vyměnila hlavního sponzora za společnost Winfield, jež taktéž patří do portfolia British American Tobacco. Shrnuto, podtrženo tabákové dolary stejné společnosti jeho kariéru doprovázely po dobu osmi let, což nebylo v případě mnoha závodníků nic neobvyklého. O zatím poslední závodnický titul podpořený tabákovými dolary se v roce 2007 i přes zákaz reklamy na cigarety ve Formuli 1 z předchozího roku postaral finský závodník proslulý svou tichostí v paddocku, jímž samozřejmě byl Kimi Raikönnen v monopostu Ferrari.

Automobilová federace FIA nejprve pod nátlakem Evropské unie po příchodu nového tisíciletí svolila k omezení tabákové reklamy. Posléze ji dokonce v roce 2001 s ohledem na to, že automobilové závody jsou sportovním odvětvím, zakázala. Nicméně federace svůj zákaz v roce 2003 odvolala a definitivně ho přijala až v roce 2006, jelikož od Evropské unie a WHO dostala konečný termín. S ním si stáj z italského Maranella nedělala starosti. Možnost propagovat cigarety Marlboro obcházela tím, že logo typické pro tuto společnost na svém monopostu zobrazovala v podobě bílého čárkového kódu na zadním křídle a krytu motoru až do sezóny 2010.

Tehdy byl tým Ferrari automobilovou federací prošetřován a donucen logo odstranit, což tehdejší šéf týmu Stefano Domenicali označil za nesmysl. Vzhledem k tomu, že Italové mají úplně jiný přístup k pravidlům, tak se dolarů od tabákového giganta Philip Morris nevzdali. Navíc se v rámci svého boje o peníze postupem let připravili na druhé jednání. Mezitím se tým British American Racing před inkriminovaným rokem 2006 vzdal provozování týmu a přenechal ho automobilce Honda. Společnost BAT se snažila zákaz tabákové reklamy obcházet zobrazením červeného kruhu připomínající logo cigaret Lucky Strike, ale nakonec se spolupráce s Hondou vzdala.

Foto: Wikimedia Commons, volné dílo

British American Tobacco obcházelo zákaz reklamy na tabákové výrobky zobrazením barevných kruhů připomínající logo cigaret Lucky Strike.

Týmy Formule 1 byly donuceny hledat přísun peněz z jiných odvětví, a kromě gigantů vyrábějících energetické nápoje, kterými jsou Red Bull a Monster se nejvíce osvědčily společnosti věnující se technologickým firmám v oblasti IT. McLaren se v roce 2018 propojil se společností DELL, jež mu dodává technologická a softwarová řešení. Navíc si o čtyři roky později do týmu přizval dalšího giganta Google, jehož operační systém Android nejen propaguje, ale zároveň využívá. O největší zásah do zbarvení monopostů se postaral prohlížeč Chrome, jehož čtyřbarevné logo se během každé Grand Prix na discích kol monopostů točí již třetím rokem.

Ve stejném roce se k rodině McLarenu přidala ještě společnost Cisco, která je jedním z lídrů IT technologií a sítí. Celkově se přísun peněz do týmu pod vedením Zaka Browna zčtyřnásobil a dosáhl částky přes 100 miliónů eur. Stejnou enormní sumu platí stáji Red Bull softwarová firma Oracle a v loňském dubnu Ferrari za stejné peníze dovolilo technologickému dovolilo společnosti HP nasadit své modré logo na tradičně rudé monoposty. Italská stáj jej nechala nalepit na kryt motoru, na kterém jsme na přelomu milénia mohli vidět logo cigaret Marlboro a při svém druhém jednání s obcházením zákazu reklamy na tabákové společnosti zobrazením písmen MW.

Poprvé se na krytu motoru pod sebou černá písmena MW objevila během Velké ceny Japonska roku 2018 a hned si reklamní logo získalo pozornost. Slogan Mission Winnow, na který odkazovalo, přišel od společnosti Philip Morris. Proti logu se okamžitě ohradila zdravotnická organizace WHO, což tabákového giganta nerozhodilo. Tehdejší prezidenta Ferrari Louis C. Camilleriho, který mimochodem byl zároveň předsedou společnosti Philip Morris, celou věc okomentoval v tom stylu, že nově vzniklá společnost nemá s tabákem nic společného. Ba naopak by měla zaštítit novou strategii přechodu uživatelů na elektronické výrobky obsahující nikotin.

Foto: Wikimedia Commons, volné dílo

Zelené logo MW na monopostech Ferrari mezi lety 2020 a 2021 doslova svítilo.

Před začátkem následující sezóny před Velkou cenou Austrálie muselo Ferrari nápis MW ze svých monopostů odstranit a zároveň se Mission Winnow vytratilo i z oficiálního názvu stáje. O nové reklamní propojení Philip Morris a týmu Scuderia Ferrari se totiž začalo zajímat Australské ministerstvo zdravotnictví a péče o seniory ve spojení s Viktoriánským ministerstvem zdravotnictví a sociálních služeb. Nicméně během závodu v Ázerbájdžánu na konci dubna bylo logo zpátky. Vzhledem k jeho umístění na voze a nápisu Mission Winnow na kombinézách pilotů a zadním křídle vozů si ho mnoho lidí spojovalo s cigaretami Marlboro, což vzneslo značnou vlnu kritiky.

Provozní ředitel společnosti Philip Morris Jacek Olczak jakoukoliv podobnost mezi logy obou značek dementoval a na adresu kritiků vzkázal, ať si zajdou k lekáři. Nakonec se tým Ferrari pod nátlakem rozhodnul reklamu odkazující na Mission Winnow ze svých monopostů stáhnout. Ve stejném roce byl i tým McLaren donucen stáhnout reklamní kampaň British American Tobacco s názvem „A Better Tomorrow“, jež měla taktéž propagovat přechod lidí z klasických cigaret na elektronické produkty. Zatímco McLaren se v následujících letech rozhodl, jak už jsme si řekli, propagovat netabákový produkt s názvem Velo, tak Ferrari se loga MW nevzdalo.

Foto: freemalaysiatoday, volné dílo

McLaren na svých monopostech propagoval elektronické cigarety z portfolia BAT s názvem Vuse.

Byl to právě bývalý šéf italské Scuderie Jean Todt, který jakožto prezident automobilové federace FIA na základě vyhlášky zdravotnické organizace WHO v roce 2019 potvrdil další z řady zákazů tabákové reklamy v tomto motorsportu. V každém případě se Ferrari vzhledem k probíhající pandemii covidu a omezenému závodnímu kalendáři sezóny 2020 rozhodlo v propagaci Mission Winnow pokračovat. Logo WM se na vozech Ferrari během závodů objevovalo v zemích, jejichž legislativa neomezovala tabákovou reklamu. Tato strategie pokračovala i v následujícím roce, jen se logo bylo pro změnu zelené, díky čemuž na rudých monopostech doslova svítilo.

Todt obcházení zákazu po dobu, kdy vedl automobilovou federaci, toleroval. Vzhledem k tomu, že pod jeho vedením získal legendární Michael Schumacher celkem pět mistrovských titulů v řadě a stáj Ferrari vybojovala celkem osm titulů v poháru konstruktérů, se není čemu divit. Navíc má značka se vzpínajícím se černým koníkem na svém emblému ve světě královny motorsportu výsostné postavení. Nicméně pro rok 2022 se reklama odkazující na Mission Winnow z vozů italského týmu navždy vytratila. Zřejmě to bylo zapříčiněno tím, že 17. prosince 2021 na postu prezidenta FIA Jeana Todta nahradil Mohamed Ben Sulayem.

Ačkoliv se tabákové společnosti snaží vymýšlet nové strategie, aby si vzhledem k osvětě zdravotnických organizací udržely své renomé, tak jsou na oko neustále perzekuovány. Tabákový gigant Philip Morris je dodnes významným partnerem týmu Scuderia Ferrari. Dle výpočtů webového portálu gpfans.com v rámci sponzorství tohoto závodního týmu i přes všechny zákazy utratil mezi lety 2010 a 2020 625 miliard amerických dolarů. Celková částka, kterou PMI a BAT včetně dalších méně významných hráčů na tabákovém trhu vynaložili od roku 2019 do roku 2021, se dle výpočtů stejného webu rovná částce 4 a půl miliardy USD.

Foto: Wikimedia Commons, volné dílo

Zdravotnické organizace donutily Formuli 1 prosadit mnoho zákazů tabákové reklamy, ačkoliv je tým Sauber dodnes sponzorován online casinem Stake.

Tato enormní suma vyrovnala v rámci sponzorství tabákových firem rok 2006, který měl definitivně cigaretový průmysl oddělit od světa automobilových a potažmo motocyklových závodů. Dnes se na první pohled může zdát, že je vyhráno. Moto GP se k reklamě na tabákové výroby staví stejně jako dnešní svět Formule 1. Bohužel se i přes mnohokrát zmiňovanou propagaci zdravé budoucnosti lidstva nic zásadního nezměnilo, jelikož nové elektronické produkty rozhodně neřeší závislost na nikotinu. Nemluvě o společnosti Stake, jež je hlavním sponzorem týmu Sauber, který jejím prostřednictvím zcela bez omezení podporuje další závažnou závislost, jíž zcela bez pochyby gamblerství je.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Philip Morris International (PMI)
Kimi Räikkönen

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz