Hlavní obsah

Rekordy letošní F1: od Hulkova vysněného pódia po Verstappenovu rychlostní bombu

Foto: Wikimedia Commons, volné dílo

Neuvěřitelných 239 startů trvalo závodníkovi přezdívanému Hulk, aby si dojel pro své první umístění na „bedně“

V průběhu souboje o mistrovský titul v královně motorsportu se toho v letošním ročníku z pohledu zápisu v historických tabulkách odehrálo celkem dost a mnohem více je stále ještě v hře.

Článek

O letošní první historický „zářez“ do dějin Formule 1 se postaral Nico Hülkenberg po dojetí propršené Velké ceny Velké Británie, když získal své první pódiové umístění v kariéře. Tento počin mu zabral dlouhých 239 startů v závodech. Trvalo to celých 15 let od jeho prvního startu v F1 a není se čemu divit, jelikož tento 38 letý veterán během své kariéry jezdil s monoposty týmů, jež vždy patřily spíš do středu závodního pole. Každopádně Hulk, jak je Nicovi přezdíváno, rozhodně nepatří mezi jezdce, který by svého času nemohl s lepším vozem dosáhnout i na vítězství.

Před vstupem do královny motorsportu zvládnul v roce 2008 vyhrát evropskou sérii Formule 3 a o rok později další juniorský šampionát GP2. Pro nejvýraznější úspěch své závodnické kariéry si Nico dojel s vozem Porsche 919 v roce 2015, když s dalšími dvěma kopiloty zvítězil v nejznámějším vytrvalostním závodem 24 hodin v Le Mans. Na letošním startovním roštu Formule 1 se tímto úspěchem řadí po bok dvojnásobného mistra světa Fernanda Alonsa, jenž v Le Mans zvítězil dokonce dvakrát, a to v roce 2018 a 2019, když si od královské disciplíny dával pauzu.

Foto: Wikimedia Commons, volné dílo

Nico Hülkenberg si v roce 2015 se dvěma kopiloty dojel pro vítězství ve vytrvalostním závodě v Le Mans

Sledovat radost lidí z týmu Sauber včetně Nicovi rozvášněné dcerky bylo velice dojemné a on sám si určitě v tu chvíli připadal jako vítěz. Dokonce si před vstupem na pódium odložil helmu na místo, jež je vyhrazeno vítězi. Bohužel tento historický počin bude zřejmě posledním pódiem pro původně švýcarský tým, ze kterého se v příští sezóně stane tovární tým pod vedením automobilky Audi. Nicméně Hulk v tabulce jezdců s nejvyšším počtem startů v závodech před získáním prvního pódia v kariéře, nahradil Carlose Sainze, kterému se to povedlo po odstartování do 101. Velké ceny.

Po posledním závodě v Ázerbájdžánu si zmíněný Carlos dojel pro své první pódiové umístění po té, co uvolnil místo v týmu Ferrari Lewisi Hamiltonovi a přesedlal do monopostu stáje Williams. Trvalo to dlouhých 17 startů, ale nakonec se „bedna“ konečně povedla a Carlos svůj pocit z výsledku popsal, že si dojel pro nejlepší třetí místo své kariéry. Letošní ročník Formule 1 je značně bohatý na první pódiová umístění. Krom již zmíněných si dokončit závod jako třetí vyzkoušel mladíček Kimi Antonelli v Kanadě a v Nizozemí ho následoval další nováček Isack Hadjar.

Trápící se sedminásobný šampion Lewis Hamilton se i přes vítězství ve sprintovém závodě v Číně na pódium v plnohodnotné Velké ceně zatím od svého přestupu do Ferrari zatím nepodíval. Ačkoliv došlo k jistému zlepšení, tak v letošním roce dosáhl třikrát nejvýše na čtvrté místo. Při posledním dosažením ¨bramborové¨ medaile ho za sebou ve Velké Británii udržel již několikrát zmíněný Nico Hülkenberg. Pokud Lewis nedojede na třetím místě ani v následujících třech závodech, tak překoná smolnou bilanci Didiera Pironiho, jenž se svého prvního pódia s monopostem Ferrari dočkal až po 19. odjeté Velké ceně.

Foto: Wikimedia Commons, volné dílo

Didier Pironi se v týmu Ferrari trápil a titul mistra světa se kvůli zranění, jež ukončilo jeho kariéru, v roce 1982 bohužel nedočkal

Zatímco se piloti v týmu Ferrari trápí, tak tým McLaren je doslova na koni. O mistrovský titul v poháru konstruktérů je letos těžko někdo připraví a navíc pokud si udrží formu z letních závodů, tak překoná rekord Red Bullu v počtu získaných bodů. Od změny pravidel v roce 2010, kdy se za vítězství v závodu začalo udělovat 25 bodů, se největší o bodový příděl v poháru konstruktérů za rok 2023 postarali Max Verstappen a Sergio Peréz s 860 body. Magická hranice 1000 bodů sice letos už nemůže padnout, ale i tak tým z Wokingu může ¨zuřící býky¨ překonat.

U McLarenu ještě zůstaneme, jelikož v letošní sezóně Lando Norris během Velké ceny Maďarska získal rekordní 200. vítězství pro tento tým, jež je aktuálně stále v historických tabulkách v bezpečí na druhém místě za vzpínajícím se koníkem z Maranella. Monoposty Ferrari posbíraly od prvního odjetého ročníku 248 vítězství oproti v současné době 201 vyhraných závodů McLarenu, který do světa královny motorsportu vstoupil až v roce 1966. Dovolím si poznamenat, že procentuálně na počet odjetých Velkých cen je na tom britský tým v počtu vítězství podstatně lépe.

Foto: Wikimedia Commons, volné dílo

Max Verstappen se svým monpostem RB 21 doslova letěl

O poslední zajímavý rekord se nepostaral nikdo jiný, než Max Verstappen. Během kvalifikace na italské trati v Monze dosáhl doposud nejvyšší průměrné rychlosti během kvalifikačního kola. Jeho Red Bull RB 21 téměř letěl rychlostí 264.682 Km/h a není tak divu, že si s takto rychlým monopostem dojel pro vítězství a formu potvrdil teď i v Ázerbajdžánu, když získal již svůj šestý Grand Slam v kariéře, čímž dorovnal na druhé pozici v této statistice Lewise Hamiltona a před nimi je už jen skotský šampion ze 60. let Jim Clark s 8 Grand Slamy.

Do konce letošního ročníku zbývá již pouhých sedm závodů, a ač to na první pohled nevypadá, tak se toho stát může ještě dost. S největší pravděpodobností letos svůj první kariérní titul mistra světa získá jeden z jezdců McLarenu. I když z povzdálí stále číhá Max Verstappen, který ještě má teoretickou možnost urvat pátý titul v řadě a dorovnat legendárního Michaela Schumachera. Jemu se stejný počin povedl mezi lety 2000 až 2004. V honbě za titulem, nás tedy ještě určitě čeká zajímavá podívaná i pokud se vašemu oblíbenému jezdci letos zrovna nedaří.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz