Hlavní obsah
Nakupování

Black Friday a minus 50 % - jak je to se slevami?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Předvánoční čas je pro mnohé z nás časem nákupů. Jak se nenechat napálit obchodníkem? Jak je to se slevami?

Článek

V předvánočním čase se mnoho z nás věnuje obíhání obchodů a surfování po internetu. Sháníme dárky pro naši rodinu, přátelé a známé. Snažíme se sehnat ideální variantu v poměru kvalita cena. Často nás lákají barevné cedule a nápisy typu „Black Friday“, „Totální výprodej“ nebo „- 50 %“. Zlevňování zboží má ale také svá pravidla.

Hodně z nás se domnívá, že obchodník těsně před slevou na pár dní silně navýší cenu daného zboží a následně z této ceny udělá slevu takovou, aby se vlastně dostal na původní cenu. Spotřebitel ovlivněn slevovou akcí, zboží horečnatě nakupuje i přesto, že cena je v kontextu stejná jako byla před slevou. Takto to ale nefunguje. A pokud ano, mohl by mít obchodník problém.

Podle České obchodní inspekce je rozhodujících posledních 30 dní. Obchodník musí použít nejnižší cenu, za kterou bylo dané zboží prodáváno v posledních 30-ti dnech. Z této ceny potom může vytvořit slevu.

V praxi to pak může vypadat například takto. Zboží bylo od 1. ledna 2023 prodáváno za cenu 1000 Kč. V období od 12. ledna do 20. ledna bylo zlevněno na 800 Kč. Od 21. ledna do 31. ledna bylo zboží opětovně zdraženo na 1000 Kč. Od 1. února obchodník zlevnil zboží o 50 %. Sleva 50 % musí být však vypočítaná z nejnižší ceny, za kterou se zboží prodávalo v uplynulých 3o-ti dnech, to jest 800 Kč. Zboží v 50 % slevě bude tedy prodáváno za 400 Kč. Na cenovce, na které je informace o slevě, je proto nutné uvést nejnižší cenu, za kterou byl výrobek nabízen v době 30 dnů před poskytnutím dané slevy.

Tudíž, pokud zboží vyhlížíte již delší dobu a máte přehled o cenách, za které se u konkrétního obchodníka prodávalo v posledním měsíci, nenecháte se nachytat.

Obchodník si tudíž podle zákona nemůže dovolit zboží těsně před plánovanou slevou rapidně zdražit a z oné vyšponované ceny poté udělat plánovanou slevu a tím nalákat nevědomého kupujícího.

Více informací zjistíte na stránkách České obchodní inspekce.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz