Článek
Doma veselé, inteligentní „normální“ dítě, které z nevysvětlitelných důvodu nosí ze školy trojky, čtyřky, pětky, a to hlavně z češtiny, dějepisu nebo podobných předmětů. Zbystřete, možná ho učitele považují za hlupáka poněkud neprávem. Možná má zkříženou lateralitu.
Slyšeli jste někdy už tento pojem? Každý člověk má jeden z párových orgánů šikovnější - ruku, nohu, oku, ucho (s vyjímkou ambidextrů, kteří dokážou ruce a nohy používat rovnocenně). Těch je ale naprosté minimum. Drtivá většina lidí jsou praváci. Píšou pravou rukou, mají ji šikovnější a pohodlněji se jim s ní dělají různé činnosti. Leváci naopak.
Když jste praváci a vaše dominantní oko je pravé, tak je to super, život máte o něco snadnější. Jestli ale je dominantní oko opačné než ruka (např. dominantní pravá ruka a proti tomu dominantní levé oko) pak můžete mít větší či menší potíže.
Dominance oka - test
Dominantní ruku poznáte snadno, je to většinou ta, kterou píšete. Jestli jste ale byli přeučení (tedy donuceni používat opačnou ruku než je vám příjemné), tak to není dobré. Ne každý asi zná své dominantní oko. Teoreticky by k jeho určení měl stačit jednoduchý a rychlý test. Vyberte si předmět asi 10 cm velký a stoupněte si do vzdálenosti asi 3 m od něj. Utvořte z rukou troúhelník tak, že se vám budou prsty a palce rukou mírně překrývat a vytvoří okénko. Zvedněte ruce a dívejte se tak, že ve vzniklém okénku uvidíte předmět. Nehýbejte rukama ani hlavou. Zavřete jedno oko, pak zavřete druhé. Kterým okem předmět vidíte, to je vaše dominantní. Nedominantní oko předmět nevidí, je zakrytý rukama.
Jste praváci a vidíte předmět pravým okem? Máte souhlasnou lateralitu. Vidíte předmět druhým okem, než jakou ruku používáte při psaní? Máte zkříženou lateralitu.
Zkřížená lateralita a škola
Nejsem odborník, koho to zajímá hlouběji, ten na netu najde obsáhlejší a erudovanější vysvětlení. Ale hlavně děti se pak mohou potýkat s problémy při čtení, psaní, orientací v prostoru. Prostě dráha, kterou jdou informace do mozku je delší, mozek ji zpracovává jinde, než kde k ní primárně přijde. Je to pomalejší a průběhu cesty dochází k chybám. A dítě pak zaměňuje písmenka (typicky ty, zrcadlově obrácená d, b, p, s, z). Vynechává písmenka při čtení nebo psaní. Čte či píše pomaleji. Nedokáže tak dobře a rychle rozeznat a napodobit různé tvary. Plete si levou a pravou stranu. Proto má třeba problém i s čísly - 34, 43.
Dají se sice trénovat různé cviky a hry, ale daleko nejdůležitější je o tom vědět a umět s tím pracovat. Nejsem hloupý a pomalý, ale mám to prostě těžší než jiní. Vím, že tohle se mi plete, proto si na to budu dávat extra pozor a zkontroluji si to raději dvakrát.
Nenechte děti otrávit, podpořte je!
Takové děti (i dospělí) nejsou hloupí. Naopak mohou být v různých oborech i vynikající. Je strašná škoda, když jim je ve škole stále předhazována jejich neschopnost, když to tak není.
Nejsou méně inteligentní, nemají postižený mozek, jsou úplně normální. Mají své slabé i silné stránky, jako ostatně každý.
Nenechte si své dítě otrávit učiteli, kteří tohle buď vůbec neví, nebo to neakceptují. Špatné známky totiž vedou k tomu, že dítě si už nevěří v ničem, samo sebe bere jako vyvrhele a už nemá chuť něčeho dosahovat.