Článek
V Praze prý je jedno z nejnavštěvovanějších nákupních míst Obchodní centrum Nový Smíchov. Pravda je, že prodrat se někdy na Andělu těmi davy dá práci. OC Nový Smíchov ale i Palladium, kde mám problém se zorientovat, jsou lehce dostupná, protože nestojí na okrajích města.
Já osobně se tomuto typu nákupů spíš vyhýbám. Většinou jsem si jen potvrdila, že neuspěju, zato nachodím i několik tisíc kroků, až se mi námahou podlamují nohy. Nakonec stejně nakoupím na internetu. Přesto jsem si včera cestou kolem jednoho obchodního centra řekla - zkusím to.
Vešla jsem do jediného obchodu s podobným zbožím tomu, které sháním. Nikde ani noha, ale spousta krásného vystaveného zboží. Vrhly se na mě hned dvě prodavačky, aby mi řekly – ne, to nevedeme…
Jen mě napadlo – a z čeho tedy žijete, když tu nikdo není a co člověk potřebuje, nemáte.
No, to není problém těch prodávajících, tak jsem s úsměvem poděkovala a s pozdravem krám opustila.
Pak jsem si řekla, když už jsem tady, projdu se celým obchodním centrem, ať vím, co se tu změnilo od mé poslední návštěvy, i když nepamatuju, kdy byla.
V horním patře v obchodech vesměs se značkovým zbožím, se šperky – těch tam je několik – skutečně nikdo nenakupoval. NIKDO.
Přesto bylo v horním patře nejvíc lidí. No jasně, seděli v restauracích, kavárnách nebo nakupovali ve fast foodech. Je tu i kino, uvědomila jsem si.
Dole v přízemí opět prázdné krámy, žilo to jen v hypermarketu a v kavárnách.
A tak mě napadá – z čeho ty značkové a luxusní obchody, jež v obchodních centrech převládají, vlastně žijí?
Myslím, že tam lidé chodí z jiných důvodů než nakupovat. Spíš se tam jen tak procházejí. Klimatizace v létě, teplo v zimě, všude plno luxusu.
Je možné, že se lidé chodí na vystavené zboží jen dívat. Do butiků ani nevejdou, zboží je viditelné z chodby. Možná ty obchody slouží jako showroomy, kde se nakupující zorientuje, zjistí, že online nakoupí levněji. Některé obchody mohou sloužit jen jako reklama. Známé značky, zvlášť luxusní, nepotřebují nutně vydělávat na každé pobočce. Obchod v obchodním centru může fungovat jako výkladní skříň, místo pro osobní vyzvednutí online objednávek, nebo je součástí celkové strategie. Když tam má značka pobočku v prestižním obchodním centru, posiluje to její image, řekla bych.
Lidé se jdou do obchodního centra najíst, fast foody rychle obslouží, nejsou nejdražší. Kavárny tam drahé jsou. Navíc jsou situované tak, že prakticky sedím jakoby na chodbě a restaurace řazené vedle sebe mi připomínají větší kupé vlaku, žádné soukromí, žádný výhled z okna, žádné sociální zařízení - v případě potřeby nutnost běžet několik metrů a mnohdy stát ve frontě.
Není lepší jít do kavárny a restaurace, kde tenhle komfort je? Ceny jsou stejné tam i tam. Stále ale slyším a čtu, jak jsme chudí, jak nemáme peníze. Ale ta obchodní centra přece někdo při životě musí udržet, ne?