Článek
Na konci března začalo město Jablonec nad Nisou demontovat staré parkovací automaty, z nichž některé sloužily i více než čtvrt století. Nový systém, spuštěný od 1. června, přináší celou řadu změn – od zjednodušení zón přes online platby až po omezený počet automatů a zavedení tzv. parkovacích totemů.
Dvě zóny místo desítek samostatných ulic
Zásadní změnou je rozdělení zpoplatněných lokalit do dvou zón. První zóna zahrnuje parkoviště za hrází u jablonecké přehrady, kde je parkování zpoplatněno i o víkendech a neplatí zde bezplatná půlhodina. Tento režim zde však platil i v minulosti. Druhou zónou je celé centrum města, které bylo dříve rozděleno na desítky menších parkovacích sektorů – každá ulice prakticky fungovala samostatně a zaplacený lístek platil pouze na daném místě. Nově je možné s jedním zaplaceným parkovným přejíždět v rámci celé centrální zóny.
Online platby a registrace SPZ
Kromě úpravy zón došlo i k technologickému posunu. Parkovací lístky za čelním sklem nahradila elektronická evidence registračních značek. V nových automatech je nutné zadat SPZ vozu, a platnost parkovného poté ověřují strážníci prostřednictvím tabletů.
Platbu lze provést nejen hotově nebo kartou v automatech, ale také online na webových adresách https://parking.fttech.org/JB01 (centrum) a https://parking.fttech.org/JB02 (přehrada). Přestože platební brána nese logo ComGate, neumožňuje v ní běžně nabízený bankovní převod – k dispozici je pouze platba kartou nebo Google Pay. I tak jde o výrazné zlepšení oproti minulosti, kdy automaty akceptovaly pouze desetikoruny a dvacetikoruny. Možnost online prodloužení parkování bez nutnosti vracet se k vozu mnozí řidiči oceňují.
Připomeňme, že již v roce 2011 bylo v Jablonci zavedeno placení parkovného prostřednictvím SMS jako první město v Libereckém kraji. Tento způsob se ale příliš neuchytil, mimo jiné kvůli vyšší ceně oproti platbě v automatu.
Půlhodina zdarma jen jednou denně
Parkování v centru i nadále nabízí prvních 30 minut zdarma, nově však pouze jednou denně na celou centrální zónu. Dříve bylo možné bezplatně zaparkovat v každé ulici zvlášť, což někteří využívali například při návštěvě více obchodů. Nové nastavení kritizují hlavně živnostníci a senioři.
„Dopoledne jedu na úřad, odpoledne na poštu – a najednou musím platit, i když jsem dřív v každém místě využila bezplatnou půlhodinu,“ popisuje jedna z diskutujících na sociálních sítích. Jiná uživatelka uvádí, že ráno navštěvovala trh a odpoledne knihovnu, a že ji změna citelně zasáhla.
Jednotná cena, sobotní zpoplatnění
Nový systém přinesl i sjednocení cen. Již tomu tedy není tak, že parkoviště na Horním náměstí mělo levnější tarif aby bylo využíváno pro delší stání, zatímco parkoviště na Dolním náměstí nabízelo bezplatnou půlhodinu a následně vyšší tarif, aby bylo využíváno hlavně pro stání kratší. Po bezplatné půlhodině, která je tak na některých místech nově, činí každá další půlhodina 20 korun. Maximální denní taxa je 280 korun. Výjimku tvoří pouze parkoviště u přehrady, kde se účtuje i první půlhodina. I tam ovšem návštěvníci přehrady zaplatí za celodenní parkování 280 korun, namísto původní stokoruny.
Změnila se rovněž doba zpoplatnění – zatímco dříve se v centru platilo pouze od pondělí do pátku, nově jsou zpoplatněny i soboty, taktéž od 8:00 do 19:00.
Nově ne/zpoplatněné parkovací plochy
Pokud si na webu města porovnáme rok starý článek o placeném parkování s článkem aktuálním, dojdeme k závěru, že došlo ke změně i ve zpoplatněných parkovacích plochách. V aktuálním článku jsou nově uvedené tyto parkovací plochy:
- ulice 5. května, obě strany mezi ul. Kamenná a Lipanská (doposud byla zpoplatněna pouze strana směrem od Pasek)
- ulice U Balvanu, podél Tyršova parku (zaslepená komunikace u sídliště Nová Pasířská, kde doposud parkovali hlavně řidiči, kteří šli do centra města a nechtěli platit za parkování)
Naopak tyto parkovací plochy z článku zmizely, takže by se dalo předpokládat, že parkování na nich již nepodléhá poplatku:
- Lipanská (bývalá tržnice)
- Sadová/Pražská (zimní stadion)
Skutečnost je taková, že stání v ulici U Balvanu je sktutečně nově zpoplatněno. U parkoviště na bývalé tržnici v ulici Lipanská a v ulici 5. května nedošlo k žádné změně, dá se tedy předpokládat že se jedná o plán do budoucna, kdy má bývalou tržnici nahradit nový terminál hromadné dopravy. U zimního stadionu není parkovací automat už od května 2017 - značka parkoviště je od té doby doplněna tabulkou „pouze pro návštěvníky haly“ a opatřena závorou.
Méně automatů, více totemů – a více nevole
Výraznou změnou je i počet zařízení umožňujících platbu. Původních 24 automatů nahradilo jen deset nových, zbylé lokality jsou vybaveny tzv. totemy – stojany s QR kódem odkazujícím na online platební bránu. To však kritizují zejména starší občané, kteří často nemají chytrý telefon nebo datové připojení.

U pošty nahradil parkovací automat pouhý totem s QR kódem.
Na sociálních sítích se objevují desítky komentářů upozorňujících na to, že starší lidé často nevědí, jak si parkování vyřídit. „Na trhu jsem pomáhala sedmi lidem, kteří si nevěděli rady. Pět z nich nemělo mobil, dva neměli data,“ uvádí jedna z diskutujících. Podle ní by město mělo na místa s totemy přidat alespoň dočasný personál, který by s novým systémem občanům pomáhal.
Nejedná se však jen o starší občany - někteří platební QR kód skenují pomocí bankovních aplikací, jak jsou zvyklí například ze soukromého parkoviště v ulici Budovatelů. Aplikace jim pak píší že platbu není možné provést, neboť QR kód není platební.
Rada pro plátce bez internetu: nejprve automat, pak zaparkovat
Vzhledem k novému režimu a sjednocení zón je nyní možné zastavit u jednoho z automatů, zaplatit parkovné v hotovosti (či kartou) a poté vůz přeparkovat do jiné ulice, kde je například jen totem. Systém totiž funguje na základě SPZ, nikoli na umístění vozu. Parkovací automaty jsou vidět v této mapě (modrá kolečka). Při příjezdu od Liberce se tak nabízí automat v Liberecké ulici, při příjezdu od východu zase automat u tržnice.
Nutno zdůraznit, že zadat poznávací značku do systému je nutné i v případě, kdy se chystáte využít pouze neplacenou půlhodinu.
Virtuální parkovací karty
Kdo parkuje v centru města často, může si zařídit virtuální parkovací kartu. Její cena se odvíjí podle toho, zda je dotyčný rezidentem, abonentem, nebo nerezidentem. Rezident zaplatí za první auto 1000 Kč ročně, nerezident patnáctinásobek. Parkovací karty lze zatím zařídit na kontaktním středisku magistrátu. Oficiální web Parkovani-jablonec.cz momentálně uvádí, že e-shop je v přípravě, stejně jako na něm ještě nefunguje většina odkazů (včetně toho na platbu parkovného).
Mšenský Kaufland nainstaluje závoru
Ostatní parkovací plochy ve městě zatím zůstávají beze změny. Nový parkovací systém se nevztahuje na parkoviště u nemocnice, které sice patří městu, ale spravuje ho samotná nemocnice. I nadále zde platí půlhodina zdarma, každá další hodina za 10 Kč a každý další započatý den za 50 Kč. Beze změny zůstává i parkoviště v ulici Nádražní, kde se dosud používají papírové lístky za čelní sklo – celé parkoviště i s přilehlou komunikací totiž provozuje soukromá firma.
Změna ale možná bude brzy nutná na sídlišti ve Mšeně. Jak bylo zmíněno výše, cena za parkování u přehrady pod domovem seniorů vzrostla v případě hodinové sazby o 100%, v případě celodenní o 180%. Krátce po tomto zdražení se rozhodl Kaufland na druhé straně přehrady (na sídlišti Mšeno), že na své parkoviště nainstaluje závoru. Není zatím jasné, zda půjde o systém s účtenkou z nákupu, nebo o běžně zpoplatněné stání. Situace ale může být problematická – už nyní tam přes noc pravidelně parkuje kolem 70 vozidel místních obyvatel a přes den jich zde není o mnoho méně. Pokud návštěvníci přehrady nebudou chtít platit nové vyšší sazby, lze očekávat zvýšený tlak na bezplatná místa právě na sídlišti Mšeno. Důvodem pro instalaci závory může být i to, že při větších akcích, jako byl nedávný videomapping na přehradě, bylo parkoviště u Kauflandu plné návštěvníků, zatímco zákazníci neměli kde zaparkovat.

Asfaltová plocha prorůstá, lavičky pohlcují keře. Tak vypadá hřiště v ulici Hluboká.
Prostor pro nová parkovací místa na sídlišti Mšeno se přitom nabízí. Například na konci ulice Hluboká se nachází nepoužívané hřiště, dnes již v téměř dezolátním stavu. Asfaltová plocha prorůstá, lavičky schované za vysokou trávou pohlcují keře. Využití této plochy jako parkoviště by mohlo přispět ke zklidnění situace v lokalitě, kde dlouhodobě (i nyní, před instalací závor na parkovišti u Kauflandu) chybí dostatek parkovacích míst. Zda město takovou možnost zvažuje, zatím není jasné. V letošním roce však došlo ke zvýšení daně z nemovitostí s tím, že výnos má být využit právě na investice do infrastruktury. Třeba se tedy místní dočkají.