Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Auta vyrobená před rokem 2009 nebudou mít už od 1. dubna kde natankovat

Foto: Pixabay

Vozidla s datem výroby předcházejícím roku 2009 brzy ztratí možnost doplňovat pohonné hmoty. Od počátku příštího měsíce budou tankování kontrolovat inteligentní systémy. Nejde o žertovnou zprávu.

Článek

Tento článek vám přinese velice podrobnou analýzu situace, vysvětlí ekologické i sociální aspekty tohoto nešťastného kroku a nabídne praktické rady, zejména pro majitele starších vozidel. Takto radikální opatření připraví mnohé motoristy o možnost využívat své vozy. Zákaz je nekompromisní vůči starším automobilům. Jak snížit uhlíkovou stopu? Existují ale i jiné přístupy. Pro řidiče by bylo ideální, kdyby stát dotoval nákup ekologických vozidel (elektromobilů). To je však nereálné, a to hlavně z hlediska životního prostředí problematické, kvůli náročnosti výroby.

V indickém Dillí už od 1. dubna majitelé starších aut nemohou natankovat na běžných čerpacích stanicích. Toto radikální opatření má za cíl zlepšit kvalitu ovzduší ve městě, které patří k nejznečištěnějším na světě. Pojďme se podívat, co tato změna znamená pro místní obyvatele a zda by se podobné zákazy mohly v budoucnu týkat třeba i českých řidičů.

Velice radikální řez: Co přesně se děje v Dillí

Máte auto starší více jak 10 let a představa, že byste s ním nemohli natankovat palivo, vám přijde absurdní? V Dillí je to od dubna naprostá realita.

Nové nařízení totiž zakazuje na čerpacích stanicích obsloužit benzínové vozy starší 15 let a naftové starší 10 let. Zákaz se týká i oblíbených modelů jako Škoda Octavia druhé generace nebo VW Golf páté generace vyrobených před tímto datem. K vymáhání zákazu slouží AI systém, který na čerpacích stanicích kontroluje registrační značky. Přechod na ekologičtější dopravu má pozitivní dopad na zdraví i peněženku. Například, pan Gupta, taxikář z Dillí, investoval do staršího vozu mnoho peněz a teď nemůže jezdit. Jeho příběh ukazuje, jak důležité je sledovat vývoj regulací a vládních nařízení. I když se vám současný stav vašeho auta zdá v pořádku, emisní normy se postupně zpřísňují. Vyplatí se, proto myslet dopředu a adaptovat se včas.

Foto: Pavel Koudelka/AI/FutureBot

Ilustrační foto - AI systém – kontrolující registrační značky

Ekologická krize jako nový katalyzátor změn

Znečištění ovzduší trápí obyvatele mnoha velkoměst. V Dillí dosahuje velice extrémních hodnot, které výrazně překračují doporučení WHO. Velký podíl na tom mají právě starší automobily s vysokými emisemi. Zákaz jejich tankování je součástí balíčku opatření, jako jsou vodní děla na prachové částice, výsadba zeleně či elektrifikace MHD. Indie není v regulacích sama. Také evropská města jako Londýn zavádí nízkoemisní zóny. Průměrné stáří vozidel v ČR je 15 let, starší vozy tu hrají významnou roli. Dá se proto čekat postupný tlak na jejich omezování i u nás.

Paralela s prohibicí – aneb nezamýšlené důsledky

Radikální zákazy s dobrým úmyslem občas vedou k nečekaným problémům. Příkladem z historie může být americká prohibice alkoholu ve 20. letech. Existuje proto riziko vzniku černého trhu s palivem či tajných „benzínových speakeasies“. S nelegálním skladováním paliv se pojí i vyšší riziko požárů a výbuchů. Historická zkušenost učí, že lidé hledají cesty, jak zákazy obcházet. Při zavádění ekologických opatření je proto třeba zvažovat i vedlejší společenské dopady.

Situace v Evropě a v České republice

Evropské emisní normy EURO stanovují limity škodlivin ve výfukových plynech. Od roku 1992 postupně vzrostly z EURO 1 na současný standard EURO 6. Nová emisní norma EURO 7 by mohla platit pro osobní vozy od roku 2027 a pro nákladní automobily od roku 2028. Některá západoevropská města jako Londýn zavádí nízkoemisní zóny, v nichž je vjezd starších aut zpoplatněn. ČR zatím podobná plošná omezení nechystá, průměrné stáří tuzemských vozidel je však vysoké - 15 let. V Praze a dalších městech fungují lokální nízkoemisní zóny pro nákladní vozy. Osobních aut se zatím netýkají, ale debata o regulaci emisí v dopravě bude sílit. Informovanost a včasná adaptace jsou proto na místě.

Sociální ale i ekonomické aspekty zákazu

Ekologické cíle by neměly zastínit sociální realitu. Zákazy starších aut neblaze dopadají nerovnoměrně na různé skupiny obyvatel. Nízkopříjmové domácnosti si často nemohou dovolit koupi novějšího vozu. Pro seniory s průměrným důchodem 18 tisíc korun může být nové auto za 300 tisíc nedostupným luxusem. Při nastavování pravidel je třeba zvažovat dopady na různé sociální skupiny. Jinak hrozí, že se z individuální mobility stane výsada movitějších vrstev a prohloubí se nerovnosti v přístupu k příležitostem.

Praktické rady pro majitele starších vozidel

Chcete se připravit na případné budoucí zpřísňování emisních norem? Nabízíme několik praktických tipů pro majitele starších aut:

Majitelé starších vozů by se neměli změn bát, ale aktivně se na ně připravovat. Kombinace postupné obnovy vozového parku a využívání alternativ k vlastnímu autu je cestou k ekologičtější i ekonomičtější mobilitě.

Slovo na závěr: Hledání rovnováhy mezi ekologií a realitou

Případ Dillí ukazuje složitost hledání rovnováhy mezi ekologickými cíli a každodenními potřebami lidí. Zlepšení kvality ovzduší ve městech je nezbytné, způsoby dosažení se však v různých částech světa liší. Zatímco v Indii sáhli k radikálnímu zákazu, Evropa jde spíš cestou postupného zpřísňování norem a nízkoemisních zón. To dává řidičům čas se adaptovat, aniž by změny způsobily zásadnější sociální otřesy. Odpovědnost leží na všech – na řidičích, výrobcích aut, městech, ale i státech. Pokud se podaří skloubit environmentální cíle se zájmy různých skupin obyvatel, bude přechod na čistší dopravu hladší a širší veřejností lépe přijímaný. Ekologická transformace dopravy je nevyhnutelná. Otázka nezní, zda k ní dojde, ale jak. Informovanost, participace a citlivost k vedlejším dopadům zvyšuje naději, že půjde o společensky prospěšný proces. A jaký na to máte názor vy?

Anketa

Vadil by vám zákaz tankování pro takto stará vozidla i u nás v České republice?
Ano
93,2 %
Ne
5,5 %
Je mi to jedno
1,3 %
Celkem hlasovalo 219 čtenářů.

Zdroje:

https://timesofindia.indiatimes.com/india/from-april-no-fuel-for-vehicles-older-than-15-years-in-delhi-as-government-tightens-rules-to-tackle-pollution/articleshow/118648283.cms

https://www.financialexpress.com/india-news/no-fuel-for-15-year-old-vehicles-in-delhi-from-april-1-heres-why/3764185

https://www.autozive.cz/stara-auta-zakaz-tankovani

https://cs.wikipedia.org/wiki/Emisn%C3%AD_norma_Euro

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz