Článek
České základní a střední školství jakoby stále dohánělo ujíždějící vlak. Až na světlé výjimky se řada institucí jen těžko sžívá s tím, že klasickou šikanu dnes nahrazuje kyberšikana, osnovy nedokáží plně reflektovat současný dynamicky se proměňující svět a nůžky mezi bohatými a méně bohatšími dětmi se stále více rozevírají, což přináší další sociální problémy. Děti si porovnávají své telefony a hlavně oblečení.
A právě oděv se pro mnoho žáků stává ukazatelem toho, kdo „kam patří“. Kdo si nemůže dovolit značkové kousky či nemá nové oblečené reflektující trendy dospívajících, bývá někdy odsunut na okraj. V horším případě je terčem posměšků a šikany.
České školy si s tímto problémem moc nevědí rady a v podstatě s tím, jak drahé, či levné oblečení žáci nosí na výuku, moc dělat nemohou. V brněnské ZŠ v Sirotkově ulici se sice snažili vnést do výuky alespoň trochu slušnosti a žákům a žákyním zakázali chodit do školy v teplácích a dívkám pak i nošení triček odhalujících břicho či dekolt. Jenže restrikci krátce po medializaci zrušila školní inspekce.
Školní uniforma je v některých zemích osvědčenou praxí
Zavedení školních uniforem je přitom osvědčeným postupem, jak předejít nejen problémům se šikanou spojenou se stylem oblékání, ale i nevhodným oděvům nošeným do výuky. Ve Velké Británii, kde jsou takové uniformy standardem, se většinou ze strany rodičů setkávají s kladným názorem.
Uniformy totiž smazávají rozdíly, které děti neumějí ani nemohou ovlivnit. Vznikají tak vazby mezi dětmi, jež nejsou založeny na předsudcích.
Jednotný oděv navíc vytváří dojem soudržnosti a z psychologického hlediska funguje podobně jako týmový dres. Děti pak často vnímají školu jako místo, kam skutečně patří. Z těchto důvodů i zaměstnavatelé, zejména velké firmy, zavádějí firemní oblečení.
V zemích, kde školní uniformy fungují dlouhodobě, si učitelé pochvalují atmosféru v hodinách a vidí pozitivum i ve snazším dodržování pravidel a větším respektu k prostředí školy. Není to však tím, že by oblečení samo o sobě měnilo chování, ale děti podvědomě cítí, že „jsou v tom spolu“.
Ve škole samotné je jednodušší rozpoznat, pokud se mezi žáky objeví někdo cizí.
Rodičům i učitelům uleví, dětem zjednoduší život
V domácnostech díky školním uniformám odpadnou ranní debaty, co si vzít na sebe. Zmizí věčné dohady o značkách, nápisech na tričkách a potřeba stále nakupovat něco lepšího a novějšího, co je právě trendy. Tím pádem může mít uniforma paradoxně ekonomický efekt – rodiče, i v případě, že by uniformy hradili z vlastních prostředků, nemusí investovat do tolika dalšího oblečení a děti se necítí nucené držet krok s módou, která se mění každým měsícem. Zůstane tak pouze nutnost kupovat oblečení na mimoškolní aktivity, kterého ale rozhodně nemusí být tolik.
Jednotné oblečení usnadňuje orientaci učitelům i žákům. Na školních akcích nebo výletech je okamžitě jasné, kdo k jaké skupině patří. A ve škole samotné je jednodušší rozpoznat, pokud se mezi žáky objeví někdo cizí.

Uniformy mohou sloužit jako prevence šikany
Uniformy nejsou restrikce, ale nástroj
Debata o školních uniformách v Česku na stole není a jen těžko s ní někdo přijde. Bohužel. Rodičům i dětem se jen zmínka o jednotném školním oblečení jeví jako omezování osobní svobody či jako restrikce. Jak jsem ale shrnul výše, není tomu tak.
Uniforma totiž nemá omezovat a jak je vidno v zahraničí, ani neomezuje. Naopak může vytvořit prostředí, kde je méně tlaku, méně srovnávání a více prostoru pro to, co je ve škole skutečně důležité.
Třeba je teď ten pravý čas rozvířit debatu o uniformách. Nemusí jít přitom o žádné zastaralé kousky, ale o moderně střižené oděvy, na jejichž formátu by se klidně mohli podílet sami žáci například formou anket či vlastních návrhů.






