Hlavní obsah
Lidé a společnost

Zavolej mi do klubu. Reklamy s předvolbou 0609 patří k popkulturnímu dědictví divokých devadesátek

Foto: Pixabay

Ilustrační foto

Reklamy horké linky s předčíslím 0609 jsou vryty do paměti všem, kteří pamatují devadesátá léta minulého století.

Článek

V devadesátých letech minulého století jsme v naší republice prožívali období prudkých společenských změn. Ne nadarmo se říká „divoké devadesátky“ a kdo je prožil jako dospívající nebo už dospělý, dodnes si právě z této dekády uchovává řadu vzpomínek na události či fenomény, které by v dnešní době už vůbec nebyly možné.

Transformace ekonomiky, otevření západních hranic, příliv nového zboží, proměna zejména televizní kultury a rozvoj reklam přinesly do života prakticky všech lidí zcela nové impulsy, včetně těch mírně lechtivých. Proto jsou neodmyslitelnou součástí „devadesátek“ i reklamy na tehdy exoticky působící nabídky na „horké linky“ začínající předvolbou 0609.

Po 22. hodině bylo v televizi pěkně „horko“

Telefonní služby tohoto typu se v bývalém východním bloku staly nejen technickou novinkou, ale i jakousi kulturní výpovědí o době nově nabité svobody. Tento stav se mohutně odrážel v popkultuře a reklamě. Po komunistickém sevření bylo najednou možné snad vše.

Televizní reklamy propagující linky, které se staly každodenní součástí nočního vysílání komerčních televizních stanic, vešly do paměti veřejnosti především hláškou „zavolej mi do klubu“. Prezentace to byla vždy značně nadsazená, většinou ji doprovázela hlasitá hudba, dívky v upoutávce „svůdně“ tančily a stále opakovaly telefonní číslo začínající předvolbou 0609. Jedna taková reklama zvala „na vzrušující živý rozhovor s dívkou tvých snů“, některé upoutávky však byly i na hranici vulgarity, což byla jedna z dalších forem nově nabyté formy svobody projevu.

Popkultura na fenomén „0609“ samozřejmě reagovala, jelikož upoutávky na tuto formu erotických služeb v podstatě nešlo přehlédnout, pokud vám běžela televize i po 22. hodině. Linky se objevovaly jako symbol lehce skandální zábavy ve filmech, televizních pořadech i v hudbě. Některé kapely „horké linky“ lehce ironizovaly, jiné je parodovaly.

S internetem nebylo možné soupeřit

Historicky je možné fenomén „horkých linek“ chápat jako určitou přechodnou fázi mezi analogovým světem a érou internetu. Nabídka „osobních rozhovorů“ po telefonu byla vnímána jako nevídaná možnost spojit anonymitu s interakcí, což dnes, v době sociálních sítí, může působit až směšně. Jenže ačkoliv se kulisy změnily, jisté paralely zůstaly – nikdy nevíte, kdo je na druhém konci a u „žhavých linek“ to pravděpodobně nebyly ty sličné dívky z televizních reklam.

S postupným pronikáním internetu do domácností se na přelomu milénia začalo nad „horkými linkami“ smrákat. Jednak volání na ně bylo velmi drahé, což sice reklama uváděla, ale jen malým písmem kdesi ve spodní části obrazovky. Podle mnohých výpovědí také několik placených minut trvalo, než se volající spojil se slečnou, která samozřejmě dále hovor protahovala.

V letech 2001 a 2002 proběhla v Česku změna číslování telefonních linek , přičemž linky typu „0609“ byly nahrazeny novou předvolbou „90ד. A právě tento moment byl zřejmě posledním hřebíčkem do rakve službě šité na míru devadesátým létům. S nástupem internetu pak „horké linky“, ale i další služby běžící na stejné předvolbě, třeba horoskopy, zcela zanikly.

Lidé se přesunuli do online prostoru. Zpočátku šlo o anonymní online chaty a diskuzní fóra, o několik let později to byly sociální sítě a seznamovací aplikace. O drahé telefonní hovory přestal být zájem. Přesto reklamy na tyto služby zůstávají vryty do paměti všem, kteří v „devadesátkách“ začali pociťovat sílu svobody.

Anketa

Vzpomínáte na reklamy na horké linky?
Ano, do klubu jsem volal/a pravidelně
6,7 %
Ano, ale nevolal/a jsem tam
85 %
Ne, ale věděl/a jsem, o co se jedná
5,9 %
Ne, ani jsem netušil/a, že něco takového existovalo
2,4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 461 čtenářů.

Autorský text + doplňující zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz